23948sdkhjf

Titta – bussen kör själv!

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

Den självkörande tunga bussen är en prototyp baserad på Volvos serietillverkade fullelektriska stadsbuss. Men här har den en mycket extrautrustning ombord samt avkännande sensorer utanför bussen som ska leda den rätt på den bana som finns i Göteborgs Frihamn inom ett helt inhägnat område. Uppvisningen i samband med den stora seglartävlingen ska ses som en första demo av en teknik som ännu inte på många år kommer att finnas i den verkliga stadstrafiken. Däremot lär vi få se självkörande bussar i busstepåerna ganska snart. Där kan tekniken göra parkering, laddning och uppstart effektivare och helt utan de många småskador som vanligen uppstår vid manuell depåkörning.

- Med låg ljudnivå och utsläppsri drift så kommer elbussarna att skapa en utmärkt alternativ och hållbar kollekivtrafik. Med olika grader av automation så kan vi lyfta säkerhet, komfort och effektivitet ytterligare. Genom att tillämpa alla de teknologier som finns inom hela Volvo Group har vi nu valt att visa upp dem i samband med Volvo Ocean Race, sa Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar inför internationell press, kunder och en rad lokala politiker.

Den självkörande prototypbussen är 12 meter och konstruerad för att vara helt säker för passagerarna att färdas i. Den är programmerad för att accelerera och bromsa mjukt när den angör hållplatser. När bussen stannar så gör den det på exakt samma position och med exakt samma avstånd mellan plattform och insteg till bussen. Det klarar bussen tack vare de sensorer som sitter utanpå bussens sidor och som hittar exakt läge för hållplatsen som ska angöras. Under färd följer bussen den rutt som programmerats in.

Samtidigt finns andra system som gör att bussen undviker att köra på hinder under sin färd, ändra hastigheten och i framtiden även få möjlighet att köra runt eventuella väghinder i stället för att bli stående som är ett av problemen med självkörande fordon. Redan nu finns tillverkarens egna system inbyggda, system som kan identifiera fotgängare, cyklar eller bilar som finns nära den väg som bussen ska ta. Systemet ”ser” också runt hela bussen och om något ser ut att komma för nära vidtar bussen åtgärder i sin färd för att undvika alla slags hinder.

– Tekniken ger också möjligheter för en effektivare fordonshantering när bussen inte är i trafik. Med självkörande bussar kan depåpersonalen fokusera på service och underhåll istället för tvätt, laddning av batterier och parkering. Det kan morgondagens bussar göra helt på egen hand, sa Håkan Agnevall.

Den självkörande bussen ska också användas i forskning kring busståg, där bussar kör i fordonståg i stadstrafik, så kallad platooning.

- Volvo har varit pionjär inom transportsystem för hög kapacitet baserat på bussar, så kallad Bus Rapid Transit (BRT). Nu tar vi nästa steg i utvecklingen genom att använda automation för att trådlöst koppla ihop bussar till busståg med hög flexibilitet, sa Håkan Agnevall. Han fortsatte:

- Elbussystem är ett attraktivt alternativ till spårbundna lösningar i den framtida stadens kollektivtrafik.

Volvo-bussen är en del av projekten FFI-automatiserade stadsbussar och KRABAT, där förutom Volvokoncernen också Chalmers, Västtrafik, Göteborgs Stad, Lindholmen Science Park, Västra Götalandsregionen och Drive Sweden medverkar. Bussen kommer under de närmaste två åren att användas för fortsatt forskning och utveckling i Sverige. FFI står för Fordonsstrategisk forskning och innovation, och är ett samarbete mellan fordonsindustrin och svenska staten.

Tidigare i år inledde Volvo Bussar ett samarbete kring utveckling och test av självkörande eldrivna bussar i Singapore med ledande Nanyang Technological University (NTU) i Singapore. Volvokoncernen har tidigare demonstrerat självkörande fordon för gruvdrift och sophämtning.

Den självkörande Volvo-bussen presenteras inom ramen för ElectriCitys medverkan under Volvo Ocean Race. ElectriCity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara stadstrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Industribrand vid Husqvarna AB

Vibrosense tar in pengar

Radioaktiv metall bland återvinningsmetall

Under vintern har man funnit radioaktiv metall bland återvinningsmetallen vid Outokumpus stålverk i Torneå

Små containrar levererar vaccin

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

Nyhetsbrev

Viktigt initiativ från IVA

Med start i år publicerar Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, årligen en 100-lista för att lyfta fram forskning på svenska lärosäten som har potential för näringslivet.

Kiviks Musteri skippar sugrören

Rototilt till Australien

Få myndigheter uppmanas köpa återvunnet

En ny kartläggning har undersökt hur många statliga myndigheter som uppmanas att köpa återvunnet vid upphandlingar. Resultatet är nedslående.

Ny kunskap om nyfödda. ”Det var helt oväntat”.

Även mycket för tidigt födda barn bär på skydd mot virus i form av antikroppar överförda från mamman visar nya analyser. Resultaten var oväntade och bör förändra vårt sätt att se på infektionskänslighet hos nyfödda, enligt forskarna.

Cyberangrepp mot storkoncern i natt - UPPDATERAD kräver nu lösensumma - tänker inte betala

Glädjande resultat om uttjänt el- och bilplast

Efterlängtat spadtag

I dag togs första spadtaget för den 530 meter långa Veddestabron som blir en viktig pusselbit för att knyta samman den stadsbildning som just nu växer fram i Järfälla, strax utanför Stockholm.

KTH kickar igång ny distansutbildning

Utbildningen fokuserar på materialgrupperna polymerer och metaller.

”Att bruka – inte förbruka”

Genom att ersätta cementklinker med masugnsslagg kan Skanska nu producera betong med betydlig lägre utsläpp än tidigare. Målet är en minskning med 50 procent senast år 2030.

Ny teknik tar tempen på elnätet

Med ny smart teknik, som för första gången används i Sverige, kan Öresundskraft övervaka stora avsnitt av elnätet i realtid.

Ja och nej till ny yrkesskola

Utbildningsutskottet vill införa en ny tvåårig yrkesskola på gymnasienivå – tre partier håller dock inte med.

Skjutning i spårvagn - tre döda

Miljoner till nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi

Jordbruksverket utlyser 10 miljoner kronor för nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi för jordbruks- och trädgårdsnäringarna.

Pack@lunch på RISE

Fjorton kg elektronik till återvinning

2018 samlade svenskarna in drygt 14 kg elektronik per person till återvinning.

NCC bygger i Jönköping

Testar nytt läkemedel inför transplantation

Akademiska sjukhuset är först i landet med att utvärdera det nya läkemedlet som ska förhindra skador på njurar inför transplantation. Från och med februari i år erbjuds patienter behandlingen inom ramen för en klinisk studie.

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Veidekke bygger vårdboende

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Blir ledamot av kunglig akademi

Indien vill stoppa import av plastavfall

Bantningspillret kan vara livsfarligt

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154