23948sdkhjf

Risk för odetonerad ammunition vid markjobb inför Norrbotniabanan

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Hantering av odetonerad ammunition är en inte helt vanlig kompetens. Den krävs dock av den personal som arbetar med anläggandet av en ny väg som ska säkra tillgängligheten när Norrbotniabanan börjar byggas.

Stambanan genom övre Norrland byggdes redan på 1800-talet och är inte uppgraderad till dagens behov och önskemål. Den är inte bara underdimensionerad, den är också felplacerad och dessutom så kurvig och backig att de tåg som trafikerar sträckan inte kan vara lika långa och tunga som i övriga landet.

Den lösning som är tänkt att börja byggas i höst är den 27 mil långa Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå som både ökar tillgängligheten till hamnar och industrier längs kusten och knyter samman viktiga befolkningscentra.

Trafikverkets bedömning är att kostnaderna för godstransporter kan sänkas med 30 procent samtidigt som restiderna för persontransporter halveras. Kontentan blir att Norrlandskusten ”krymper”, något som gynnar näringslivets utveckling och förväntas bidra till en attraktiv, växande och hållbar region.

Dessutom räknar Trafikverket med stora miljövinster, bland annat förutspås utsläppen av koldioxid minska med cirka 80 000 ton per år. Sammantaget innebär det att Trafikverket ser samhällsekonomiska vinster på lång sikt trots en prislapp som beräknas stanna kring 29 miljarder kronor i 2013 års prisnivå när banan står färdig kring år 2030. Då ingår cirka 160 broar och ungefär tio tunnlar.

Först ut av entreprenörerna i projektet är Svevia som fått i uppdrag att bygga en ny – 3,8 kilometer lång – väg som ska ersätta en befintlig väg över Ersmarksberget och säkerställa att tillgängligheten till området inte begränsas då själva järnvägsprojektet startar. Vägen byggs inne i I20-skogen och ansluter till väg 364 mellan Ersboda och Ersforsen.

Skogen är redan avverkad och vi startar med att avtäcka marken och utför sedan terrasseringen. Det betyder att vi bygger upp själva vägkonstruktionen som fylls upp med berg- och stenmaterial så det blir en jämn och stabil grusväg att köra på, säger Svevias arbetschef Per Fahlman, som dock får en, inte helt vanlig, svårighet att möta.

– Den kommer att byggas alldeles intill regementets skjutfält och därför kommer all personal att utbildas i hantering av odetonerad ammunition.

Uppdraget ska vara slutfört redan i slutet av november, till en kostnad som verkar närmast försumbar i det gigantiska projektet. 5,5 miljoner kronor är inte mer än ungefär 0,2 promille av den beräknade slutkostnaden, men en viktig symbol över att ett efterlängtat projekt äntligen börjat rulla.

Satsningar i infrastruktur betyder möjlighet till utveckling, för regionen och för oss som bor och verkar här. Det känns lite historiskt att få vara med i starten av ett projekt som många längtat efter, säger Per Fahlman.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

”Transportfusk kan stoppas”

Från bokhandel till e-handel

SL-buss i brandolycka

SSM renodlar – avyttrar entreprenaddelen

Tuff kostnadsjakt och koncentration till kärnverksamheten är viktiga inslag när bostadsutvecklaren SSM anpassar organisationen efter målgruppens försämrade möjligheter att finansiera sina bostäder. Samtidigt inleds ett strategiskt samarbete med bostadsbyggaren Mecon Bygg.

Daf miljardsatsar för fortsatt tillväxt

Det går bra för lastbilstillverkaren Daf, så bra att företaget nu aviserar en investering på motsvarande en bit över två miljarder kronor i hyttfabriken i Westerlo.

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Nyhetsbrev

Bäst i landet på avfallshantering

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel och matavfallsinsamling avgjorde när landets bästa bästa kommun på avfallshantering utsågs igår.

Peab bygger naturnära

Ett helt nytt bostadsområde ska byggas i Sollentuna.

Liten rigg med stor räckvidd

Sandviks nya topphammarrigg får plats på en släpvagn, enligt företaget tar aggregatet sig fram nästan överallt och den ska passa för både anläggningsjobb, tunneldrivning och stenindustrin.

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Risk för brittisk stålkollaps

Busskuren som renar luften

Avancerad pålning för Sveriges första AC Marriott-hotel

Ibland är det trångt på riktigt – järnvägen dundrar förbi bara några meter från bygget och hela tomten går åt när Constrera bygger hotell tillsammans med Vi Invest i Solna.

Rottneros massa nu fossilfri

Klarsignal för nya E10

Peab asfalterar i Olofström

Klockan tickar för Bergnäsbron

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Avfall Sveriges styrelse har beslutat att tills vidare avbryta arbetet med den samverkansplattform som skapats med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Samarbete ska minska matsvinn i livsmedelsbranschen

Nya krafter i Svenska Förpackningsgillet

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149