23948sdkhjf

Titta – bussen kör själv!

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

Den självkörande tunga bussen är en prototyp baserad på Volvos serietillverkade fullelektriska stadsbuss. Men här har den en mycket extrautrustning ombord samt avkännande sensorer utanför bussen som ska leda den rätt på den bana som finns i Göteborgs Frihamn inom ett helt inhägnat område. Uppvisningen i samband med den stora seglartävlingen ska ses som en första demo av en teknik som ännu inte på många år kommer att finnas i den verkliga stadstrafiken. Däremot lär vi få se självkörande bussar i busstepåerna ganska snart. Där kan tekniken göra parkering, laddning och uppstart effektivare och helt utan de många småskador som vanligen uppstår vid manuell depåkörning.

- Med låg ljudnivå och utsläppsri drift så kommer elbussarna att skapa en utmärkt alternativ och hållbar kollekivtrafik. Med olika grader av automation så kan vi lyfta säkerhet, komfort och effektivitet ytterligare. Genom att tillämpa alla de teknologier som finns inom hela Volvo Group har vi nu valt att visa upp dem i samband med Volvo Ocean Race, sa Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar inför internationell press, kunder och en rad lokala politiker.

Den självkörande prototypbussen är 12 meter och konstruerad för att vara helt säker för passagerarna att färdas i. Den är programmerad för att accelerera och bromsa mjukt när den angör hållplatser. När bussen stannar så gör den det på exakt samma position och med exakt samma avstånd mellan plattform och insteg till bussen. Det klarar bussen tack vare de sensorer som sitter utanpå bussens sidor och som hittar exakt läge för hållplatsen som ska angöras. Under färd följer bussen den rutt som programmerats in.

Samtidigt finns andra system som gör att bussen undviker att köra på hinder under sin färd, ändra hastigheten och i framtiden även få möjlighet att köra runt eventuella väghinder i stället för att bli stående som är ett av problemen med självkörande fordon. Redan nu finns tillverkarens egna system inbyggda, system som kan identifiera fotgängare, cyklar eller bilar som finns nära den väg som bussen ska ta. Systemet ”ser” också runt hela bussen och om något ser ut att komma för nära vidtar bussen åtgärder i sin färd för att undvika alla slags hinder.

– Tekniken ger också möjligheter för en effektivare fordonshantering när bussen inte är i trafik. Med självkörande bussar kan depåpersonalen fokusera på service och underhåll istället för tvätt, laddning av batterier och parkering. Det kan morgondagens bussar göra helt på egen hand, sa Håkan Agnevall.

Den självkörande bussen ska också användas i forskning kring busståg, där bussar kör i fordonståg i stadstrafik, så kallad platooning.

- Volvo har varit pionjär inom transportsystem för hög kapacitet baserat på bussar, så kallad Bus Rapid Transit (BRT). Nu tar vi nästa steg i utvecklingen genom att använda automation för att trådlöst koppla ihop bussar till busståg med hög flexibilitet, sa Håkan Agnevall. Han fortsatte:

- Elbussystem är ett attraktivt alternativ till spårbundna lösningar i den framtida stadens kollektivtrafik.

Volvo-bussen är en del av projekten FFI-automatiserade stadsbussar och KRABAT, där förutom Volvokoncernen också Chalmers, Västtrafik, Göteborgs Stad, Lindholmen Science Park, Västra Götalandsregionen och Drive Sweden medverkar. Bussen kommer under de närmaste två åren att användas för fortsatt forskning och utveckling i Sverige. FFI står för Fordonsstrategisk forskning och innovation, och är ett samarbete mellan fordonsindustrin och svenska staten.

Tidigare i år inledde Volvo Bussar ett samarbete kring utveckling och test av självkörande eldrivna bussar i Singapore med ledande Nanyang Technological University (NTU) i Singapore. Volvokoncernen har tidigare demonstrerat självkörande fordon för gruvdrift och sophämtning.

Den självkörande Volvo-bussen presenteras inom ramen för ElectriCitys medverkan under Volvo Ocean Race. ElectriCity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara stadstrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Uppsalabyggare växer genom förvärv

Trosan som vet vad du gör

En trosa som läser av hur mycket du läcker och vad du gör just då – Smarta textilier och teknik som läser av dina rörelser ger helt nya möjligheter för kvinnor att bli kvitt sin inkontinens.

”Det gäller att säga stopp"

I 16 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör. För publiken berättar han om mod, normalitet och motivation. Åhörarna får med sig en känsla av att ingenting är omöjligt. Men hur gör han själv för att ta sig genom svårigheter?

Trelleborg blir majoritetsägare i kompositbolag

Nyhetsbrev

Se filmen från Örebro

Håll koll på vibrationerna

Verktygen har utvecklats i många hänseenden, den skyddsutrustning som finns används dock för sällan konstaterar Bosch.

Sju av tio tar sig inte tid

Vidtar yrkeshantverkare de säkerhetsåtgärder som krävs? Inte enligt en undersökning som Bosch låtit göra. De svenska hantverkarna verkar dessutom vara sämst i klassen.

Asfaltjobb för 50 miljoner

Hållbar Europanyhet från Ed

Kartläggning delas i öppen databas

Mer sortering i Norrvidinge

Genom förvärvet av Sortab Mark och Sorteringstjänst utvidgar Norrvidinge sin verksamhet till Blekinge och södra Småland.

Mer tunneljobb för Bravida

Bravida har tagit hem ytterligare ett installationskontrakt i miljardklassen för Förbifart Stockholm.

Skärpt lag mot organhandel föreslås

Frankrike nästa för Steelwrist

Steelwrists internationella expansion fortsätter nu med etableringen av ett eget bolag strax utanför Paris.

Nästa vecka drar det igång

Om mindre än en vecka slås dörrarna upp till premiären av Fokus Hjälpmedel på Prioritet Serenek arena i Göteborg. "Den typen av möte som vi arrangerar har saknats i västra Sverige".

NCC bygger depå

Bajsmolekyl skapar ny plast

IFS: Serviceföretagen behöver omdanas

Tre stora utmaningar väntar, enligt IFS, servicesektorn under 2019: att få ut maximalt värde av teknikinvesteringar, kompetenskrisen och kundupplevelsen.

Dahl Sverige möblerar om

Sjöberg ny vd för Stromma

Peab får jobb i Uppsala

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Höjning vid årsskiftet

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.414