23948sdkhjf

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

Livsmedelskedjan tar fortsatta steg i sin globala plaststrategi.

Vid slutet av 2019 kommer engångsartiklar av plast, så som muggar, glas, sugrör, tallrikar, bestick och bomullspinnar, vara ett minne blott hos Lidl. Detta som ett steg i livsmedelskedjans globala plaststrategi, för att minska användningen av plast med 20 procent före 2025.

 Beslutet att ta bort engångsartiklar av plast ur sortimentet är ett mycket viktigt steg på vägen för att nå våra mål där plast är ett våra viktigaste fokusområden, både på nationell men framförallt på global nivå. Vår globala plaststrategi gör att vi kan agera snabbfotat och driva utvecklingen i branschen säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige. 

Engångsartiklarna kommer gradvis att ersättas med produkter tillverkade av alternativa och återvinningsbara material.

Sedan tidigare har Lidl Sverige bland annat reducerat tjockleken på 25-liters avfallspåsar, infört pant på saftflaskor av eget märke och reducerat plasten i förpackkningarna för cashewnötter och tranbär med 20 procent. Plastpåsen för ekologiska bananer har dessutom bytts ut mot en plastgördel, något som reducerar plastanvändningen med nära 85 procent för ett kilo bananer.

Lidl är i dag också den enda livsmedelskedjan som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094