23948sdkhjf

Så ska dieseltjuvarna stoppas

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Skärpt lagstiftning och förbättrat branschöverskridande samarbete är Maskinentreprenörernas recept för att minska stölderna av diesel.

Dieselstölder belastar Sveriges maskinentreprenörer med cirka en halv miljard kronor varje år. Den uppskattningen gör bransch- och arbetsgivareorganisationen Maskinentrepenörernas vd Hampe Mobärg som tror att internationella stöldligor står bakom en stor del av stölderna.

Varje år stjäls tusentals kubikmeter diesel, något som kostar bara Sveriges maskinentreprenörer uppskattningsvis en halv miljard om året, då tillkommer andra drabbade branscher, som lantbruk och åkerier. Det krävs ett systematiskt samarbete mellan branscher och myndigheter, tillsammans med en kartläggning av stöldligorna som klargör var de finns, vilka de är och vem som tar hand om stöldgodset, sade Hampe Mobärg under ett seminarium i Almedalen.

Det handlar om organiserad brottslighet i stor skala. Det saknas statistik, men vi kan konstatera att det bara under första kvartalet 2018 rapporterades över 1 000 stölder. Mörkertalet är högt, många väljer att inte anmäla, eftersom ersättningsbeloppen är låga och polisen nästan alltid omedelbart lägger ner undersökningarna på grund av brist på bevis.

Mats Otterborn, chef för maskinentreprenörernas region Mitt, understryker att stölderna innebär stora förluster för de som drabbas. Trots det är det förhållandevis få som ens bryr sig om att anmäla stölderna.

När vi för något år sedan genomförde en enkät bland våra medlemmar visade det sig att 54 procent råkat ut för dieselstölder, men att bara 40 procent av dem gjort en polisanmälan. LRF har nyligen gjort en liknande undersökning med motsvarande resultat, säger Mats Otterborn.

Att just dieselstölder blivit ett så stort problem har flera orsaker.

Dieselstölder är ett riskfritt brott. Den är lätt att stjäla, svår att spåra och en eventuell dom är inte en avskräckande. Enligt uppgift ligger dagspriset på stulen diesel just nu på åtta kronor litern, en bra vinstmarginal för ligor som fungerar som moderna internationella företag. Men, eftersom staten per automatik ökar sina intäkter när dieselpriset stiger, måste staten öka sina satsningar för att kraftfullt motverka den negativa utvecklingen, säger Hampe Mobärg.

Riksdagsledamoten Johan Hedin, C, som också sitter i justitieutskottet, bekräftar uppfattningen att det handlar om internationella stöldligor som bedriver en industriell och välplanerad verksamhet.

Vi ser också att de olika nätverken i allt större grad samarbetar. Sverige är dessutom en attraktiv marknad, diesel är lätt att avyttra och straffpåföljderna är inte avskräckande. Jag har föreslagit införandet av en särskild brottsrubricering för de systematiska stölder som det handlar om och ett minimistraff på ett år, säger Johan Hedin.

Nu förstärker vi polisen, men det räcker inte med det, vi måste också bygga bort flaskhalsarna längre upp i systemet, förstärka åklagarmyndighet i rättsväsendet och inte minst det nationella forensiska centret, NFC, där väntetiderna i dag är väldigt långa, säger Johan Hedin.

Hampe Mobärg föreslår dessutom ytterligare en rad åtgärder.

Det handlar om att kunna punktmarkera de kriminella ligorna. Vi och myndigheterna måste bli mer samspelta och snabbfotade i bekämpandet av dem. Vi inom Maskinentreprenörerna satsar mycket tid och kraft från vårt håll och har under det senaste året bjudit in olika branscher och myndigheter till ett samarbete, säger Hampe Mobärg.

Samtidigt måste alla vi som drabbas verkligen anmäla alla brott. Det, i kombination med större risk för upptäckt, hårdare straff och starkare internationell samverkan skulle bidra till att minska stölderna. Det måste bli mycket dyrt och olönsamt att stjäla diesel i Sverige.

Maskinentreprenörerna kräver nu tillsammans med andra drabbade branscher att regeringen tar tag i problemet och bistår med en lista över åtgärder som bedöms verkningsfulla. Högt prioriterade åtgärder är enligt Maskinentreprenörerna:

  • Större resurser till polisen för att punktmarkera stöldligor;
  • Utförsel av stöldgods ska klassas som smuggelbrott;
  • Skärpt bevakning av utförselvägar;
  • Höjda straffskalor för stöld;
  • Tydligare direktiv till åklagare och domstolar;
  • Stärkt internationell samverkan mellan svenska brottsförebyggande myndigheter och deras motsvarigheter i stöldligornas hemländer.
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

”Transportfusk kan stoppas”

Från bokhandel till e-handel

SL-buss i brandolycka

SSM renodlar – avyttrar entreprenaddelen

Tuff kostnadsjakt och koncentration till kärnverksamheten är viktiga inslag när bostadsutvecklaren SSM anpassar organisationen efter målgruppens försämrade möjligheter att finansiera sina bostäder. Samtidigt inleds ett strategiskt samarbete med bostadsbyggaren Mecon Bygg.

Daf miljardsatsar för fortsatt tillväxt

Det går bra för lastbilstillverkaren Daf, så bra att företaget nu aviserar en investering på motsvarande en bit över två miljarder kronor i hyttfabriken i Westerlo.

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Nyhetsbrev

Bäst i landet på avfallshantering

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel och matavfallsinsamling avgjorde när landets bästa bästa kommun på avfallshantering utsågs igår.

Peab bygger naturnära

Ett helt nytt bostadsområde ska byggas i Sollentuna.

Liten rigg med stor räckvidd

Sandviks nya topphammarrigg får plats på en släpvagn, enligt företaget tar aggregatet sig fram nästan överallt och den ska passa för både anläggningsjobb, tunneldrivning och stenindustrin.

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Risk för brittisk stålkollaps

Busskuren som renar luften

Avancerad pålning för Sveriges första AC Marriott-hotel

Ibland är det trångt på riktigt – järnvägen dundrar förbi bara några meter från bygget och hela tomten går åt när Constrera bygger hotell tillsammans med Vi Invest i Solna.

Rottneros massa nu fossilfri

Klarsignal för nya E10

Peab asfalterar i Olofström

Klockan tickar för Bergnäsbron

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Avfall Sveriges styrelse har beslutat att tills vidare avbryta arbetet med den samverkansplattform som skapats med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Samarbete ska minska matsvinn i livsmedelsbranschen

Nya krafter i Svenska Förpackningsgillet

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.106