23948sdkhjf

Testproduktion av betongslipers

Betongslipers, avsedda för bland annat höghastighetsjärnvägar, testtillverkas nu i en av S:t Eriks fabriker i samarbete med tyska Rail One.

Rail One, med huvudkontor i Neumarkt i Tyskland, har tillverkat betongslipers och fixerade spårsystem, så kallade slab tracks, i mer än 60 år. I produktsortimentet finns bland annat Rheda 2000, ett slab tracksystem som kan användas i exempelvis höghastighetsjärnvägar och som, enligt företaget, har installerats på mer än 4 000 kilometer järnväg runt om i världen.

Nu riktas blickarna mot Norden och företaget hoppas att ett samarbete med S:t Eriks ska bereda väg till en intressant marknad. Dels finns förstås förhoppningar om att den svenska höghastighetsjärnvägen ska bli av, men produkterna gör sig också bra i bland annat tunnlar och på broar där underlaget utgörs av betong.

Med S:t Eriks som stark, lokal partner vid vår sida hoppas vi kunna erbjuda innovativa, och hållbara fixerade spårsystem, skräddarsydda i enlighet med våra nordiska kunders behov. Vi har redan vunnit viktiga projekt, till exempel i Norge, och är på god väg att etablera Rheda 2000-systemet på den nordiska marknaden, säger Torsten Bode, försäljnings- och marknadschef på Rail One.

Fredrik Adielson, affärsutvecklare inom järnväg & trafik på S:t Eriks, berättar att företaget nu börjat testproducera Rheda 2000-betongslipers i en av sina fabriker med avsikt att inom en snar framtid kunna leverera färdiga lösningar.

Slab tracks kan beskrivas som fixerade, ballastfria spår som sitter fast direkt i en underliggande betongkonstruktion, en teknik som används på flera håll runt om i världen för bland annat höghastighetståg.

Tekniken utlovas minska underhållskostnaderna och öka spårstabiliteten. Eftersom spåren är inbäddade i betongen blir konstruktionen dessutom lägre än andra lösningar, något som kan vara värdefullt exempelvis när spåren är förlagda i tunnlar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063