23948sdkhjf

81 dog på spåren

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Totalt dog 81 personer vid den svenska bantrafikenunder 2017 – Det är den lägsta siffran sedan 2005, det tragiska är att flertalet som dog på spåren gjorde det genom självmord.

Under 2017 omkom 18 personer i olyckor vid bantrafiken i Sverige, alltså vid järnväg, spårväg och tunnelbana sammantaget. Dessutom omkom 63 personer i självmord vid bantrafiken. Totalsiffran 81 personer är den lägsta sedan 2005, värt att notera är att antalet olyckor ökat en aning under 2017 jämfört med året innan. Detta enligt Trafikanalys officiella statistik om bantrafikskador.

- I den svenska bantrafiken omkom under 2017 18 personer i olyckor samt 63 personer i självmord. Detta gör att det totala antalet omkomna i bantrafiken – 81 personer – var det lägsta sedan år 2005, säger Maria Melkersson, utredare vid Trafikanalys.

Majoriteten av dödsolyckorna i bantrafiken sker vid järnvägen. Under 2017 omkom 15 av 18 i olyckor i bantrafiken vid järnvägen, en vid spårvägen och två personer i tunnelbanan. Spårvägarna är av marginell betydelse vad gäller omkomna. Däremot står spårvägarna för en större andel av de allvarligt skadade. (Se Figur 2, klicka på bilden för att komma till illustrationen!)

Av de 18 omkomna i olyckor var 16 pojkar eller män och bland de omkomna fanns minst ett barn (det vill säga under 18 år). 14 av 18 omkomna befann sig som obehöriga på spårområdet. Ingen passagerare har avlidit i bantrafiken sedan 2010.

Självmord är ett stort problem i bantrafiken och framför allt vid järnvägen. Sedan år 2000 har 75 procent av de omkomna i bantrafiken varit självmord. Av de 63 personer som avled till följd av självmord under 2017 omkom 51 vid järnvägen, ingen vid spårväg och 12 i tunnelbanan. Bland de omkomna i självmord var 42 män och 21 kvinnor, vilket innebär att 67 procent var män.

Fotnot. Myndigheten Trafikanalys analyserar och utvärderar svensk transportpolitik och ansvarar för den officiella statistiken på transportområdet. Trafikanalys tar också fram kunskapsunderlag till transportpolitiska beslutsfattare och arbetar för en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning i hela landet.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Erema får ny representant i Sverige

Plus

Övervakningssystemet som har vuxit

Det började med pumpar. Nu kan Relianeering AB erbjuda tillståndbaserat underhåll för fler applikationer än så. Förebyggande underhåll är målet.

Nu skärps kampen mot tappade redskap

Inga fler tappade skopor är budskapet när nu Maskinia och Sundahls Maskinaffär väljer att utrusta sina grävmaskiner från Doosan respektive Atlas med Engcons alternativ till säkert redskapsfäste samt ett standardiserat låssystem.

”Det här är en måste-maskin”

JCB har för första gången tagit fram en roterande teleskophanterare, en maskin som ska fylla många funktioner, den ska kunna göra både en teleskophanterares, en krans och en plattforms arbete.

Plus

Vd:n som navigerat genom svåra år

Med nya japanska ägare ser specialstålstillverkaren Ovakos vd och koncernchef Marcus Hedblom positivt på framtiden. När han tillträdde som vd 2015 var det tuffare tider. Läs vår exklusiva intervju.

Bussdepåer får realtidspositionering

H&D Wireless AB har installerat realtidspositioneringslösningen GEPS for Yard Management på två av buss- och transportbolaget Keolis depåer.

Nyhetsbrev

Lättare att asfaltera i Skåne

Bioolja hamnade i fokus när Svevia invigde ett nytt asfaltverk i skånska Hurva. Dagen till ära serverades pommes frites som en påminnelse om att uppvärmningen i asfaltverket sker med hjälp av bioolja som bland annat är en restprodukt av olja använd vid fritering.

Uppsala säljer åter mark för bostadsrätter

300 000 skäl att fira i Norge

Hitachis kompakta grävmaskiner har fått ett rejält fotfäste i Norge. Därför är det föga förvånande att den 300 000:e kompakta grävmaskin som lämnat produktionsanläggningen i Japan hamnat hos en norsk kund.

Söderberg & Haak på offensiven

"Vi flyttar nu fram positionerna i såväl norr som söder."

70 år med mobila byggkranar

Det är nu nästan på dagen 70 år sedan Hans Liebherr fick sitt efterlängtade patent på mobila tornkranar. Därmed lades också en stabil grund till det som utvecklats till en av världens största tillverkare av entreprenadmaskiner.

Debatt i glödhett ämne

Franskt insamlingsalternativ för pappersmuggar

Största kraftledningsprojektet försenat - igen

Kraftledningsprojektet Sydvästlänken, som ska förse södra Sverige med ström, försenas återigen.

Kommunerna uppmanas planera för växande e-handel

Göteborgsjärnväg flyttas till tunnel

Inom kort inleds den tredje och sista etappen i utbyggnaden av Hamnbanan på Hisingen. Efter färdigställandet 2024 är Trafikverkets förhoppning att mer gods till och från Göteborgs Hamn ska transporteras på järnväg i stället för på väg.

Investerar 50 MSEK i ny linje

IT-säkerhet har blivit ett omöjligt pussel

Många företag är på väg att förlora striden om IT-säkerheten. Det framkommer i en ny global undersökning.

Ny VD till Emballator Metal Group

Kraftig prestandaökning på ny fyllningsmaskin

Dina vaccinationer kan samlas digitalt

Mer hållbart bränsle i skogen

80 procent mindre utsläpp av växthusgaser från drivmedel ska vara en värdefull effekt när nu Sveaskog tecknar avtal med Preem och Skoogs Bränsle om förnybart drivmedel.

Huddig satsar hårdare i Östeuropa

Ny ordförande sökes

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

1

Ska göra karta över hjärnan

Ny vd i Lambertsson

Raukas vice vd i SJ

Anorexi mer än en psykiatrisk sjukdom

NCC bygger åt HSB

Hon får Fernströms pris

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Adidas tar täten med ny doja

Hittade orsak till ALS-symptom hos spädbarn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.214