23948sdkhjf

Rockys går på knock i väst

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Rockys Entreprenad lämnar sällan Göteborg. Med ett väl avvägt team och en fyrbent personalchef har företaget mer än nog att göra på hemmaplan. –  Vi är ett litet företag men vi har bra med power.

Göteborg. Leveranstidningen Entreprenad får leta sig bortom motorvägar och genom vindlande gränder för att hitta Rockys Entreprenad, mitt i den brusande storstaden har företaget funnit ett rofyllt hörn – kontoret ligger och guppar i den solglittrande älven.

Ja, faktiskt I – Rockys Entreprenad utgår från  en husbåt i Marieholm och ägaren Johan Friborg är i full färd med att göra i ordning området vid Göta Älvs strand när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på – bryggan är nybyggd, virket nästan doftar fortfarande, men det återstår en hel del innan han är nöjd.

– Jag har köpt grannbåten som ska bli både bostad och kontor, jag ska också gräva ur vid kajen och göra båtplatser, ytorna vid stranden ska jag hårdgöra så att vi får uppställningsplatser för lastbilar och maskiner.

Företaget har sex anställda och Johan Friborg har satt samman sitt lag med eftertanke.

–  Det gäller att se vilka kompetenser som behövs och nu finns det mycket kunskap och vilja i firman, jag är nöjd och det är en bra mix med hälften män och hälften kvinnor.

I firman finns också fyra lastbilar (Volvo och Scania), två Caterpillargrävare på 22 respektive 5,5 ton och en Volvo L70 hjullastare.

–  Vi är ett litet företag men vi har bra med power, kommenterar Johan Friborg.

Namnet Rockys Entreprenad fick han till skänks av myndigheterna.

– Patent – och registreringsverket nobbade alla mina förslag så då sa jag att då fick väl de bestämma vad vi skulle heta – då föreslog de Rockys Entreprenad och det var ju ett jättebra namn – jag slog till direkt!

Företaget startades 2010 av Johan Friborg och Jessela Gunnarson och inledningsvis körde firman främst för lastbilscentraler.

–  Men det passade inte mig särskilt bra, säger Johan Friborg.

Han hade flera decennier i branschen bakom sig redan då, både som förare och som egenföretagare, att jobba för en förmedling kändes inte rätt.

–  Jag vill styra min egen inkomst och inkompetens betalar jag inte för, ler han.

Företaget åtog sig i stället egna entreprenader med lastbil och grävmaskin.

–  Ska man driva ett litet företag måste man vara extra flexibel, kommenterar Johan Friborg.

Materialtransporter och schakter håller förarna fullt sysselsatta.

– 2012 började vi växa mer och mer men nu är vi nöjda, säger Johan Friborg.

Faktum är att verksamheten vuxit så pass att sex anställda inte riktigt räcker till.

– Men jag vill inte anställa fler, jag hyr hellre in bilar och maskiner när vi behöver extra resurser, säger Johan Friborg.

Det är svårt att hitta personal, tillägger han.

–  Därför är det bättre att hyra in kompetenta personer från andra företag, då får man jobbet gjort och kunden går skadeslös ur det hela.

Verksamheten innebär 80 procent transporter och 20 procent entreprenad.

–  Varje företag behöver sin mix, vi är nöjda med vår, kommenterar Johan Friborg.

– Men det är en tuff bransch med hård konkurrens, pressade priser och lagar och förordningar som inte rimmar med hur det är att köra lastbil.

Reglerna om kör- och vilotider gör det svårt att ta rast när och där det är praktiskt möjligt, förklarar han.

– Sedan är trafiken i Göteborg fruktansvärt odisciplinerad, dieselstölderna är ett annat problem och konkurrensen med förare från låglöneländer.

Storstadsstressen till trots föredrar han att arbeta i Göteborg.

– Jag kör inte längre än till Alingsås, då känns det som om man kommit ut   på landet!

Turligt nog lär hemstaden leverera mycket jobb framöver.

