23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Centerpartiet

Anders Åkesson, Centerpartiet, svarar för sitt parti på Trafikforums frågor. Här på RT-Forum finns hela svaren med, i tidningen har vissa av dem förkortats av utrymmesskäl.

De frågor som Trafikforum ställt finns  HÄR!

Svar på fråga 1:

- Givet komplexiteten i upphandlingslagstiftningen är det rimligt att lagstiftningen och praxis löpande ses över.  Vi har nyligen implementerat ny lagstiftning på området och vår utgångspunkt är att kunskapen och kompetensen kring upphandlingsfrågor måste breddas. Alltså först och främst arbeta för att antalet formella fel minskar i omfattning. En utmaning att via lagstiftningen inskränka rätten att anmärka på formella fel. Här spelar praxis viktig roll.

Svar på fråga 2:

- Upphandlingslagstiftningen är komplicerad och handläggningstiderna i förvaltningsdomstolarna blir dessvärre allt längre. Samtidigt som det är viktigt att möjlighet finns att överklaga offentliga upphandlingar kan det finnas anledning att se över vem som har talerätt när det gäller upphandlingar för att på så sätt begränsa antalet upphandlingar som överklagas.

Svar på fråga 3:

- Vi är angelägna om att de råvaror som används till biodrivmedel är hållbara och spårbara. I vår budget avsätter vi en halv miljard till omställningen för bioekonomi. I det ligger forskning och utveckling av fler bioraffinaderier, så att vi i betydligt högre grad än idag ska kunna producera biodrivmedel i Sverige. Vi har fantastiska förutsättningar för det. Vi ser också gärna att kollektivtrafiken använder en bredd av bränslen. Ökat biogasanvändande är en väg. Där har Centerpartiet flera styrmedel i sin budget för att göra biogasen mer konkurrenskraftig. Vi har också hela tiden tagit fajten mot regeringens straffbeskattning av förnybara bränslen och jobbat hårt i Bryssel för att påverka EU:s syn på biodrivmedel. Det jobbet tänker vi självklart fortsätta med.

Svar på fråga 4:

- Kollektivtrafiklagen har följts upp i ett arbete i Riksdagens Trafikutskott. Där konstaterades att mycket återstår för att de ambitioner som fanns med den nya lagen – ett större utbud av kollektivtrafik, högre effektivitet och att delar av den skall vara driven på rent kommersiell basis – skall uppnås. Orsakerna till att förbättringarna inte uppnåtts är många men kontentan är att lagstiftningen nu måste följas upp för att de ursprungliga ambitionerna skall uppnås och i det arbetet är Centerpartiet beredda att vara pådrivande.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.06