Juli 2018 gick till historien som den genomsnittligt varmaste någonsin, även om ingen ort var i närheten av Målillas 38,0 grader från 30 juni 1947.
Och inte heller blev det något rekord för Tunga Bussligans resultat under juli i år, minus 73 procent jämfört med juli 2017. Därmed är det faktiskt så att förra årets liga ligger före årets ännu en gång.
Fabrikatet som bryter mest mot nedgångstrenden är MAN som noterade hela 17 nya tungviktare över 10 ton under den heta julimånaden. Tvåa i juli blev Volvo med 9 bussar, därefter Kässborer-Setra och Scania med vardera 4 nya tungviktare. Alla övriga kammade noll under juli som därmed blev en tämligen skral månad för Tunga Bussligan 2018.
Kanske kommer det att bli ändring på det under augusti med flera stora upphandlingar. Det visar sig i nästa redovisning av Tunga Bussligan som presenteras här på RT-Forum 3 september. Missa inte det!
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-JULI 2018
Fabrikat |
Antal |
Andel % |
(Andel 2017 %*) |
MAN |
87 |
29,3 |
(15,7) |
Volvo |
70 |
23,6 |
(10,8) |
Scania |
57 |
19,2 |
(22,0) |
Kässbohrer-Setra |
33 |
11,1 |
(13,8) |
Mercedes-Benz |
21 |
7,1 |
(27,5) |
Temsa |
14 |
4,7 |
(3,8) |
VDL |
12 |
4,0 |
(4,3) |
Iveco |
1 |
0,3 |
(0,5) |
Irizar |
1 |
0,3 |
(0,3) |
Neoplan |
1 |
0,3 |
(1,4) |
*) Andel 2017 anger fabrikatets totala marknadsandel det året. Endast fabrikat som fått bussar registrerade i år visas i tabellen.