23948sdkhjf

Cykeltaxi i Göteborg

Under Volvo Ocean Race blev Taxi Göteborg först med att använda och utvärdera Sveriges nya cykeltaxi - Quicab. En modern svensk variant av Asiens rickshaw, läs här!

Besökarna under den stora folkfesten i juni erbjöds transporter fram och tillbaka längs den långa Bananpiren. Tack vare sin smala form och sin konstruktion kunde den transportera sina passagerare bekvämt, snabbt och säkert genom folkmassan. Fordonet kan beskrivas som en elcykel, föraren trampar själv men får stöd av elen exempelvis i uppförsbacakr. Maxfarten är runt 25 km/h.

En spänd förväntan inför premiären infann sig hos det team som under lång tid utvecklat Quicab. När Taxi Göteborg inledningsvis testkörde och tog del av konceptets funktionalitet visade chaufförerna stort intresse. Quicab drog omedelbart blickarna till sig i folkvimlet och att åka Quicab blev snabbt populärt med ett otroligt positivt gensvar.

Quicab var bekväm och väldigt rolig att resa med! Jag längtar tills jag får se den på vägarna. Min dotter var så glad efteråt att hon hjulade efter att ha åkt med den” var en av de annonyma rösterna bland resenärerna.

För Taxi Göteborg har veckans testkörningar inneburit mycket positiv uppmärksamhet och visat företagets roll med framtida mobilitetslösningar.

- Vi ser det positivt och nödvändigt med utvecklingen av nya fordonstyper för persontransporter då vår stad ändras och våra taxibilar inte kommer fram, säger marknadschefen Petra Kling.

- Vi är oerhört nöjda att premiären av Quicab har gått så bra och varit så uppskattad av både Taxi Göteborg och resenärerna. Nästa riktiga test för oss blir under folktäta Almedalsveckan på Gotland. Här lär Quicab fånga en hel del uppmärksamhet bland landets politiker och journalistkår. Ett bättre alternativ för persontransporter i miljömedvetna städer har nog aldrig tidigare setts bland besökarna, säger Eric Zinn som utvecklat Quicab tillsammans med cykelföretaget Velove.

Fotnot. Rickshaw var utsprungligen beteckningen på ett trehjuligt fordon för en eller två passagerare. En rickshaw kunde dras av en springande förare vilket i dag är ytterst sällsynt även i Asien. Mycket vanliga är däremot cykelrickshaw och ännu vanligare olika former av motoriserade fordon. Den svenska modellen Quicab har hela sex hjul och ÄR helt utsläppsfri eftersom den drivs av förarens pedalkraft och elmotor.

Den handdragna kärran från bland annat Kina och Vietnamn har dålig klang i dag eftersom den symboliserar det forna koloniala förtrycket där de välbergade härskarna lät sig dras av lokalbefolkningen för en spottstyver.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063