23948sdkhjf

”BRT dyrare än spårväg”

I Uppsala planeras det för staden spårvägsränessans – Och i debatten uppges att BRT skulle bli dyrare än spårväg på lång sikt, närmare bestämt på 60 års sikt.

- Uppsala växer snabbast av alla städer i Sverige och vi kommer att behöva en mycket kapacitetsstark kollektivtrafik mellan de södra stadsdelarna och Resecentrum i centrala Uppsala. Vi har tittat på lösningar med 18 meter långa bussar i egna körfält, BRT-system som skulle klara kapacitetskraven på kort sikt. Men då skulle vi tvingas inför spårväg senare, vilket skulle bli en ökar kostnad. När vi nu fått statliga pengar så är jag övertygad om att spårvägen kommer att vara på plats 2030.

Det säger Patrik Hesselius, expert i Uppsala kommun som varit med att utreda frågan om framtida kollektivtrafik i Sveriges fjärde största och alltså snabbt växande storstad.

Har ni titta på BRT-läsningar med längre fordon än 18 meter?

- Vi har synat alla former av BRT-lösningar. Till det kommer att vi har sett utvärderingar som visar att en investering över tid, i detta fallet 60 år, landar på summor som är klart till spårvägens fördel.

Det skulle enligt Patrik Hesselius på just 60 års sikt bli mer än dubbelt så dyrt att köra BRT på de planerade linjerna i Uppsala jämfört med spårväg: BRT skulle kosta 3,5 miljarder kronor på 60 år medan spårvagnarna och dess spårväg skulle klara sig undan med 1,5 miljarder för samma tid.

RT-Forum kommer att återkomma till den beräkningen som säkert kommer att ifrågasättas inom andra inom kollektivtrafiksbranschen.

Hur det än är har Uppsala kommun genom det så kallade Uppsalapaketet tillförsäkrats en ansenlig delfinansiering av den första delen av det tänkta nya spårvägsnätet i staden, det så kallade Kunskapsspåret. Det handlar om 900 miljoner kronor och då har Uppsala å sin sida lovat bygga totalt 50000 nya bostäder. I paketet finns dessutom fyra spår mellan Stockholm och Uppsala, något som kommer att underlätta för den omfattande pendlingen mellan städerna.

Senare ska ännu en spårvägslinje byggas, Ulltunalänken, som skulle ge södra Uppsala ett kraftfullt kollektivtrafiksystem med en tillräcklig kapacitet för att stå pall i decennier, vilket alltså inte ett BRT-system skulle klara med en kanske ett.

Men även med det statliga tillskotten så återstår mycket innan hela finansieringen är på plats, totalt krävs en investering på 1,6 miljarder kronor enligt Patrik Hesselius. Pengar som ännu inte finns mer än som allmänna positiva uttalanden från övriga tänkta finansierer, i vissa fall väntar man fortfarande på någon form av besked.

- Vi har visserligen inte fått någonting beviljat från Stadsmiljöavtal eller länstrafikplanen, men vi hoppas så klart. En stor fördel för oss är att vi äger en stor del av marken där spårvägen är tänkt att dras.

Finns det en plan B om de pengarna inte kommer?

- I så fall får vi sätta oss ner och fundera, men inte ens i det tänkta faller kan jag se BRT som en lösning.sa Patrik Hesselius.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109