23948sdkhjf

Schweizare tar hem storprojekt i Varberg

Implenia ska genomföra projektering och förberedande arbeten för järnvägsutbyggnaden mellan Varberg och Hamra. Företaget har även option på själva entreprenaden med tänkt byggstart i slutet av 2019.

Schweiziska Implenia ska projektera och genomföra förberedande arbeten för utbyggnaden av Västkustbanan mellan Varberg och Hamra. Uppdraget är värt cirka 200 miljoner kronor, men innehåller också en option på själva entreprenaden för ungefär 3,3 miljarder kronor med tänkt byggstart i slutet av 2019.

När Västkustbanan byggdes på 1880-talet var den anpassad till en betydligt lugnare trafikmiljö än dagens. Efter flera års utbyggnad har i dag cirka 85 procent av sträckningen dubbelspårsstandard. Samtidigt som järnvägen byggs ut till två spår ersätts alla plankorsningar mellan väg och järnväg av broar eller vägportar. I Halland är det nu endast sträckan Varberg-Hamra som fortfarande är enkelspårig.

Men nu ska även den flaskhalsen byggas bort i kombination med att det anläggs en ungefär tre kilometer tunnel under Varberg för att därmed ta bort den barriär som järnvägen med tillhörande bangård skapar i dag.

Ökad trafiksäkerhet, bättre kontakt mellan staden och vattnet samt frigörande av centralt belägen mark för nybyggnad är bara några av de fördelar som uppgraderingen av järnvägen ska föra med sig.

I början av sommaren stod det klart att första fasen av projektet, fram till byggstart i slutet av 2019, tagits hem av Implenia i en totalentreprenad där så kallad tidig entreprenörsmedverkan spelar en viktig roll för det fortsatta arbetet.

Nu när vi har skrivit kontrakt ska vi fram till byggstart och tillsammans med Implenia först planera och projektera det vi ska genomföra, säger Per Rydberg, Trafikverkets projektledare för det projekt som fått namnet Varbergstunneln.

Det är skönt att vi äntligen är i hamn efter ett års hårt upphandlingsarbete. Sekretessen under upphandlingen har varit sträng och samtliga i projektledningen, även de som inte deltagit i arbetet, har visat stor förståelse liksom de leverantörer som varit inblandade i prekvalificeringsarbetet, säger Per Rydberg.

Entreprenaden sträcker sig över cirka nio kilometer och omfattar byggande för spår, broar och andra byggnadsverk för både person- och godståg i en komplex, trafikerad spårmiljö. Till de mer krävande inslagen hör den cirka tre kilometer långa tunnel som ska anläggas under centrala Varberg. I satsningen ingår även en helt ny stationsanläggning och ny bangård.

En försvårande faktor är att såväl person- som godstrafik ska kunna bedrivas på Västkustbanan under hela entreprenaden som beräknas vara avslutad under 2025.

Implenia har sedan länge en stark ställning i främst de tysktalande länderna i Centraleuropa, men har också tagit för sig i Norge och på senare år även i Sverige – framför allt i eller i anslutning till storstadsmiljö. Bland annat medverkar företaget för närvarande i Förbifart Stockholm och vid ombyggnaden av Getingmidjan i Stockholm.

Mer att läsa om Implenia och företagets intåg i Sverige finns här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109