De frågor som Trafikforum ställt finns HÄR!
Svar på fråga 1:
- Det är viktigt att vi har en transparent och säker upphandlingsprocess som är lika för alla som lägger anbud. I detta spelar möjligheter till överklagande en viktig roll. Men det är även viktigt att vi så snabbt som möjligt kan få klart processerna och att det inte tar onödigt lång tid. Kan vi göra förändringar i lagstiftningen som gör processen snabbare men inte urholkar rättssäkerheten eller på något annat sätt gör processerna mindre öppna och transparenta så är vi öppna för det.
Svar på fråga 2:
- Det är givetvis inte bra med långa handläggningstider. Regeringen har gjort det enklare för olika domstolar att samverka för att korta handläggningstider vilket vi hoppas får en positiv effekt under året.
Svar på fråga 3:
- Det är viktigt att det drivmedel som används framställs på ett miljövänligt sätt och inte bidrar till att värdefull regnskog försvinner. Ska vi använda oss av biodiesel så ska den vara baserad på produkter som inte långsiktigt förstör miljön och klimatet. När det gäller regeringens beslut att låta kommuner själva bestämma om de vill införa miljözoner så tror inte vi att det kommer ställa till det för kollektivtrafiken. Än så länge är det bara Stockholm som visat intresse och inför de miljözoner för bussar så utgår vi ifrån att de löser detta tillsammans med de som kör kollektivtrafiken.
Svar på fråga 4:
- Om inte lagen fungerar som det är tänkt så kan vi vara öppna med en översyn av den. Exakt vad som kan bli aktuellt för en revidering får en eventuell översyn först komma fram till.