Det nya Mälartåget från Stadler rullade in på spår 10, Stockholms Centralstation staxt före klockan 9 på förmiddagen 27 juni. Stockholms Central är för tillfället en säckstation, eftersom rälsens söder ut är upprivning för omfattande spårarbeten. Norr ut går dock spåren som vanligt och det nya dubbeldäckartåget ska nu testköras i Mälardalen under flera månader.
Tåget som är av Stadlers modell Dosto är en dubbeldäckare med litet större mått än de som tidigare rullat i Sverige. Här är takhöjden 200 cm både uppe och nere varför nästan alla kan gå raklånga i gångarna.
Dubbeldäckaren Dosto kan utan problem kopplas samman med enkeltåg som exempelvis de Smile-tåg som går i trafik för MTR Express - om det skulle bli aktuellt. Det går inte alltid lika lätt att göra, enligt Stadler.
Dosto är en tågmodell som rullar på många håll i Europa och i Nordamerika. Enligt Stadler är de tåg som levereras till Mälartåget väl rustade för nordiska vinterförhållanden och håller en hög standard för svenska resenärer. Evenemanget på Stockholms Central för att inviga det allra första tågsättet var ett samarbete mellan Mälardalstrafik och Transitio. Tågen ska trafikera Mälardalen från och med 2019, är en variant av Stadlers tåg
Dubbeldäckaren som visades upp på Stockholms Central är ett av de 33 nya dubbeldäckståg som Transitio på uppdrag av Mälardalstrafik MÄLAB AB beställt av Stadler. Modellen går idag i trafik i Schweiz, Österrike, Tyskland, Ryssland, Georgien, Azerbajdzjan, Luxemburg och har också sålts till USA. Tågen delar också teknologi med de tåg av modell FLIRT som används av norska NSB, finska VR och svenska MTR Express.
Tågen är designade för att klara ned till minus 40 grader och ett snödjup om 800 mm på spåren. Exempel på designlösningar som tagits fram för att klara dessa extrema väder är vagnsövergångar med dubbla bälgar, stora snöplogar, effektiva golv- och väggvärmesystem och speciellt anpassad isolering. Tågens underrede har formgivits för att minimera nedisning.
- Tågen är väl beprövade för nordiska förhållanden, med ett utmärkt track record från Norge, Finland och andra typiska vinterländer. Tågen har anpassats ytterligare för Sverige i samarbete med svenska designers, och har höga standarder på funktion, komfort och tålighet, säger Peter Jenelten, Executive Vice President Marketing & Sales Stadler Rail. Senare kommer en exklusiv intevju med honom att publiceras på RT-Forum, missa inte det!
Mälardalstrafiks Dosto-tåg, höghastighetståget EC250 (SMILE), och andra modeller är för närvarande i produktion i Schweiz.
Genom affären förstärker Mälartåget Stadlers roll i Sverige som en pålitlig leverantör av rullande fordonsmateriel med hastigheter upp till 250 km/h. Stadler, som både tillverkar och underhåller tåg, har på kort tid vuxit mycket snabbt i de nordiska länderna. Företaget ser en fortsatt stor tillväxtpotential som man nu förbereder sig för att kunna möta. År 2020 förväntas över 300 Stadler-tillverkade järnvägsfordon trafikera den nordiska järnvägen, vilket är en tillväxt på närmare 400 procent från 2013. I Sverige har Stadler två verkstäder med 190 anställda i Hagalund och Tillberga, varav det sistnämnda är platsen för uppgraderingen av SJs X2000-flotta i samarbete med ABB. Sedan 2017 är Stadler även medlem i Swedtrain.
FAKTA/Stadler Dosto Mälartåg
Den anpassning som gjorts för Mälardalen och Transitio rör, utöver komfortnivå och inredning, att tåget gjorts bredare för att dra nytta av den svenska lastprofilen. Därtill har omfattande anpassningar genomförts för ökad vintertålighet och för att minimera skadorna vid krockar med vilt. De nya tågen kommer designmässigt profileras under Mälardalstrafiks kommande varumärke Mälartåg och har en längd på cirka 105 meter med en toppfart på 200 km/h. Inredningen är anpassad för arbets- och vardagsresor med restider på en till två timmar, med komfortabla ställbara stolar med arbetsbord, eluttag, wifi med mera. Flexibiliteten är stor ombord med fällstolar och möjlighet att ta med större bagage och cyklar, samt 357 fasta sittplatser per tåg inklusive fällstolar. Det finns tre toaletter, varav en är anpassad för resenärer med funktionsnedsättning. Förarhytten är enligt europeisk norm (EUROCAB) med förarhyttsdörrar.