23948sdkhjf

Glänsande gammal goding

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

"Jag är inte hjälpt av att ha kört grävmaskin hela livet – när jag kör den här är jag lika mycket nybörjare som du skulle vara".

En Åkermangrävare anno 1964 bländade åskådarna i Åsele, en färgstark men svårkörd skönhet.


Läs också: Seniorer slet i sommarvärmen

Åsele. En hel del av maskinerna på årets vintageutställning i Åsele fanns med redan premiäråret 2017, det fanns dock en del nykomlingar också, och bland dem var det kanske en som glänste mer än de andra – en Åkerman 700 från 1964, en 18-tonnare som uppges vara allt annat än ”penselrenoverad”.

– Den är renoverad ner till minsta bult, förklarar Ulf Öberg, en av arrangörerna.

Maskinen tillhör Jörgen Gustafsson, ägare och vd på Vilhelmina Schakt & Transport.

–  Jag hittade den i en annons på blocket för tre år sedan, berättar han för Leveranstidningen Entreprenad.

Läs också: Bullriga gamlingar på Åsele marknad

Han hade redan ett par Åkermangrävare hemma, men de var betydligt skraltigare.

–  Den här var i hyfsat skick, om man inte räknar bromsbanden, ler Jörgen Gustafsson.

Han har ägnat ett års kvällar och helger åt att ställa i ordning maskinen, och det har varit just bromsbanden som krävt mest.

– Det har varit en hel del skruvning, jag har bytt alla bromsband – de var limmade och ramlade lös direkt när jag försökte köra.

Tyvärr trillade även skopan i backen lite nu och då, och han är därför noga med att besökarna inte ska förirra sig in i riskområdet.

– Nu ska den sitta men man måste vara säker!

Åkermangrävaren lyser i gult och rött, hobbyprojektet är slutfört och  siktet är nu inställt på nästa.

–  Jag har en annan Åkerman hemma, en 610 med höjdaggregat, den ska jag laga till nu – jag har fått tag på en motor, kommenterar Jörgen Gustafsson innan han sätter sig bakom spakarna för att ta sig fram till sandhögen som han ska hjälpa till att flytta.

Det går rätt långsamt att ta sig fram över den sandiga planen.

–  Den har stått några veckor och såna här maskiner tål inte att stå länge, kommenterar han.

Den gamla lingrävaren är dessutom allt annat än lättkörd.

– Jag är inte hjälpt av att ha kört grävmaskin hela livet – när jag kör den här är jag lika mycket nybörjare som du skulle vara!

– Nä, jag kan inte direkt kalla mig maskinist.

Han kan dock med fog kalla sig tredje generationens grävmaskinsförare, släkten halkade in på rätt spår efter andra världskriget när Jörgens farfar köpte tre bandtraktorer och en grävmaskin från England, startade företag och börja gräva i trakterna av Långsjöby och Storuman.

– Han köpte också den första Åkerman som såldes norr om Dalälven, säger Jörgen Gustafsson.

Hans far ramlade in i branschen redan som 13-åring 1958 och Jörgen själv anslöt direkt efter skolan för snart 30 år sedan.

Familjen hade då sedan länge slagit ned bopålarna i Vilhelmina och Jörgen Gustafsson var redo.

–  Jag hade ju kört varje lov, men då började jag köra på allvar, kommenterar han.

I dag är det han som driver företag, Vilhelmina Schakt & Transport har ett tiotal maskiner, främst Volvogrävare men också ett par dumprar och hjullastare och en egen kross.

Jobben hittar man på ”hemmaplan”.

–  Vi tycker i och för sig att ”hemmaplan” innebär 20 mils omkrets, ler Jörgen Gustafsson, innan han puttrar vidare.

Rörliga bilder och fler foton finns att se i klippen längre ned på sidan!

Läs gärna mer om årets vintageutställning här.

VI har också skrivit om premiärutställningen i fjol - läs mer om den här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (2)
Startsidan just nu

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Nyhetsbrev

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Uppsalabyggare växer genom förvärv

Trosan som vet vad du gör

En trosa som läser av hur mycket du läcker och vad du gör just då – Smarta textilier och teknik som läser av dina rörelser ger helt nya möjligheter för kvinnor att bli kvitt sin inkontinens.

”Det gäller att säga stopp"

I 16 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör. För publiken berättar han om mod, normalitet och motivation. Åhörarna får med sig en känsla av att ingenting är omöjligt. Men hur gör han själv för att ta sig genom svårigheter?

Trelleborg blir majoritetsägare i kompositbolag

Se filmen från Örebro

Håll koll på vibrationerna

Verktygen har utvecklats i många hänseenden, den skyddsutrustning som finns används dock för sällan konstaterar Bosch.

Sju av tio tar sig inte tid

Vidtar yrkeshantverkare de säkerhetsåtgärder som krävs? Inte enligt en undersökning som Bosch låtit göra. De svenska hantverkarna verkar dessutom vara sämst i klassen.

Asfaltjobb för 50 miljoner

Hållbar Europanyhet från Ed

Kartläggning delas i öppen databas

Mer sortering i Norrvidinge

Genom förvärvet av Sortab Mark och Sorteringstjänst utvidgar Norrvidinge sin verksamhet till Blekinge och södra Småland.

Mer tunneljobb för Bravida

Bravida har tagit hem ytterligare ett installationskontrakt i miljardklassen för Förbifart Stockholm.

Skärpt lag mot organhandel föreslås

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Höjning vid årsskiftet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129