23948sdkhjf

Mindre plusvärden med perifera stationer

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En färsk forskningsrapport visar att perifera stationer ökar bilresandet och minskar incitamenten för ny bebyggelse.

Höghastighetsbanorna är tänkta att gå på separata banvallar, vilket i många fall innebär att stationerna placeras utanför befintliga stadscentrum. En ny forskningsrapport visar att sådana lösningar gör att bilåkandet ökar och dämpar intresset för investeringar i ny bebyggelse.

En fråga som höghastighetstågens förespråkare inte gärna diskuterar är stationernas placering. Med höghastighetståg menas vanligtvis tåg med en hastighet över 250 km/h, något som bland annat ställer höga krav på banvallarna – i princip krävs separata banvallar. Därmed blir det praktiskt taget omöjligt att utnyttja befintliga stationer.

Även i mindre samhällen finns motsvarande svårigheter, vilket framför allt kan få betydelse för det regionala pendlandet. Trafikverket har därför finansierat ett forskningsprojekt där KTH under åren 2014-2018 gjort en fallstudie som omfattar 14 stationer som nyligen byggts eller byggts om och fått ett förbättrat utbud av tågtrafik sedan 1990.

Det som slår mig är det är så stor skillnad i regional pendling. Väljer man att placera nya stationer utanför centrum blir det mellan 25 och 35 procent färre på- och avstigande vid perifera stationer jämfört med centrala, allt annat lika, säger projektledaren Oskar Fröidh, forskare vid avdelningen för transportplanering, ekonomi och teknik på KTH.

KTH lyfter bland annat fram att en perifer station leder till att färre människor pendlar regionalt. Dessutom tar fler resenärer bilen i stället för att gå till järnvägsstationen. KTH slår också fast att en perifer station resulterar i ingen eller svag utveckling av ny bebyggelse.

Vi tycker att det är viktigt att analysera effekterna i stationsutredningar där det finns flera alternativ. Visar det sig att det skiljer i antalet på- och avstigande resenärer och samhällseffekter i övrigt bör det läggas i vågskålen, säger Oskar Fröidh.

Daniel Jonsson, forskare vid avdelningen för systemanalys och ekonomi på KTH, har arbetat med resande och tillgänglighet, och har en klar bild av fördelen med de centralt belägna stationerna.

− När flera människor har nära till stationen, som i centrala lägen, ökar tillgängligheten till jobb och samhällsservice, både på orten och vid andra stationer med tågförbindelser, säger han.

Även Marcus Adolphson vid avdelningen för urbana och regionala studier vid KTH har kommit till en liknande slutsats efter att ha analyserat vad som händer med boende och sysselsättning när nya stationer placeras utanför centrum.

Det är tydligt att exploatering och förtätning sker i urbana miljöer och att stationen där har en stor betydelse för stadsutvecklingen. Motsvarande effekter saknas nästan helt i de perifera lägena utanför tätortsbebyggelsen, säger han.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Här finns jobb – om du städar naken

Plus

EU-krav digitaliserar kollektivtrafiken

1 december 2019 träder en ny EU-förordning i kraft, som syftar till att säkerställa att samtliga medlemsländers trafikdata är tillgänglig genom så kallade nationella åtkomstpunkter.

Plus

På tröskeln in i nästa rum

Alla Caterpillarmaskiner ska DNA-märkas

"Vår förhoppning är att fler följer efter så det blir en branschstandard."

Sex av åtta återvinningsmål för förpackningar uppfyllda

Sverige klarar sex av åtta nationella materialåtervinningsmål för förpackningar och tidningar, visar statistik från Naturvårdsverket för 2017.

Breddar utbudet genom förvärv

Nyhetsbrev

En avmattning står för dörren

Ingår samarbetsavtal med Pichano

Nya coala är träffsäkrare

Vill skapa urban testbädd för drönare

För att drönartrafiken ska kunna öka behövs en infrastruktur i luftrummet. Nu görs en förstudie till en testbädd.

Allergivänliga hundar minskar inte risken för barnastma

Rena sängkläder levereras till lägenhetsdörren

Berendsen Textil i unik service till hyresgästerna i Turning Torso.

FTI digitaliserar ÅVS

I ett pilotprojekt testar FTI just nu en interaktiv skärm i anslutning till en återvinningsstation.

24 dog i oktobertrafiken

Svensk tar över i Esko

Enklare tågresor i sikte

Det kommer att bli lättare att resa med tåg i Europa – detta efter att förslag från Miljöpartiet antagits av EU-parlamentet.

Klinkerföretaget ska vässa entreprenörerna

Ett nytt nätverk ska göra det enklare att handla upp murverksentreprenörer.

Samarbete räddar prylar och kläder till välgörenhet

Forskarens råd: byt spray mot skum

Ledare: Var finns den vuxne i rummet?

Alla pratar om blocköverskridande lösningar, men när det kommer till kritan är det polarisering som gäller.

Metsä Board ökar kapaciteten

Folket gillar nätjournaler

Patienter är positiva till att kunna läsa sin journal på nätet. Det visar en omfattande nationell enkätstudie som letts från Uppsala universitet.

Mångmiljonsatsning i Närke

Ny topp till Getinge

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Inte redo för extremregnen

Arla Plast nya vd

Från Iran till Uppsala

Utökade indikationer för RA-läkemedel

Kylskåp för minskat matsvinn

Hiv-2 allvarligare än man trott

Ny styrman för Coloplast

MS-läkemedel in i förmånen

AI och läkare gör ofta olika val

Berntsson ny vd för Plastal Group

Gasdriven dammbekämpning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159