23948sdkhjf

Rockys går på knock i väst

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Rockys Entreprenad lämnar sällan Göteborg. Med ett väl avvägt team och en fyrbent personalchef har företaget mer än nog att göra på hemmaplan. –  Vi är ett litet företag men vi har bra med power.

Göteborg. Leveranstidningen Entreprenad får leta sig bortom motorvägar och genom vindlande gränder för att hitta Rockys Entreprenad, mitt i den brusande storstaden har företaget funnit ett rofyllt hörn – kontoret ligger och guppar i den solglittrande älven.

Ja, faktiskt I – Rockys Entreprenad utgår från  en husbåt i Marieholm och ägaren Johan Friborg är i full färd med att göra i ordning området vid Göta Älvs strand när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på – bryggan är nybyggd, virket nästan doftar fortfarande, men det återstår en hel del innan han är nöjd.

– Jag har köpt grannbåten som ska bli både bostad och kontor, jag ska också gräva ur vid kajen och göra båtplatser, ytorna vid stranden ska jag hårdgöra så att vi får uppställningsplatser för lastbilar och maskiner.

Företaget har sex anställda och Johan Friborg har satt samman sitt lag med eftertanke.

–  Det gäller att se vilka kompetenser som behövs och nu finns det mycket kunskap och vilja i firman, jag är nöjd och det är en bra mix med hälften män och hälften kvinnor.

I firman finns också fyra lastbilar (Volvo och Scania), två Caterpillargrävare på 22 respektive 5,5 ton och en Volvo L70 hjullastare.

–  Vi är ett litet företag men vi har bra med power, kommenterar Johan Friborg.

Namnet Rockys Entreprenad fick han till skänks av myndigheterna.

– Patent – och registreringsverket nobbade alla mina förslag så då sa jag att då fick väl de bestämma vad vi skulle heta – då föreslog de Rockys Entreprenad och det var ju ett jättebra namn – jag slog till direkt!

Företaget startades 2010 av Johan Friborg och Jessela Gunnarson och inledningsvis körde firman främst för lastbilscentraler.

–  Men det passade inte mig särskilt bra, säger Johan Friborg.

Han hade flera decennier i branschen bakom sig redan då, både som förare och som egenföretagare, att jobba för en förmedling kändes inte rätt.

–  Jag vill styra min egen inkomst och inkompetens betalar jag inte för, ler han.

Företaget åtog sig i stället egna entreprenader med lastbil och grävmaskin.

–  Ska man driva ett litet företag måste man vara extra flexibel, kommenterar Johan Friborg.

Materialtransporter och schakter håller förarna fullt sysselsatta.

– 2012 började vi växa mer och mer men nu är vi nöjda, säger Johan Friborg.

Faktum är att verksamheten vuxit så pass att sex anställda inte riktigt räcker till.

– Men jag vill inte anställa fler, jag hyr hellre in bilar och maskiner när vi behöver extra resurser, säger Johan Friborg.

Det är svårt att hitta personal, tillägger han.

–  Därför är det bättre att hyra in kompetenta personer från andra företag, då får man jobbet gjort och kunden går skadeslös ur det hela.

Verksamheten innebär 80 procent transporter och 20 procent entreprenad.

–  Varje företag behöver sin mix, vi är nöjda med vår, kommenterar Johan Friborg.

– Men det är en tuff bransch med hård konkurrens, pressade priser och lagar och förordningar som inte rimmar med hur det är att köra lastbil.

Reglerna om kör- och vilotider gör det svårt att ta rast när och där det är praktiskt möjligt, förklarar han.

– Sedan är trafiken i Göteborg fruktansvärt odisciplinerad, dieselstölderna är ett annat problem och konkurrensen med förare från låglöneländer.

Storstadsstressen till trots föredrar han att arbeta i Göteborg.

– Jag kör inte längre än till Alingsås, då känns det som om man kommit ut   på landet!

Turligt nog lär hemstaden leverera mycket jobb framöver.

–  Västlänken är klubbad och klar, det ger ringar på vattnet även för de små entreprenörerna, det blir ett stort lyft för Göteborg och det är tur för entreprenörer och åkare att den kom, säger Johan Friborg.

–  Nu blir det överhettat i 4-5 år i Göteborgsregionen, sen får vi väl se när alla byggen är klara vad som händer då.

När Leveranstidningen Entreprenad träffar Johan Friborg den 5 juni har han precis hämtat en inhyrd hjullastare och planeringen inför veckans arbete är i full gång.

–  I morgon är det ju nationaldagen, då räcker det om vi hyr in fyra lastbilar för att klara jobbet, ler Johan Friborg.

Röda dagar är lika fullbokade som andra och företaget ska bygga väg i Tollered när andra firar fosterlandet.

– Vi har nästan för mycket att göra men det är bara roligt, säger Johan Friborg.

Hans trognaste arbetskamrat ska också med till Tollered – Snuttan följer husse tätt i spåren vart han än går.

– Det är faktiskt Snuttan den fjärde om man ska vara noga - jag har haft en ”snutt” i 25 år, ler Johan Friborg.

Den femåriga tiken är den fjärde schäfern på posten, en pigg och glad vovve som hänger med överallt.

–  Jag gillar de här schäfrarna, de är sociala och fina, ler Johan Friborg.

Frågan är om hon inte jobbar nästan lika hårt som husse – hon är både vakthund, personalresurs och allmän arbetsledare, förklarar han stolt.

– Snuttan är med överallt, hon håller koll på alla, hon är mer människa än hund!

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133