De frågor som Trafikforum ställt finns HÄR!
Svar på fråga 1:
- Kristdemokraterna verkar för att underlätta tillkomsten av ny transportinfrastruktur, bland annat genom att göra de formella processerna smidigare. När det gäller tilldelning av avtal om kollektivtrafik finns det anledning att se över möjligheterna att överklaga. Systemet bör bli smidigare samtidigt som en rimlig grad av rättvisa bibehålls. Hanteringen av överklaganden måste gå snabbare.
Svar på fråga 2:
- Handläggningstiderna behöver bli kortare. Samtidigt bör reglerna för överklagande av tilldelningsbeslut ses över med bibehållen rättssäkerhet.
Svar på fråga 3:
- Det är viktigt att den svenska regeringen arbetar inom EU för att förklara värdet av biobränslen. Det behövs långsiktiga styrmedel som ger branschen en trygghet i att investera i utveckling och implementering av effektiv biobaserad kollektivtrafik. För att uppnå sektorsmålet om att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent senast 2030 kommer ökad användning av biodrivmedel, tillsammans med andra åtgärder, att vara en viktig pusselbit. De senaste åren har det skett en stor tillväxt av framför allt HVO. Det pågår flera parallella processer, både nationella och internationella, som påverkar biodrivmedelsmarknaden. Det behöver göras en heltäckande analys av beslutens konsekvenser för biodrivmedelsmarknaden och för möjligheterna att nå Sveriges klimatmål.
Svar på fråga 4:
- För att få så mycket och så bra infrastruktur som möjligt för de pengar som investeras behövs en välfungerande konkurrens. Regeringen har dock aviserat att delar av järnvägsunderhållet ska återförstatligas. Tack vare att järnvägens underhåll och investeringar upphandlas genom konkurrens har våra skattemedel kunnat användas effektivare. Även inom driften av kollektivtrafiken vill vi ha en fungerande konkurrens som gynnar resenärerna. Det har ännu inte etablerats nya aktörer i den utsträckning som vi hoppats på och vi är därför öppna för olika möjligheter att stärka konkurrensen genom fler aktörer.