Risk för odetonerad ammunition vid markjobb inför Norrbotniabanan

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Hantering av odetonerad ammunition är en inte helt vanlig kompetens. Den krävs dock av den personal som arbetar med anläggandet av en ny väg som ska säkra tillgängligheten när Norrbotniabanan börjar byggas.

Stambanan genom övre Norrland byggdes redan på 1800-talet och är inte uppgraderad till dagens behov och önskemål. Den är inte bara underdimensionerad, den är också felplacerad och dessutom så kurvig och backig att de tåg som trafikerar sträckan inte kan vara lika långa och tunga som i övriga landet.

Den lösning som är tänkt att börja byggas i höst är den 27 mil långa Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå som både ökar tillgängligheten till hamnar och industrier längs kusten och knyter samman viktiga befolkningscentra.

Trafikverkets bedömning är att kostnaderna för godstransporter kan sänkas med 30 procent samtidigt som restiderna för persontransporter halveras. Kontentan blir att Norrlandskusten ”krymper”, något som gynnar näringslivets utveckling och förväntas bidra till en attraktiv, växande och hållbar region.

Dessutom räknar Trafikverket med stora miljövinster, bland annat förutspås utsläppen av koldioxid minska med cirka 80 000 ton per år. Sammantaget innebär det att Trafikverket ser samhällsekonomiska vinster på lång sikt trots en prislapp som beräknas stanna kring 29 miljarder kronor i 2013 års prisnivå när banan står färdig kring år 2030. Då ingår cirka 160 broar och ungefär tio tunnlar.

Först ut av entreprenörerna i projektet är Svevia som fått i uppdrag att bygga en ny – 3,8 kilometer lång – väg som ska ersätta en befintlig väg över Ersmarksberget och säkerställa att tillgängligheten till området inte begränsas då själva järnvägsprojektet startar. Vägen byggs inne i I20-skogen och ansluter till väg 364 mellan Ersboda och Ersforsen.

Skogen är redan avverkad och vi startar med att avtäcka marken och utför sedan terrasseringen. Det betyder att vi bygger upp själva vägkonstruktionen som fylls upp med berg- och stenmaterial så det blir en jämn och stabil grusväg att köra på, säger Svevias arbetschef Per Fahlman, som dock får en, inte helt vanlig, svårighet att möta.

– Den kommer att byggas alldeles intill regementets skjutfält och därför kommer all personal att utbildas i hantering av odetonerad ammunition.

Uppdraget ska vara slutfört redan i slutet av november, till en kostnad som verkar närmast försumbar i det gigantiska projektet. 5,5 miljoner kronor är inte mer än ungefär 0,2 promille av den beräknade slutkostnaden, men en viktig symbol över att ett efterlängtat projekt äntligen börjat rulla.

Satsningar i infrastruktur betyder möjlighet till utveckling, för regionen och för oss som bor och verkar här. Det känns lite historiskt att få vara med i starten av ett projekt som många längtat efter, säger Per Fahlman.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Nu kan du prata med MonICA

Maskinpyssel för stora och små

Årets julklapp för stora och små älskare av entreprenadmaskiner har just hittat ut till butikshyllorna.

Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Nytt sätt att förbygga infektion?

Han blir chef för divisionen Board

Stort och smått för Liebherr

Liebherrs tornkranar och jättegrävare väckte uppmärksamhet i mässans största monter, de mindre maskinerna var dock lika viktiga. – Vi ser en tendens i hela Europa att man vill ha kompaktare maskiner.

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Klart med Postnords nya ordförande

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Säkrare brobygge med prefab

Ökad säkerhet för brobyggarna och minskad risk för störningar i tågtrafiken utlovas när förtillverkade brobalkar används vid ett brobygge i Härnösand.

Hög lastvikt med täckt vagn

En nio meter lång sluten transportvagn ska förenkla logistiken lovar Ivarssons i Metsjö. "Med TP3 Box bygger vi en av de största täckta transportvagnarna som får ta en mycket hög lastvikt."

Ny tid för Makeni AB

Byter namn till Weland Plastic AB och bygger ut med 4000 kvm.

Fick inte lön för sitt jobb – slog sönder villor med grävskopa

Vittnet: " Det såg ut som om det hade varit jordbävning eller som ett bombnedslag"

Stor återvinningsaffär i Indien

Säkra beteenden i byggsektorn minskar olyckor

Årets älvstädning drar igång

1

Kulturkalas med mindre sopor

Idag startar Kulturkalaset i Göteborg. Då invigs också Göteborgs Stads satsning på att avveckla engångsmaterial på evenemang.

De byter namn

Sparar stort efter byte av lagermodell

Genom att ersätta de befintliga lagren i ett transportsystem till så kallade MO-lager kunde ett brittiskt livsmedelsföretag spara 52 000 euro per år.

Städarna förvärvar Hemänglarna

Städarna Sverige AB har, tillsammans med Hemänglarnas vd Gunilla Eriksson, köpt samtliga aktier i Hemänglarna AB av Wingefors Humankapital AB.

USA-ambassad säljer toapapper

Brand vid Trioplast

Kraxande renhållningsarbetare…

Hon tar över på Astrazeneca

Ikaros börjar sälja städmateriel

Nu kan man panta påsar med mobilen

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.246