23948sdkhjf

Regelrytteri hämmar besöksnäringen

Sveriges besöksnäring befinner sig i snabb tillväxt och är en av de största branscherna totalt sett – Men regelrytteri och krångel sätter krokben för utvecklingen, det konstaterades på ett seminarium i Visby 5 juli.

Svensk Handel arrangerade seminariet där representanter från flera organisationer deltog: Susanne Andersson Pripp, ordförande för Svensk Turism, Mats Hedenström, näringspolitisk chef i Svensk Handel, Jonas Siljhammar, vd Visita, Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag samt centerpolitikern Helena Lindahl, riksdagens näringsutskott.

En sak var alla ense om: Det är för mycket krångel för att besöksnäringen och dess företag ska må bra. Fler regler tillkommer som ställer till det och hämmar tillväxten.

- Det är nog med regler nu, jag skulle vilja se en ordning där en ny regel bara kan införas om en gammal tas bort, sa Mats Hedenström.

- Jag höjer budet: En ny regel ska kosta två gamla regler, sa Jonas Siljhammar.

Annars dominerade samtalet den digitalisering som givit besöksnäringen nya möjligheter, som gör resan rikare och upplevelserna bredare. Men digitaliseringen har inte bara fört lycka med sig, inom transportsektorn där den i princip nått längst har den också medfört stora bekymmer:

- Regelverket för kör- och vilotider för turistbussarna sköts sedan länge helt digitalt, vilket gör att minsta lilla avvikelse noteras av systemet. Och där innebär en avvikelse på tre minuter ett allvarligt brott som leder till böter för förare, böter för företaget och om det blir fler avvikelser så kan till och med trafiktillståndet dras tillbaka, sa Anna Grönlund.

Det sätt som tillsynen av kör- och vilotiderna tillämpas i Sverige hotar hela bussbranschen och där myndigheten tidigare gjorde inspektion på plats körs nu bara datalistor. Små avvikelser som kunnat redas ut på plats noteras nu på skrivbordet hos den kontrollerande myndigheten. Ett exempel på hur illa det kan gå är bussen med pensionärer som reste till Ullared. En dement kvinna glömde sig kvar i varuhuset, bussföraren fick leta rätt på henne och gick över tiden vilket alltså äventyrade hela bussföretagets existens.

- Det här är EU-regler men det är den nationella tillämpningen i Sverige som är problemet. Vi har kontakt med våra branschorganisationer i andra länder som har en helt annat tillämpning och skakar på huvudet och undrar ”varför gör ni så”, sa Anna Grönlund.

- Det måste vara enkelt att göra rätt. Obegripliga regler och ett omfattande regelverk gynnar bara de oärliga på de ärligas bekostnad, sa Mats Hedenström.

Vad gör politikerna, frågade sig moderatorn Anna Haag, Visita, som också konstaterade att regelrytteriet stått sig genom flera olika regeringar från båda blocken.

- Det är inte enkelt att ändra reglerna, det kommer att ta lång tid, men vi kommer i alla fall att arbeta för en förändring och en förenkling, sa centerpolitikern Helena Lindahl.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.159