Titta – bussen kör själv!

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

Den självkörande tunga bussen är en prototyp baserad på Volvos serietillverkade fullelektriska stadsbuss. Men här har den en mycket extrautrustning ombord samt avkännande sensorer utanför bussen som ska leda den rätt på den bana som finns i Göteborgs Frihamn inom ett helt inhägnat område. Uppvisningen i samband med den stora seglartävlingen ska ses som en första demo av en teknik som ännu inte på många år kommer att finnas i den verkliga stadstrafiken. Däremot lär vi få se självkörande bussar i busstepåerna ganska snart. Där kan tekniken göra parkering, laddning och uppstart effektivare och helt utan de många småskador som vanligen uppstår vid manuell depåkörning.

- Med låg ljudnivå och utsläppsri drift så kommer elbussarna att skapa en utmärkt alternativ och hållbar kollekivtrafik. Med olika grader av automation så kan vi lyfta säkerhet, komfort och effektivitet ytterligare. Genom att tillämpa alla de teknologier som finns inom hela Volvo Group har vi nu valt att visa upp dem i samband med Volvo Ocean Race, sa Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar inför internationell press, kunder och en rad lokala politiker.

Den självkörande prototypbussen är 12 meter och konstruerad för att vara helt säker för passagerarna att färdas i. Den är programmerad för att accelerera och bromsa mjukt när den angör hållplatser. När bussen stannar så gör den det på exakt samma position och med exakt samma avstånd mellan plattform och insteg till bussen. Det klarar bussen tack vare de sensorer som sitter utanpå bussens sidor och som hittar exakt läge för hållplatsen som ska angöras. Under färd följer bussen den rutt som programmerats in.

Samtidigt finns andra system som gör att bussen undviker att köra på hinder under sin färd, ändra hastigheten och i framtiden även få möjlighet att köra runt eventuella väghinder i stället för att bli stående som är ett av problemen med självkörande fordon. Redan nu finns tillverkarens egna system inbyggda, system som kan identifiera fotgängare, cyklar eller bilar som finns nära den väg som bussen ska ta. Systemet ”ser” också runt hela bussen och om något ser ut att komma för nära vidtar bussen åtgärder i sin färd för att undvika alla slags hinder.

– Tekniken ger också möjligheter för en effektivare fordonshantering när bussen inte är i trafik. Med självkörande bussar kan depåpersonalen fokusera på service och underhåll istället för tvätt, laddning av batterier och parkering. Det kan morgondagens bussar göra helt på egen hand, sa Håkan Agnevall.

Den självkörande bussen ska också användas i forskning kring busståg, där bussar kör i fordonståg i stadstrafik, så kallad platooning.

- Volvo har varit pionjär inom transportsystem för hög kapacitet baserat på bussar, så kallad Bus Rapid Transit (BRT). Nu tar vi nästa steg i utvecklingen genom att använda automation för att trådlöst koppla ihop bussar till busståg med hög flexibilitet, sa Håkan Agnevall. Han fortsatte:

- Elbussystem är ett attraktivt alternativ till spårbundna lösningar i den framtida stadens kollektivtrafik.

Volvo-bussen är en del av projekten FFI-automatiserade stadsbussar och KRABAT, där förutom Volvokoncernen också Chalmers, Västtrafik, Göteborgs Stad, Lindholmen Science Park, Västra Götalandsregionen och Drive Sweden medverkar. Bussen kommer under de närmaste två åren att användas för fortsatt forskning och utveckling i Sverige. FFI står för Fordonsstrategisk forskning och innovation, och är ett samarbete mellan fordonsindustrin och svenska staten.

Tidigare i år inledde Volvo Bussar ett samarbete kring utveckling och test av självkörande eldrivna bussar i Singapore med ledande Nanyang Technological University (NTU) i Singapore. Volvokoncernen har tidigare demonstrerat självkörande fordon för gruvdrift och sophämtning.

Den självkörande Volvo-bussen presenteras inom ramen för ElectriCitys medverkan under Volvo Ocean Race. ElectriCity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara stadstrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Framtidens städning: Automation, digitalisering och bubbelvatten

Forskning visar att lokalvårdare är en av de yrkesgrupper som i framtiden löper störst risk att bytas ut mot robotar. Å andra sidan betyder framtidens teknik också att lokalvårdare får nya, bra och viktiga hjälpmedel.

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

JMC introducerar Borche i Sverige

Tar upp konkurrensen i Norden.

Nyanlända missar bussförarjobben

Bra arbetsplats ger hög status

Lyssna på Linda Engström Condon den 3 oktober

Nyhetsbrev

Bauma närmar sig

8-14 april 2019 väntar Baumas numera 614 000 kvadratmeter utställningsyta på långt mer än en halv miljon besökare.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Bioplast vinner terräng

Volvo Cars vill minska plastföroreningar

Mycket arbeten på järnvägsnätet

Under de kommande fyra veckorna blir det mycket arbeten på bland annat järnvägssträckorna Gävle–Sundsvall, Sundsvall–Ånge och Bräcke–Storlien.

Svensk export ökade kraftigt

Statsbidrag utdelade för skredsäkring

Lilla Edet får de första statsbidragen som delas ut för ras- och skredsäkrande åtgärder längs med Göta älv

Optimistisk industri redo för älskad mässa

Förväntningarna är stora. I oktober är det åter dags för Fakuma i Friedrichshafen.

Avyttrar delar av sortimentet

Utforska gruvan virtuellt

Var du än befinner dig i världen ska du kunna gå ner i den virtuella underjordsgruva som forskare vid Luleå tekniska universitet skapat. Du är tusen meter under jord och kan självständigt röra dig mellan schakt och gångar.

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Accon köper Swede Rehandling Systems

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Nätverksguider för ökad digital säkerhet

Rockwell och Cisco har släppt nya nätverksguider som ska hjälpa företag att förverkliga drömmen om industriell IoT med gällande industrisäkerhetspraxis.

Manitou satsar på eldrift

Manitou står på tur med eldrift. Nu visas två teleskoplastarprototyper, en hybrid och en med renodlad eldrift.

Volvo Cars bilfabrik moderniseras

Schneider Electric ska uppgradera automationssystemet hos Volvo Cars bilfabrik i Olofström för att bland annat göra det lätt för driftteknikerna att kunna övervaka och styra processer och fastigheter från mobiler/surfplattor.

Säkrar framtida vattenförsörjning

Trollhättan Energi ska trygga framtidens vattenförsörjning genom att bygga ett nytt vattenverk med råvattenintag i Vänern.

Industriell vattenhantering – en fråga om överlevnad

Fem motorer går på högvarv och pumpar 23 000 liter vatten per sekund vardera. 12 år tog projektet som nyligen stod klart tack vare imponerande ingenjörskonst. Med hjälp av industriell vattenhantering har man fått bukt med vattenkrisen i Telangana, en delstat i södra Indien.

Peggy Rothe från Leesman till Facility Nordic-dagen

Går från Coor till Newsec

Ica lanserar designerkasse

AR och VR blir snart vardagsmat

Ny chans att lyssna till Jesper Low

Tips för att bli en bättre ledare

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Lämnar Göteborg för Arendal

Miljösatsning ger resultat

Först ut på Facility Nordic-dagen

Drop in-seminarie: Dags att städa upp i patriarkatet

Stärker sin position i Nordamerika

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125