Representanter för alla åtta riksdagspartiernas svarar på frågor ända fram till valet, de står var och en för sina partiers uppfattningar. Ingen vet hur nästa regering kommer att se ut, men den som följer med i vår utfrågning vet i alla fall var partierna står.
Den här gången ställs frågor om problem med upphandlingar och det hotade biobränslet HVO. Läs vad politikerna svarar på nästa uppslag!
Vi inbjuder som vanligt också in våra läsare att ställa frågor, det här är sista chansen att skicka frågan till oss och då kan den komma med i Trafikforum nr 5, det sista numret före valet!
För att underlätta läsandet, läs frågan först och klicka sedan på länken till politikerna så visas deras fullständiga svar!
1. För att få bättre flyt i upphandlingsprocessen diskuteras bland annat att inskränka rätten att anmärka på formella fel i upphandlingsunderlagen efter tilldelningsbeslut - Vad säger du/ditt parti om det?
Robert Halef, Kristdemokraterna
Jessica Rosenkrantz, Nya Moderaterna
Per Klarberg, Sverigedemokraterna
Karin Svensson Smith, Miljöpartiet
Pia Nilsson, Socialdemokraterna
2. Idag är det mycket långa handläggningstider i svenska förvaltningsdomstolar rörande beslut i ärenden om överprövningar av upphandlad kollektivtrafik. Det skapar problem för upphandlande myndigheter och trafikföretag. Hur vill ni lösa detta?
Robert Halef, Kristdemokraterna
Jessica Rosenkrantz, Nya Moderaterna
Per Klarberg, Sverigedemokraterna
Karin Svensson Smith, Miljöpartiet
Pia Nilsson, Socialdemokraterna
3. Med de beslut och förslag som idag finns från både den svenska regeringen och EU riskerar svensk kollektivtrafik att inte kunna köra på 100 procent förnybara drivmedel, såsom HVO100, efter 2019. Vad tänker du/ditt parti göra åt det?
Robert Halef, Kristdemokraterna
Jessica Rosenkrantz, Nya Moderaterna
Per Klarberg, Sverigedemokraterna
Karin Svensson Smith, Miljöpartiet
Pia Nilsson, Socialdemokraterna
4. Är det dags att revidera den gällande kollektivtrafiklagen? Bakgrund: Den kallades länge Nya Kollektivtrafiklagen, lagen som började gälla 1 januari 2012 och som skulle öppna för kommersiell kollektivtrafik – vilket många hoppades på, andra fruktade. Det blev mycket liten förändring, därför har flera inom kollektivtrafikbranschen önskat en revidering av Kollektivtrafiklagen.
Robert Halef, Kristdemokraterna
Jessica Rosenkrantz, Nya Moderaterna
Per Klarberg, Sverigedemokraterna
Karin Svensson Smith, Miljöpartiet