Amcor köper amerikanska Bemis, Bildar världens största förpackningsföretag

| Av Marcus Petersson | Packnet | Tipsa redaktionen

Australiska Amcor Ltd. är överens med sin amerikanska konkurrenten Bemis Co. om att förvärva densamma för 47 miljarder kronor (5,26 miljarder US-dollar). Affären skapar världens största förpackningsföretag med en årsomslutning på 116 miljarder kronor.

Affären är Amcors största förvärv någonsin och genom den förbättrar företaget framförallt sin ställning på Nordamerikanska marknaden och Brasilien inom flexibla plastförpackningar. Företaget blir en sann global jätte med närvaro på omkring 30 tillväxtmarknader och en omsättning på 3-5 miljarder dollar i dessa snabbväxande ekonomier.

Affären lovordas av såväl Bemis CEO William F Austen som Amcors CEO Ron Delia. Affären följer på en tid då Bemis haft ekonomiska bekymmer på grund av svag lönsamhet och meddelade i slutet av förra året att man stänger fyra fabriker och säger upp 500 anställda för att spara cirka en halv miljard kronor. I spåren av det har investmentbolag visat intresse för Bemis och köpt aktier över börsen, men det bli alltså en av företaget största konkurrenter Amcor som drar det längsta strået.

Amcor betalar mer för Bemis än motsvarande hela företagets omsättning som är 36,5 miljarder kronor (4,1 miljarder). På skuldfri basis värderas Bemis i affären till drygt 60 miljarder kronor (6,8 miljarder), och innebär en premie på 25 % över Bemis slutkurs den 2 augusti. Bemis aktieägare får betalt i aktier i Amcor, som även efter affären kommer att heta Amcor. Befintliga aktieägare i Amcor kommer efter sammanslagningen att äga 71 % av bolaget och Bemis aktieägare resterande.

Omkring 70 procent av Bemis försäljning sker i Nordamerika och kommer från kunder som äger bland de största varumärkena i världen för konsumentprodukter, såsom Unilever NV, Tyson Foods Inc. och Johnson & Johnson. Bemis tillverkar alla typer av flexibla förpackningar och självhäftande etiketter för såväl livsmedel som djurmat.

Amcor fokuserar också på plastförpackningar, med cirka 54 % av försäljningen i flexibla produkter och 29 % i hårda rigida såsom flaskor. Mer än en tredjedel av Amcors försäljning sker i Nordamerika, 31 % i Europa och 5 procent i Australien och Nya Zeeland. 

Företagen räknar med att kunna minska kostnaderna med 1,6 miljarder kronor (180 miljoner) som ett resultat av sammanslagningen.

Affären räknas vara genomförd under första kvartalet 2019 och är föremål för regulatorisk prövning av konkurrensmyndigheter och slutligt godkännande av aktieägare.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Nu kan du prata med MonICA

Maskinpyssel för stora och små

Årets julklapp för stora och små älskare av entreprenadmaskiner har just hittat ut till butikshyllorna.

Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Nytt sätt att förbygga infektion?

Han blir chef för divisionen Board

Stort och smått för Liebherr

Liebherrs tornkranar och jättegrävare väckte uppmärksamhet i mässans största monter, de mindre maskinerna var dock lika viktiga. – Vi ser en tendens i hela Europa att man vill ha kompaktare maskiner.

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Klart med Postnords nya ordförande

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Säkrare brobygge med prefab

Ökad säkerhet för brobyggarna och minskad risk för störningar i tågtrafiken utlovas när förtillverkade brobalkar används vid ett brobygge i Härnösand.

Hög lastvikt med täckt vagn

En nio meter lång sluten transportvagn ska förenkla logistiken lovar Ivarssons i Metsjö. "Med TP3 Box bygger vi en av de största täckta transportvagnarna som får ta en mycket hög lastvikt."

Ny tid för Makeni AB

Byter namn till Weland Plastic AB och bygger ut med 4000 kvm.

Fick inte lön för sitt jobb – slog sönder villor med grävskopa

Vittnet: " Det såg ut som om det hade varit jordbävning eller som ett bombnedslag"

Stor återvinningsaffär i Indien

Säkra beteenden i byggsektorn minskar olyckor

Årets älvstädning drar igång

1

Kulturkalas med mindre sopor

Idag startar Kulturkalaset i Göteborg. Då invigs också Göteborgs Stads satsning på att avveckla engångsmaterial på evenemang.

De byter namn

Sparar stort efter byte av lagermodell

Genom att ersätta de befintliga lagren i ett transportsystem till så kallade MO-lager kunde ett brittiskt livsmedelsföretag spara 52 000 euro per år.

Städarna förvärvar Hemänglarna

Städarna Sverige AB har, tillsammans med Hemänglarnas vd Gunilla Eriksson, köpt samtliga aktier i Hemänglarna AB av Wingefors Humankapital AB.

USA-ambassad säljer toapapper

Brand vid Trioplast

Kraxande renhållningsarbetare…

Hon tar över på Astrazeneca

Ikaros börjar sälja städmateriel

Nu kan man panta påsar med mobilen

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.103