23948sdkhjf

Regelrytteri hämmar besöksnäringen

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Sveriges besöksnäring befinner sig i snabb tillväxt och är en av de största branscherna totalt sett – Men regelrytteri och krångel sätter krokben för utvecklingen, det konstaterades på ett seminarium i Visby 5 juli.

Svensk Handel arrangerade seminariet där representanter från flera organisationer deltog: Susanne Andersson Pripp, ordförande för Svensk Turism, Mats Hedenström, näringspolitisk chef i Svensk Handel, Jonas Siljhammar, vd Visita, Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag samt centerpolitikern Helena Lindahl, riksdagens näringsutskott.

En sak var alla ense om: Det är för mycket krångel för att besöksnäringen och dess företag ska må bra. Fler regler tillkommer som ställer till det och hämmar tillväxten.

- Det är nog med regler nu, jag skulle vilja se en ordning där en ny regel bara kan införas om en gammal tas bort, sa Mats Hedenström.

- Jag höjer budet: En ny regel ska kosta två gamla regler, sa Jonas Siljhammar.

Annars dominerade samtalet den digitalisering som givit besöksnäringen nya möjligheter, som gör resan rikare och upplevelserna bredare. Men digitaliseringen har inte bara fört lycka med sig, inom transportsektorn där den i princip nått längst har den också medfört stora bekymmer:

- Regelverket för kör- och vilotider för turistbussarna sköts sedan länge helt digitalt, vilket gör att minsta lilla avvikelse noteras av systemet. Och där innebär en avvikelse på tre minuter ett allvarligt brott som leder till böter för förare, böter för företaget och om det blir fler avvikelser så kan till och med trafiktillståndet dras tillbaka, sa Anna Grönlund.

Det sätt som tillsynen av kör- och vilotiderna tillämpas i Sverige hotar hela bussbranschen och där myndigheten tidigare gjorde inspektion på plats körs nu bara datalistor. Små avvikelser som kunnat redas ut på plats noteras nu på skrivbordet hos den kontrollerande myndigheten. Ett exempel på hur illa det kan gå är bussen med pensionärer som reste till Ullared. En dement kvinna glömde sig kvar i varuhuset, bussföraren fick leta rätt på henne och gick över tiden vilket alltså äventyrade hela bussföretagets existens.

- Det här är EU-regler men det är den nationella tillämpningen i Sverige som är problemet. Vi har kontakt med våra branschorganisationer i andra länder som har en helt annat tillämpning och skakar på huvudet och undrar ”varför gör ni så”, sa Anna Grönlund.

- Det måste vara enkelt att göra rätt. Obegripliga regler och ett omfattande regelverk gynnar bara de oärliga på de ärligas bekostnad, sa Mats Hedenström.

Vad gör politikerna, frågade sig moderatorn Anna Haag, Visita, som också konstaterade att regelrytteriet stått sig genom flera olika regeringar från båda blocken.

- Det är inte enkelt att ändra reglerna, det kommer att ta lång tid, men vi kommer i alla fall att arbeta för en förändring och en förenkling, sa centerpolitikern Helena Lindahl.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.086