23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Miljöpartiet

Karin Svensson Smith, Miljöpartiet, svarar för sitt parti på Trafikforums frågor. Här på RT-Forum finns hela svaren med, i tidningen har vissa av dem förkortats av utrymmesskäl.

De frågor som Trafikforum ställt finns HÄR!

Svar på fråga 1:

- Genom att arbeta mer med dialog med de olika partnerna och funktionsupphandlingar istället för traditionella upphandlingar med detaljerade kravspecifikationer minskar grunden för överklaganden.

Svar på fråga 2:

- Genom att arbeta mer med dialog med de olika partnerna och funktionsupphandlingar istället för traditionella upphandlingar med detaljerade kravspecifikationer minskar grunden för överklaganden.

Svar på fråga 3:

- Miljöpartiet har genom införandet av bränslebytet skapat ett långsiktigt system som ger bränslebranschen förutsättningar för investeringar i ny teknik och nya produktionsanläggningar. Det är dock självklart för MP att det är hållbara biobränslen som vi ska främja. Det fanns goda skäl för EU att begränsa PFAD då det riskerar driva på ytterligare palmoljeproduktion med de problem det medför. Historien har visat att näringslivet är experter på att hitta lösningar när de ställs inför tuffa miljökrav, vi är trygga i att så kommer ske även denna gång.

Svar på fråga 4:

- Ja, Miljöpartiet vill reformera Kollektivtrafiklagen. Vi vill bland annat se att en nationell strategi för järnväg i hela landet. Det är en del i det nya samhällsuppdrag som SJ har fått, det behöver i den reformerade lagen kopplas till de regionala aktörer som ansvarar för kollektivtrafiken på lokal och regional nivå. Miljöpartiet driver också målsättningen om att resenärer ska få en enkel och smidig lösning med ett nationellt kollektivtrafikkort, en biljett- och betalfunktion som går att använda i hela landet – oavsett inom vilken region resan sker.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063