Schweizare tar hem storprojekt i Varberg

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Implenia ska genomföra projektering och förberedande arbeten för järnvägsutbyggnaden mellan Varberg och Hamra. Företaget har även option på själva entreprenaden med tänkt byggstart i slutet av 2019.

Schweiziska Implenia ska projektera och genomföra förberedande arbeten för utbyggnaden av Västkustbanan mellan Varberg och Hamra. Uppdraget är värt cirka 200 miljoner kronor, men innehåller också en option på själva entreprenaden för ungefär 3,3 miljarder kronor med tänkt byggstart i slutet av 2019.

När Västkustbanan byggdes på 1880-talet var den anpassad till en betydligt lugnare trafikmiljö än dagens. Efter flera års utbyggnad har i dag cirka 85 procent av sträckningen dubbelspårsstandard. Samtidigt som järnvägen byggs ut till två spår ersätts alla plankorsningar mellan väg och järnväg av broar eller vägportar. I Halland är det nu endast sträckan Varberg-Hamra som fortfarande är enkelspårig.

Men nu ska även den flaskhalsen byggas bort i kombination med att det anläggs en ungefär tre kilometer tunnel under Varberg för att därmed ta bort den barriär som järnvägen med tillhörande bangård skapar i dag.

Ökad trafiksäkerhet, bättre kontakt mellan staden och vattnet samt frigörande av centralt belägen mark för nybyggnad är bara några av de fördelar som uppgraderingen av järnvägen ska föra med sig.

I början av sommaren stod det klart att första fasen av projektet, fram till byggstart i slutet av 2019, tagits hem av Implenia i en totalentreprenad där så kallad tidig entreprenörsmedverkan spelar en viktig roll för det fortsatta arbetet.

Nu när vi har skrivit kontrakt ska vi fram till byggstart och tillsammans med Implenia först planera och projektera det vi ska genomföra, säger Per Rydberg, Trafikverkets projektledare för det projekt som fått namnet Varbergstunneln.

Det är skönt att vi äntligen är i hamn efter ett års hårt upphandlingsarbete. Sekretessen under upphandlingen har varit sträng och samtliga i projektledningen, även de som inte deltagit i arbetet, har visat stor förståelse liksom de leverantörer som varit inblandade i prekvalificeringsarbetet, säger Per Rydberg.

Entreprenaden sträcker sig över cirka nio kilometer och omfattar byggande för spår, broar och andra byggnadsverk för både person- och godståg i en komplex, trafikerad spårmiljö. Till de mer krävande inslagen hör den cirka tre kilometer långa tunnel som ska anläggas under centrala Varberg. I satsningen ingår även en helt ny stationsanläggning och ny bangård.

En försvårande faktor är att såväl person- som godstrafik ska kunna bedrivas på Västkustbanan under hela entreprenaden som beräknas vara avslutad under 2025.

Implenia har sedan länge en stark ställning i främst de tysktalande länderna i Centraleuropa, men har också tagit för sig i Norge och på senare år även i Sverige – framför allt i eller i anslutning till storstadsmiljö. Bland annat medverkar företaget för närvarande i Förbifart Stockholm och vid ombyggnaden av Getingmidjan i Stockholm.

Mer att läsa om Implenia och företagets intåg i Sverige finns här.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Nu kan du prata med MonICA

Maskinpyssel för stora och små

Årets julklapp för stora och små älskare av entreprenadmaskiner har just hittat ut till butikshyllorna.

Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Nytt sätt att förbygga infektion?

Han blir chef för divisionen Board

Stort och smått för Liebherr

Liebherrs tornkranar och jättegrävare väckte uppmärksamhet i mässans största monter, de mindre maskinerna var dock lika viktiga. – Vi ser en tendens i hela Europa att man vill ha kompaktare maskiner.

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Klart med Postnords nya ordförande

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Säkrare brobygge med prefab

Ökad säkerhet för brobyggarna och minskad risk för störningar i tågtrafiken utlovas när förtillverkade brobalkar används vid ett brobygge i Härnösand.

Hög lastvikt med täckt vagn

En nio meter lång sluten transportvagn ska förenkla logistiken lovar Ivarssons i Metsjö. "Med TP3 Box bygger vi en av de största täckta transportvagnarna som får ta en mycket hög lastvikt."

Ny tid för Makeni AB

Byter namn till Weland Plastic AB och bygger ut med 4000 kvm.

Fick inte lön för sitt jobb – slog sönder villor med grävskopa

Vittnet: " Det såg ut som om det hade varit jordbävning eller som ett bombnedslag"

Stor återvinningsaffär i Indien

Säkra beteenden i byggsektorn minskar olyckor

Årets älvstädning drar igång

1

Kulturkalas med mindre sopor

Idag startar Kulturkalaset i Göteborg. Då invigs också Göteborgs Stads satsning på att avveckla engångsmaterial på evenemang.

De byter namn

Sparar stort efter byte av lagermodell

Genom att ersätta de befintliga lagren i ett transportsystem till så kallade MO-lager kunde ett brittiskt livsmedelsföretag spara 52 000 euro per år.

Städarna förvärvar Hemänglarna

Städarna Sverige AB har, tillsammans med Hemänglarnas vd Gunilla Eriksson, köpt samtliga aktier i Hemänglarna AB av Wingefors Humankapital AB.

USA-ambassad säljer toapapper

Brand vid Trioplast

Kraxande renhållningsarbetare…

Hon tar över på Astrazeneca

Ikaros börjar sälja städmateriel

Nu kan man panta påsar med mobilen

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166