23948sdkhjf

Schweizare tar hem storprojekt i Varberg

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Implenia ska genomföra projektering och förberedande arbeten för järnvägsutbyggnaden mellan Varberg och Hamra. Företaget har även option på själva entreprenaden med tänkt byggstart i slutet av 2019.

Schweiziska Implenia ska projektera och genomföra förberedande arbeten för utbyggnaden av Västkustbanan mellan Varberg och Hamra. Uppdraget är värt cirka 200 miljoner kronor, men innehåller också en option på själva entreprenaden för ungefär 3,3 miljarder kronor med tänkt byggstart i slutet av 2019.

När Västkustbanan byggdes på 1880-talet var den anpassad till en betydligt lugnare trafikmiljö än dagens. Efter flera års utbyggnad har i dag cirka 85 procent av sträckningen dubbelspårsstandard. Samtidigt som järnvägen byggs ut till två spår ersätts alla plankorsningar mellan väg och järnväg av broar eller vägportar. I Halland är det nu endast sträckan Varberg-Hamra som fortfarande är enkelspårig.

Men nu ska även den flaskhalsen byggas bort i kombination med att det anläggs en ungefär tre kilometer tunnel under Varberg för att därmed ta bort den barriär som järnvägen med tillhörande bangård skapar i dag.

Ökad trafiksäkerhet, bättre kontakt mellan staden och vattnet samt frigörande av centralt belägen mark för nybyggnad är bara några av de fördelar som uppgraderingen av järnvägen ska föra med sig.

I början av sommaren stod det klart att första fasen av projektet, fram till byggstart i slutet av 2019, tagits hem av Implenia i en totalentreprenad där så kallad tidig entreprenörsmedverkan spelar en viktig roll för det fortsatta arbetet.

Nu när vi har skrivit kontrakt ska vi fram till byggstart och tillsammans med Implenia först planera och projektera det vi ska genomföra, säger Per Rydberg, Trafikverkets projektledare för det projekt som fått namnet Varbergstunneln.

Det är skönt att vi äntligen är i hamn efter ett års hårt upphandlingsarbete. Sekretessen under upphandlingen har varit sträng och samtliga i projektledningen, även de som inte deltagit i arbetet, har visat stor förståelse liksom de leverantörer som varit inblandade i prekvalificeringsarbetet, säger Per Rydberg.

Entreprenaden sträcker sig över cirka nio kilometer och omfattar byggande för spår, broar och andra byggnadsverk för både person- och godståg i en komplex, trafikerad spårmiljö. Till de mer krävande inslagen hör den cirka tre kilometer långa tunnel som ska anläggas under centrala Varberg. I satsningen ingår även en helt ny stationsanläggning och ny bangård.

En försvårande faktor är att såväl person- som godstrafik ska kunna bedrivas på Västkustbanan under hela entreprenaden som beräknas vara avslutad under 2025.

Implenia har sedan länge en stark ställning i främst de tysktalande länderna i Centraleuropa, men har också tagit för sig i Norge och på senare år även i Sverige – framför allt i eller i anslutning till storstadsmiljö. Bland annat medverkar företaget för närvarande i Förbifart Stockholm och vid ombyggnaden av Getingmidjan i Stockholm.

Mer att läsa om Implenia och företagets intåg i Sverige finns här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Han skrev bästa avhandlingen

Nu står Sverige och Norge för dörren

Kinas näst största på formsprutningsmaskiner.

VPK förvärvar Corenso

Minskad risk för alzheimer hos kulturellt aktiva

Viking Line till Almedalen

Viking Cinderella kryssar från Stockholm till Visby och tillbaka tre dagar under Almedalsveckan - kryssningarna prickar in Moderaternas, Liberalernas och Socialdemokraternas dagar.

Fler går över till returpall

Nyhetsbrev

De ska sköta de statliga vägarna i Arvidsjaur

Fosterdiagnoser ökar markant

Utvecklar ny sorts sensor

Tribologiforskare vid Luleå tekniska universitet utvecklar en sensor som kan bli självförsörjande på el.

Pant på festivalen

Rekordsiffror för Svevia

Rörelseresultat, omsättning, orderingång och orderstock hamnade på rekordnivåer för Svevia under 2018. Men fortfarande återstår en del att göra, bland annat visar anläggningsdivisionen fortsatt förlust.

De ska säkra antibiotikan vid kris

”Riskerar att bli kännbart för många företag”

Vikande lönsamhet när kemiindustrin förbereder för hård Brexit. IKEM:s chefsekonom Carl Eckerdal varnar.

Ny plattform för automatiserad palltransport

Förvärvar franska Synova

Rådström till Scaniatoppen

Svagare än väntat för Recipharm

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Intelligent handske

Illegal sopdumpning bekämpas med oväntad teknik

Möjligt att minimera avbrottens påverkan i industrin

Hur påverkas monteringspersonal inom tillverkningsindustrin av avbrott i datorbaserade informationssystem? Varför påverkar vissa avbrott som de gör? Hur kan vi skapa strategier för att hantera dem?

Tryckluftsprocess lagrar förnybar energi

Ascelia börsnoteras – Stor vd-intervju

Läkemedelsbolaget går direkt in på Nasdaqs huvudlista och blir första bolag att noteras i år. Läs intervjun med bolagets vd Magnus Corfitzen med anledning av noteringen.

Abbott och Novo Nordisk i diabetessamarbete

Krav för biobanker standardiseras

Ny svensk cykelkedjesatsning

Flybmi i konkurs

Plastföretag i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127