Titta – bussen kör själv!

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

Den självkörande tunga bussen är en prototyp baserad på Volvos serietillverkade fullelektriska stadsbuss. Men här har den en mycket extrautrustning ombord samt avkännande sensorer utanför bussen som ska leda den rätt på den bana som finns i Göteborgs Frihamn inom ett helt inhägnat område. Uppvisningen i samband med den stora seglartävlingen ska ses som en första demo av en teknik som ännu inte på många år kommer att finnas i den verkliga stadstrafiken. Däremot lär vi få se självkörande bussar i busstepåerna ganska snart. Där kan tekniken göra parkering, laddning och uppstart effektivare och helt utan de många småskador som vanligen uppstår vid manuell depåkörning.

- Med låg ljudnivå och utsläppsri drift så kommer elbussarna att skapa en utmärkt alternativ och hållbar kollekivtrafik. Med olika grader av automation så kan vi lyfta säkerhet, komfort och effektivitet ytterligare. Genom att tillämpa alla de teknologier som finns inom hela Volvo Group har vi nu valt att visa upp dem i samband med Volvo Ocean Race, sa Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar inför internationell press, kunder och en rad lokala politiker.

Den självkörande prototypbussen är 12 meter och konstruerad för att vara helt säker för passagerarna att färdas i. Den är programmerad för att accelerera och bromsa mjukt när den angör hållplatser. När bussen stannar så gör den det på exakt samma position och med exakt samma avstånd mellan plattform och insteg till bussen. Det klarar bussen tack vare de sensorer som sitter utanpå bussens sidor och som hittar exakt läge för hållplatsen som ska angöras. Under färd följer bussen den rutt som programmerats in.

Samtidigt finns andra system som gör att bussen undviker att köra på hinder under sin färd, ändra hastigheten och i framtiden även få möjlighet att köra runt eventuella väghinder i stället för att bli stående som är ett av problemen med självkörande fordon. Redan nu finns tillverkarens egna system inbyggda, system som kan identifiera fotgängare, cyklar eller bilar som finns nära den väg som bussen ska ta. Systemet ”ser” också runt hela bussen och om något ser ut att komma för nära vidtar bussen åtgärder i sin färd för att undvika alla slags hinder.

– Tekniken ger också möjligheter för en effektivare fordonshantering när bussen inte är i trafik. Med självkörande bussar kan depåpersonalen fokusera på service och underhåll istället för tvätt, laddning av batterier och parkering. Det kan morgondagens bussar göra helt på egen hand, sa Håkan Agnevall.

Den självkörande bussen ska också användas i forskning kring busståg, där bussar kör i fordonståg i stadstrafik, så kallad platooning.

- Volvo har varit pionjär inom transportsystem för hög kapacitet baserat på bussar, så kallad Bus Rapid Transit (BRT). Nu tar vi nästa steg i utvecklingen genom att använda automation för att trådlöst koppla ihop bussar till busståg med hög flexibilitet, sa Håkan Agnevall. Han fortsatte:

- Elbussystem är ett attraktivt alternativ till spårbundna lösningar i den framtida stadens kollektivtrafik.

Volvo-bussen är en del av projekten FFI-automatiserade stadsbussar och KRABAT, där förutom Volvokoncernen också Chalmers, Västtrafik, Göteborgs Stad, Lindholmen Science Park, Västra Götalandsregionen och Drive Sweden medverkar. Bussen kommer under de närmaste två åren att användas för fortsatt forskning och utveckling i Sverige. FFI står för Fordonsstrategisk forskning och innovation, och är ett samarbete mellan fordonsindustrin och svenska staten.

Tidigare i år inledde Volvo Bussar ett samarbete kring utveckling och test av självkörande eldrivna bussar i Singapore med ledande Nanyang Technological University (NTU) i Singapore. Volvokoncernen har tidigare demonstrerat självkörande fordon för gruvdrift och sophämtning.

Den självkörande Volvo-bussen presenteras inom ramen för ElectriCitys medverkan under Volvo Ocean Race. ElectriCity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara stadstrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Almedalen med MedTech Magazine och Life Science Sweden

Var: Gotlands Museum, Strandg 14, Visby. När: Måndagen den 2 juli kl 09.30 - 15.00

Lambertsson fortsätter grön satsning

Efter en trög start ökar nu efterfrågan på Lambertssons eldrivna anläggningsmaskiner. Företaget väljer därför att förstärka sitt utbud av ”gröna” maskiner.

Entreprenör utsedd till stort beläggningsjobb

Risk för odetonerad ammunition vid markjobb inför Norrbotniabanan

Mineraler utvinns ur gruvavfall

Ragn-Sells och LKAB inleder nu ett samarbete för att utvinna de värdefulla mineraler som finns i gruvavfall.

Gigantiskt markjobb grundar för vindkraft

Anläggningsjobb för närmare en halv miljard kronor lägger grunden för Vattenfalls hittills största landbaserade vindkraftsprojekt i Sverige.

Nyhetsbrev

Levi's lanserar Pride-kollektion

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Koncernen avyttrar verksamhet i Åstorp

Smått är gott

Kompaktmaskiner blir allt populärare. Det hävdar i alla fall Hitachis svenska generalagent Delvator som ser ett uppsving för kompaktgrävarna.

Regelrytteri hämmar besöksnäringen

Sveriges besöksnäring befinner sig i snabb tillväxt och är en av de största branscherna totalt sett – Men regelrytteri och krångel sätter krokben för utvecklingen, det konstaterades på ett seminarium i Visby 5 juli.

Grossisten ska utreda om återkallade jordgubbar

Menigo om jordgubbarna: "Vi ser detta som en mycket allvarlig händelse och kommer att följa upp och utreda det inträffade".

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Pipelife köper Isoterm i Sverige och Norge

Myndigheter dryftar drönare

Hur får drönare användas egentligen? Åsikterna har varit delade och frågan ska nu analyseras

Swedish modules söker med ljus och lykta efter montörer

Fabrikschefen: "Det är svårt att hitta rätt kompetens".

Värmen tvingar mejeri till minskad glassproduktion

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

Trenden är tydlig

En allt högre andel av Sveriges små och medelstora företag vill växa och anställa.

Flygresorna oförändrade i juni

3

”Blir ekonomisk katastrof för Sverige”

Den höga risken för brand gör att flera skogsavverkningar tillfälligt stoppas runt om i landet.

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Blir ny vd för Sisp

Ny generaldirektör för Vårdanalys

Isberg ny chef

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11