23948sdkhjf

”BRT dyrare än spårväg”

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

I Uppsala planeras det för staden spårvägsränessans – Och i debatten uppges att BRT skulle bli dyrare än spårväg på lång sikt, närmare bestämt på 60 års sikt.

- Uppsala växer snabbast av alla städer i Sverige och vi kommer att behöva en mycket kapacitetsstark kollektivtrafik mellan de södra stadsdelarna och Resecentrum i centrala Uppsala. Vi har tittat på lösningar med 18 meter långa bussar i egna körfält, BRT-system som skulle klara kapacitetskraven på kort sikt. Men då skulle vi tvingas inför spårväg senare, vilket skulle bli en ökar kostnad. När vi nu fått statliga pengar så är jag övertygad om att spårvägen kommer att vara på plats 2030.

Det säger Patrik Hesselius, expert i Uppsala kommun som varit med att utreda frågan om framtida kollektivtrafik i Sveriges fjärde största och alltså snabbt växande storstad.

Har ni titta på BRT-läsningar med längre fordon än 18 meter?

- Vi har synat alla former av BRT-lösningar. Till det kommer att vi har sett utvärderingar som visar att en investering över tid, i detta fallet 60 år, landar på summor som är klart till spårvägens fördel.

Det skulle enligt Patrik Hesselius på just 60 års sikt bli mer än dubbelt så dyrt att köra BRT på de planerade linjerna i Uppsala jämfört med spårväg: BRT skulle kosta 3,5 miljarder kronor på 60 år medan spårvagnarna och dess spårväg skulle klara sig undan med 1,5 miljarder för samma tid.

RT-Forum kommer att återkomma till den beräkningen som säkert kommer att ifrågasättas inom andra inom kollektivtrafiksbranschen.

Hur det än är har Uppsala kommun genom det så kallade Uppsalapaketet tillförsäkrats en ansenlig delfinansiering av den första delen av det tänkta nya spårvägsnätet i staden, det så kallade Kunskapsspåret. Det handlar om 900 miljoner kronor och då har Uppsala å sin sida lovat bygga totalt 50000 nya bostäder. I paketet finns dessutom fyra spår mellan Stockholm och Uppsala, något som kommer att underlätta för den omfattande pendlingen mellan städerna.

Senare ska ännu en spårvägslinje byggas, Ulltunalänken, som skulle ge södra Uppsala ett kraftfullt kollektivtrafiksystem med en tillräcklig kapacitet för att stå pall i decennier, vilket alltså inte ett BRT-system skulle klara med en kanske ett.

Men även med det statliga tillskotten så återstår mycket innan hela finansieringen är på plats, totalt krävs en investering på 1,6 miljarder kronor enligt Patrik Hesselius. Pengar som ännu inte finns mer än som allmänna positiva uttalanden från övriga tänkta finansierer, i vissa fall väntar man fortfarande på någon form av besked.

- Vi har visserligen inte fått någonting beviljat från Stadsmiljöavtal eller länstrafikplanen, men vi hoppas så klart. En stor fördel för oss är att vi äger en stor del av marken där spårvägen är tänkt att dras.

Finns det en plan B om de pengarna inte kommer?

- I så fall får vi sätta oss ner och fundera, men inte ens i det tänkta faller kan jag se BRT som en lösning.sa Patrik Hesselius.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efterlängtat spadtag

I dag togs första spadtaget för den 530 meter långa Veddestabron som blir en viktig pusselbit för att knyta samman den stadsbildning som just nu växer fram i Järfälla, strax utanför Stockholm.

KTH lanserar ny distansutbildning

Utbildningen fokuserar på materialgrupperna polymerer och metaller.

”Att bruka – inte förbruka”

Genom att ersätta cementklinker med masugnsslagg kan Skanska nu producera betong med betydlig lägre utsläpp än tidigare. Målet är en minskning med 50 procent senast år 2030.

Ny teknik tar tempen på elnätet

Med ny smart teknik, som för första gången används i Sverige, kan Öresundskraft övervaka stora avsnitt av elnätet i realtid.

Ja och nej till ny yrkesskola

Utbildningsutskottet vill införa en ny tvåårig yrkesskola på gymnasienivå – tre partier håller dock inte med.

Skjutning i spårvagn - tre döda

Nyhetsbrev

Miljoner till nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi

Jordbruksverket utlyser 10 miljoner kronor för nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi för jordbruks- och trädgårdsnäringarna.

Pack@lunch på RISE

Fjorton kg elektronik till återvinning

2018 samlade svenskarna in drygt 14 kg elektronik per person till återvinning.

NCC bygger i Jönköping

Testar nytt läkemedel inför transplantation

Akademiska sjukhuset är först i landet med att utvärdera det nya läkemedlet som ska förhindra skador på njurar inför transplantation. Från och med februari i år erbjuds patienter behandlingen inom ramen för en klinisk studie.

400 kan få gå från bruket

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Veidekke Vågar i Varberg

Prevas öppnar kontor i Luleå

Förvärvar verksamhet i tre länder

Han köper första eldrivna Viton i Sverige

Budcompaniett i Stockholm blir första företag som tar Mercedes-Benz elversion av transportbilen Vito i bruk på svensk mark.

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Scania miljardsatsar på motorer

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Sveriges populäraste järnvägsstation

Nässjö är Sveriges populäraste järnvägsstation – det framgår av ägaren Jernhusens undersökning, rt-forum har hela listan.

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Veidekke bygger vårdboende

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Blir ledamot av kunglig akademi

Indien vill stoppa import av plastavfall

Bantningspillret kan vara livsfarligt

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Alzheimerbolag till Nasdaq

Nya partner till Pack Point Nordic

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133