23948sdkhjf

Smartare mobilitet på väg

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Utvecklingen av digitala resetjänster går snabbare än vad lagstiftarna hinner med – Sverige har dessutom hamnat på efterkälken, enligt en diskussion om begreppet ”mobilitet som en tjänst” i Visby.

Att släppa på all den datamängd som finns lagrad i den offentlighet som bland annat råd över kollektivtrafiken har länge varit en het potatis. För inte så länge sedan vägrade trafikhuvudmännen att ens diskutera frågan som i dag är på bordet och flera har redan öppnat sig.

Samtidigt finns en tröghet när det kommer till ny teknik som ger nya möjligheter som exempelvis delad mobilitet, självkörande taxi och kombinationer av olika sätt att resa.

- Jag blev frustrerad hur svårt det var att få Transportstyrelsen att släppa fram självkörande minibussar som vi kör i Kista. Det var vi politiker som fick ligga på och dra Transportstyrelsen efter oss, det borde kunna gå mycket snabbare, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd Stockholms läns landsting.

- Det håller jag inte med om, det måste finnas en tröghet i lagstiftningen. Vi måste ju hinna reda ut vem som bär ansvaret om någon blir skadad av ett självkörande fordon, säger Teres Lindberg, riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

Men det finns ett problem med den nya tekniken: Om det blir lättare att resa utan egen bil så kommer många fler också att resa på det sättet. Det gör att det blir fler fordon i alla fall som trafikerar de redan trånga vägnätet, trängseln i Stockholm är den värsta av alla städer i Norden.

- Detta trots att vi har den överlägset högsta andelen kollektivresenärer av alla, vi har bra kollektivtrafik med bra utbud. Därför måste vi investera i infrastruktur för att komma åt problemet, det räcker inte med smart teknik för mobila tjänster, säger Kristoffer Tamsons.

Mer om den här frågan kommer att publiceras på RT-Forum framöver.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efterlängtat spadtag

I dag togs första spadtaget för den 530 meter långa Veddestabron som blir en viktig pusselbit för att knyta samman den stadsbildning som just nu växer fram i Järfälla, strax utanför Stockholm.

KTH lanserar ny distansutbildning

Utbildningen fokuserar på materialgrupperna polymerer och metaller.

”Att bruka – inte förbruka”

Genom att ersätta cementklinker med masugnsslagg kan Skanska nu producera betong med betydlig lägre utsläpp än tidigare. Målet är en minskning med 50 procent senast år 2030.

Ny teknik tar tempen på elnätet

Med ny smart teknik, som för första gången används i Sverige, kan Öresundskraft övervaka stora avsnitt av elnätet i realtid.

Ja och nej till ny yrkesskola

Utbildningsutskottet vill införa en ny tvåårig yrkesskola på gymnasienivå – tre partier håller dock inte med.

Skjutning i spårvagn - tre döda

Nyhetsbrev

Miljoner till nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi

Jordbruksverket utlyser 10 miljoner kronor för nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi för jordbruks- och trädgårdsnäringarna.

Pack@lunch på RISE

Fjorton kg elektronik till återvinning

2018 samlade svenskarna in drygt 14 kg elektronik per person till återvinning.

NCC bygger i Jönköping

Testar nytt läkemedel inför transplantation

Akademiska sjukhuset är först i landet med att utvärdera det nya läkemedlet som ska förhindra skador på njurar inför transplantation. Från och med februari i år erbjuds patienter behandlingen inom ramen för en klinisk studie.

400 kan få gå från bruket

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Veidekke Vågar i Varberg

Prevas öppnar kontor i Luleå

Förvärvar verksamhet i tre länder

Han köper första eldrivna Viton i Sverige

Budcompaniett i Stockholm blir första företag som tar Mercedes-Benz elversion av transportbilen Vito i bruk på svensk mark.

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Scania miljardsatsar på motorer

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Sveriges populäraste järnvägsstation

Nässjö är Sveriges populäraste järnvägsstation – det framgår av ägaren Jernhusens undersökning, rt-forum har hela listan.

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Veidekke bygger vårdboende

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Blir ledamot av kunglig akademi

Indien vill stoppa import av plastavfall

Bantningspillret kan vara livsfarligt

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Alzheimerbolag till Nasdaq

Nya partner till Pack Point Nordic

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.096