De frågor som Trafikforum ställt finns HÄR!
Svar på fråga 1:
- Vi är beredda att titta på sådana förslag.
Svar på fråga 2:
- Vi anser inte att det är acceptabelt med långa handläggningstider och är beredda att se på lösningar som reducerar antalet överprövningar i den upphandlade kollektivtrafiken så att vi få mer trafik för pengarna och förbättrar förutsättningarna att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel.
Svar på fråga 3:
- HVO100 har fördelar som bör användas för att stärka omställningen till fossilfri fordonsflotta, även om begränsningar finns i tillgång till råvara och utsläpp av kväveoxider. Vi vill stärka de långsiktiga skattereglerna för både HVO100 och biogas.
Svar på fråga 4:
- Vänsterpartiet var motståndare till att införa den nya lagstiftningen som infördes 2012. Förslaget togs fram i hast och vi har inte ändrat uppfattning även om förändringarna varit begränsade. Vi är beredda att genomföra ett förändringsarbete för att utveckla kollektivtrafiken med sikte om att fördubbla resandeandelen till 2020. Hörnstenen i detta arbete måste vara att ökade offentliga investeringar. Det offentliga bör tar ett stort organisatoriskt och finansiellt ansvar medan själva utförandet i betydande utsträckning överlåts till privata aktörer.