23948sdkhjf

Risk för odetonerad ammunition vid markjobb inför Norrbotniabanan

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Hantering av odetonerad ammunition är en inte helt vanlig kompetens. Den krävs dock av den personal som arbetar med anläggandet av en ny väg som ska säkra tillgängligheten när Norrbotniabanan börjar byggas.

Stambanan genom övre Norrland byggdes redan på 1800-talet och är inte uppgraderad till dagens behov och önskemål. Den är inte bara underdimensionerad, den är också felplacerad och dessutom så kurvig och backig att de tåg som trafikerar sträckan inte kan vara lika långa och tunga som i övriga landet.

Den lösning som är tänkt att börja byggas i höst är den 27 mil långa Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå som både ökar tillgängligheten till hamnar och industrier längs kusten och knyter samman viktiga befolkningscentra.

Trafikverkets bedömning är att kostnaderna för godstransporter kan sänkas med 30 procent samtidigt som restiderna för persontransporter halveras. Kontentan blir att Norrlandskusten ”krymper”, något som gynnar näringslivets utveckling och förväntas bidra till en attraktiv, växande och hållbar region.

Dessutom räknar Trafikverket med stora miljövinster, bland annat förutspås utsläppen av koldioxid minska med cirka 80 000 ton per år. Sammantaget innebär det att Trafikverket ser samhällsekonomiska vinster på lång sikt trots en prislapp som beräknas stanna kring 29 miljarder kronor i 2013 års prisnivå när banan står färdig kring år 2030. Då ingår cirka 160 broar och ungefär tio tunnlar.

Först ut av entreprenörerna i projektet är Svevia som fått i uppdrag att bygga en ny – 3,8 kilometer lång – väg som ska ersätta en befintlig väg över Ersmarksberget och säkerställa att tillgängligheten till området inte begränsas då själva järnvägsprojektet startar. Vägen byggs inne i I20-skogen och ansluter till väg 364 mellan Ersboda och Ersforsen.

Skogen är redan avverkad och vi startar med att avtäcka marken och utför sedan terrasseringen. Det betyder att vi bygger upp själva vägkonstruktionen som fylls upp med berg- och stenmaterial så det blir en jämn och stabil grusväg att köra på, säger Svevias arbetschef Per Fahlman, som dock får en, inte helt vanlig, svårighet att möta.

– Den kommer att byggas alldeles intill regementets skjutfält och därför kommer all personal att utbildas i hantering av odetonerad ammunition.

Uppdraget ska vara slutfört redan i slutet av november, till en kostnad som verkar närmast försumbar i det gigantiska projektet. 5,5 miljoner kronor är inte mer än ungefär 0,2 promille av den beräknade slutkostnaden, men en viktig symbol över att ett efterlängtat projekt äntligen börjat rulla.

Satsningar i infrastruktur betyder möjlighet till utveckling, för regionen och för oss som bor och verkar här. Det känns lite historiskt att få vara med i starten av ett projekt som många längtat efter, säger Per Fahlman.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Flygskatten slopas – men det dröjer

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

I Tyskland finns elbilen med tillräcklig lastvolym

Jakten på en hyfsat stor eldriven transportbil tog Daniel Adolfsson till Tyskland och Streetscooter.

Nyhetsbrev

Lucka 13 - öppna och se

I dagens lucka förutspås att en ketchupeffekt väntar bakom hörnet...

Ikea ska bli självförsörjande på sallad

Som en del i Ikeas hållbarhetsstrategi börjar nu arbetet mot att bli självförsörjande på sallad.

Bellman Group får fäste i Göteborg

Bellman Group har köpt  Samgräv Holding AB, ett göteborgsföretag som ska stärka hela Bellmangruppen i Västsverige.

Nya juryn i Pentawards utsedd

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Jästolja kan ersätta palmolja

Den olja, t ex palm- eller sojaolja, som används i fiskfoder kan ersättas med “fet jäst” som odlas på halmsubstrat.

Segt för EQT att köpa Karo

Intresset bland aktieägarna har varit lågt för EQT:s uppköpsbud. Efter Anders Lönners hastiga bortgång förlängs nu tidsfristen.

Nytt tunneljobb klart för NCC på Färöarna

Det är nu bekräftat att NCC får bygga Sandøyartunneln på Färöarna i ett uppdrag värt motsvarande 1,2 miljarder svenska kronor.

Varberg får simhall

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Ny dom kör över Konkurrensverket

Nu är sista ordet sagt kring en flera år gammal strid mellan Konkurrensverket och tretton skånska kommuner.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Lucka 12 - vem där?

Denna internationellt bevandrade vd önskar sig färre knäppgökar i världspolitiken...

Storsatsning på jämtländsk gränshandel

Investeringar på inledningsvis en kvarts miljard kronor ger Storlien det största nybyggnadsprojektet sedan 1880-talet.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Snabb och exakt schaktning utlovas

Föraren behöver bara styra, resten ska ett skalbart och automatiskt höjdkontrollsystem hålla reda på hävdar Caterpillar.

De bekräftar - storaffär nära

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Uppsalaföretag prisades

Lucka 1 – vem döljer sig här?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.181