–  Västlänken är klubbad och klar, det ger ringar på vattnet även för de små entreprenörerna, det blir ett stort lyft för Göteborg och det är tur för entreprenörer och åkare att den kom, säger Johan Friborg.

–  Nu blir det överhettat i 4-5 år i Göteborgsregionen, sen får vi väl se när alla byggen är klara vad som händer då.

När Leveranstidningen Entreprenad träffar Johan Friborg den 5 juni har han precis hämtat en inhyrd hjullastare och planeringen inför veckans arbete är i full gång.

–  I morgon är det ju nationaldagen, då räcker det om vi hyr in fyra lastbilar för att klara jobbet, ler Johan Friborg.

Röda dagar är lika fullbokade som andra och företaget ska bygga väg i Tollered när andra firar fosterlandet.

– Vi har nästan för mycket att göra men det är bara roligt, säger Johan Friborg.

Hans trognaste arbetskamrat ska också med till Tollered – Snuttan följer husse tätt i spåren vart han än går.

– Det är faktiskt Snuttan den fjärde om man ska vara noga - jag har haft en ”snutt” i 25 år, ler Johan Friborg.

Den femåriga tiken är den fjärde schäfern på posten, en pigg och glad vovve som hänger med överallt.

–  Jag gillar de här schäfrarna, de är sociala och fina, ler Johan Friborg.

Frågan är om hon inte jobbar nästan lika hårt som husse – hon är både vakthund, personalresurs och allmän arbetsledare, förklarar han stolt.

– Snuttan är med överallt, hon håller koll på alla, hon är mer människa än hund!

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klart nu: Bolaget börsnoteras

Läkemedelsbolaget går direkt in på Nasdaqs huvudlista och blir första bolag att noteras i år. Läs intervjun med bolagets vd Magnus Corfitzen med anledning av noteringen.

Abbott och Novo Nordisk i diabetessamarbete

Sälen rustar för fler besökare

Elbil redo ta hand om göteborgarnas sopor

Vid ett välbesökt event under gårdagen överlämnades Volvo Trucks första eldrivna lastbilar till samarbetspartners.

Krav för biobanker standardiseras

Lättare snöröja tak på uppkopplat hus

Nyhetsbrev

Viktig forskarvän fyller 150 år

Tumme ner för bostadspolitiken

Inte mer än 16 procent av väljarna tror att den nya regeringen kan minska dagens bostadsbrist, enligt en färsk Sifo-undersökning

Automatisk bagageinlämning i Visby

Plats för fler kärnor i Malå

Stora självkörande bussar i Barkarby

Scania och Nobina inleder försök i Barkarbystaden norr om Stockholm med självkörande bussar i linjetrafik – nu handlar det om fullstora bussar för första gången i allmän trafik.

Digital teknik ska lyfta byggandet

Skid-VM ett hållbart event

Cancervård fortfarande ett geografisk lotteri

Det spelar stor roll var i landet du bor för hur snabbt du kan få vård. Det visar siffror som i dag presenteras i Cancerfondsrapporten.

Tungt jobb utanför Falun

Luleföretag drar fiber i Umeå

Internationell hållbarhet – så står det till

”Vi måste hålla sex gånger högre tempo för att nå klimatmålen”

Ökat resultat för Sobi

Boden kommer till Kollektivtrafikdagen

Ellinor Isaksson-Larsson och Carola Medelid, Bodens kommun, kommer till Kollektivtrafikdagen 15 maj – ett bra program har lockat dem ända till Solna i maj.

Realtidskarta över alla statliga tåg

Höjd skatt på gruvdiesel slår mot glesbygd

Regeringen vill höja skatten kraftigt på den diesel som används i de svenska gruvorna redan 1 augusti i år.

Bättre avfallssortering med nudging

90 ton mindre avfall, bara på en enda byggarbetsplats. Det blev, enligt Wästbygg, resultatet när så kallad nudging infördes.

AirSon uppköpt av energijätte

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

Ny svensk cykelkedjesatsning

Flybmi i konkurs

Plastföretag i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

NCC bygger i Helsingborg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.096