23948sdkhjf

Risk för odetonerad ammunition vid markjobb inför Norrbotniabanan

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Hantering av odetonerad ammunition är en inte helt vanlig kompetens. Den krävs dock av den personal som arbetar med anläggandet av en ny väg som ska säkra tillgängligheten när Norrbotniabanan börjar byggas.

Stambanan genom övre Norrland byggdes redan på 1800-talet och är inte uppgraderad till dagens behov och önskemål. Den är inte bara underdimensionerad, den är också felplacerad och dessutom så kurvig och backig att de tåg som trafikerar sträckan inte kan vara lika långa och tunga som i övriga landet.

Den lösning som är tänkt att börja byggas i höst är den 27 mil långa Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå som både ökar tillgängligheten till hamnar och industrier längs kusten och knyter samman viktiga befolkningscentra.

Trafikverkets bedömning är att kostnaderna för godstransporter kan sänkas med 30 procent samtidigt som restiderna för persontransporter halveras. Kontentan blir att Norrlandskusten ”krymper”, något som gynnar näringslivets utveckling och förväntas bidra till en attraktiv, växande och hållbar region.

Dessutom räknar Trafikverket med stora miljövinster, bland annat förutspås utsläppen av koldioxid minska med cirka 80 000 ton per år. Sammantaget innebär det att Trafikverket ser samhällsekonomiska vinster på lång sikt trots en prislapp som beräknas stanna kring 29 miljarder kronor i 2013 års prisnivå när banan står färdig kring år 2030. Då ingår cirka 160 broar och ungefär tio tunnlar.

Först ut av entreprenörerna i projektet är Svevia som fått i uppdrag att bygga en ny – 3,8 kilometer lång – väg som ska ersätta en befintlig väg över Ersmarksberget och säkerställa att tillgängligheten till området inte begränsas då själva järnvägsprojektet startar. Vägen byggs inne i I20-skogen och ansluter till väg 364 mellan Ersboda och Ersforsen.

Skogen är redan avverkad och vi startar med att avtäcka marken och utför sedan terrasseringen. Det betyder att vi bygger upp själva vägkonstruktionen som fylls upp med berg- och stenmaterial så det blir en jämn och stabil grusväg att köra på, säger Svevias arbetschef Per Fahlman, som dock får en, inte helt vanlig, svårighet att möta.

– Den kommer att byggas alldeles intill regementets skjutfält och därför kommer all personal att utbildas i hantering av odetonerad ammunition.

Uppdraget ska vara slutfört redan i slutet av november, till en kostnad som verkar närmast försumbar i det gigantiska projektet. 5,5 miljoner kronor är inte mer än ungefär 0,2 promille av den beräknade slutkostnaden, men en viktig symbol över att ett efterlängtat projekt äntligen börjat rulla.

Satsningar i infrastruktur betyder möjlighet till utveckling, för regionen och för oss som bor och verkar här. Det känns lite historiskt att få vara med i starten av ett projekt som många längtat efter, säger Per Fahlman.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.101