23948sdkhjf

”Vi kan köra precis allt”

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat –  en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Umeå. En hjullastare försedd med ett närmare tolv meter långt släp svänger ut i stadstrafiken i Umeå, ekipage av det här slaget är kanske inte så vanliga – utom just här i björkarnas stad.

– Det finns nog över 20 stycken som rullar i stan och varenda en har jobb varje dag, säger Timo Brännström på Ume Assistance.

Han ansvarar för Ume Assistance traktortransporter, som sker under namnet UA Traktorn, och beskriver ekipaget som en lastbil, en hjullastare och en kranbil i ett.

– Kör man med lastbil måste det finnas en traktor på plats som kan lossa lasten – vi sköter allt själva.

Traktorekipaget tar sig ofta fram enklare än en lastbil och lastar betydligt mer än en kranbil, tillägger Timo Brännström.

– Vi kan köra precis allt men det blir mest byggprylar, det är mycket byggställningar, virke och tegel, det blir också en hel del specialbalkar och pålar för grundläggning – de kan vara 13 meter långa, det är inga problem.

Hjullastaren kan dessutom rycka in och hjälpa till på arbetsplatsen – ett bra sätt att skaffa fler och nöjdare kunder, tillägger han.

– Vi blir i princip självgående, priset blir också mycket bättre för kunden jämfört med om man använder lastbil eller kranbil.

Ume Assistance har en Ljungby L11 av 2018 års modell och en Volvo L70G från 2012, båda maskinerna kan köras i 50 kilometer i timmen, de har varsin 10-12 meter lång treaxlad Mac maskinvagn och kan användas med hydrauliska gafflar eller en hydraulisk långarm på 10,5 meter.

–  Den använder jag till exempel när jag ska lyfta ställningar eller lyfta upp på tak eller över staket eller häckar, kommenterar Timo Brännström.

Han kör Ljungbylastaren, som levererades så sent som i våras. Maskinen är försedd med kylande axlar för att kunna köra längre sträckor, den har också fått skevningsfäste och lastbilsdrag med VBG samt en kompressor som ska förse vagnens bromsar med luft. Vagnen är luftfjädrad, detsamma gäller hjullastarhytten.

–  Det är stor skillnad för ryggen, jag uppskattar verkligen hyttfjädringen, kommenterar Timo Brännström.

Han lyfter också fram att Ljungbylastaren verkligen kan hålla den utlovade hastigheten på 50 kilometer i timmen, även om vagnen är fullt lastad.

– Det är en stor fördel när vi kör så mycket som vi gör.

Han uppskattar också det flexibla flaket, Mac-vagnen är gjord för att sättas på lastbil, den är fjädrande för mjukare gång, den har ABS-bromsar och går dessutom att bygga om efter behov – sidobalkarna kan plockas av om lasten är bred, vagnen kan öppnas upp bakåt för längre last och generöst utplacerade stolphål innebär att stolparna kan placeras så att de passar lasten för dagen.

– Vi lastar ofta lika högt som stolparna, säger Timo Brännström.

Han kan lasta drygt 24 ton på den 11,5 meter långa vagnen som dessutom kan höjas och sänkas efter behov.

– Om jag ska köra ut på en åker med låg markfrigång behöver jag kanske höja vagnen, ska jag lasta tungt vill jag sänka den, säger Timo Brännström.

–  Det är en fördel jämfört med en lastbil – jag kan ta mig fram även där det är ojämnt.

Boggilyften kan lyftas upp – något som ska underlätta när det är trångt.

– Den är oväntat lätt att sno runt, konstaterar Timo Brännström.

Han brukar hinna med uppåt tio uppdrag under en dag och kan sköta även det administrativa från maskinen.

–  Vi har en surfplatta och hytten blir nästan som ett kontor där vi kan ta emot ordrar, skriva på fraktsedlar och sköta det mesta.

I en stad av Umeås storlek tar sig traktorekipagen fram utan problem, förklarar Timo Brännström som ser till att ha med sig det som behövs – spade, sop och kratta sitter prydligt intill hytten och på flaket har han kedjor, spännband, stroppar och olika specialredskap, till exempel klämskydd för känslig last.

–  Jag kör säkert 15-20 mil på en dag, vi kan också åta oss längre transporter, det längsta jag kört hittills var 8-9 mil enkel väg.

I Umeå har man använt ekipage av det här slaget i flera decennier, Ume Assistance hoppade dock på tåget först 2015 när en kollega avvecklade sin verksamhet och erbjöd företaget att köpa ett färdigt ekipage.

– Vi hade inte riktigt sett behovet innan men när möjligheten kom ville vi gärna testa, säger Magnus Hansson, delägare och affärsområdesansvarig för bärgning och specialtransporter.

Ume Assistance, med 100 enheter och 60 anställda, sysslar främst med transporter och bärgning men har också en omfattande entreprenad- och återvinningsverksamhet.

– Vi tog in UA traktorn som ett komplement till våra övriga transporter, kommenterar Magnus Hansson.

Han konstaterar att testet utföll positivt.

– Vi fick i och för sig en rätt enkel början eftersom ekipaget kom med befintliga kunder, men det har utvecklats bra sedan dess – UA Traktorn är jättebra för de kortare transporterna, ska man längre blir det bättre med lastbil.

Det har faktiskt gått så bra att Ume Assistance nyligen investerade  i ytterligare ett ekipage och anställde en förare till.

– När det började bli 12-13-timmarsdagar för mig insåg vi att vi behövde utöka, kommenterar Timo Brännström.

Hans arbetsbörda lättade när Göran Hörnelid anslöt i juni.

– Det är också roligare att vara två, vi är ett team som kan hjälpa varandra, kommenterar Timo Brännström.

Verksamheten pågår året runt, med en rejäl topp under april-augusti.

–  På vintern är det plogning på nätterna men klockan sju skottar jag av vagnen och tinar upp spännbanden – sen kan jag fara ut igen, ler Timo Brännström.

Han ser stora möjligheter med konceptet, och förundras lite över att inte fler nappat på idén.

– Det är smidigt och effektivt och definitivt ett koncept som fler borde testa.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pengar till tankestyrda robotproteser

Upptäckt av pytteliten organism gav pris

Strategiskt köp nära Detroit

KB Components har förvärvat sin första enhet i Kanada.

Hydroscand etablerar sig på Gotland

Forska Sveriges uppmaning till nya regeringen

Stiftelsen uppmanar till dubblerad satsning på medicinsk forskning per vårdkrona och förväntar sig att regeringen går från ord till handling.

Undersökning visar oro inom kompositindustrin

Nyhetsbrev

Ansvarar för tunnelventilation

Assemblin har tilldelats ett omfattande ventilationsuppdrag i infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm.

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167