23948sdkhjf

Oslo-Stockholm på snabbare spår

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

2 juli presenterade Oslo-Sthlm 2.55 ett Business Case för hur en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm skulle kunna stå färdig redan år 2030.

Under ett seminarium på Clarion Hotel Wisby 2 juli redogjorde bolaget gemensamt med stora näringslivsaktörer för hur projektet med en höghastighetsbana mellan Oslo och Stockholm kan genomföras i snabbare takt än Trafikverket planerar. 

- Vi presenterar ett unikt arbete när det kommer till infrastrukturprojekt i Sverige. Ett Business Case som visar att en bättre förbindelse mellan Oslo och Stockholm är möjlig att genomföra snabbare än planerat och att projektet till stora delar är kommersiellt lönsamt. Vi vill nu ta initiativ till att den norska och svenska staten ska fortsätta utredningsarbetet tillsammans med oss, säger Jonas Karlsson, vd Oslo-Sthlm 2.55 i en kommentar. 

Det Business Case som presenteras är framtaget tillsamman med ett 20-tal stora europeiska näringslivsaktörer och visar en unikt stark lönsamhet både ur ett samhällsperspektiv och kommersiellt.

- Näringslivets intresse för projektet visar att det finns en affärspotential i förbindelsen. Några av världens största företag inom byggsektorn och en rad andra viktiga intressenter inom järnvägsbranschen har skrivit avsiktsförklaringar som stödjer vårt förslag, säger Jonas Karlsson. 

Både den svenska och den norska regeringen har nyligen pekat ut stråket som en prioriterat i EU, stråkets betydelse har lyfts tydligt i den svenska nationella transportplanen (NTP) och Trafikverket har nyligen färdigställt en Åtgärdsvalsstudie (ÅVS) som tydligt visar på stråkets behov och potential.

- En järnväg mellan Oslo och Stockholm med en restid på under tre timmar skulle bli en av Sveriges mest trafikerade järnvägsstråk och skapa stora förbättringar för regionalt pendlande både i Sverige och över gränsen mellan Sverige och Norge. Dessutom skulle det kraftigt minska klimatpåverkan genom att erbjuda ett attraktivt alternativ till dagerns flygtrafik, säger Jonas Karlsson.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.084