23948sdkhjf

Mindre plusvärden med perifera stationer

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En färsk forskningsrapport visar att perifera stationer ökar bilresandet och minskar incitamenten för ny bebyggelse.

Höghastighetsbanorna är tänkta att gå på separata banvallar, vilket i många fall innebär att stationerna placeras utanför befintliga stadscentrum. En ny forskningsrapport visar att sådana lösningar gör att bilåkandet ökar och dämpar intresset för investeringar i ny bebyggelse.

En fråga som höghastighetstågens förespråkare inte gärna diskuterar är stationernas placering. Med höghastighetståg menas vanligtvis tåg med en hastighet över 250 km/h, något som bland annat ställer höga krav på banvallarna – i princip krävs separata banvallar. Därmed blir det praktiskt taget omöjligt att utnyttja befintliga stationer.

Även i mindre samhällen finns motsvarande svårigheter, vilket framför allt kan få betydelse för det regionala pendlandet. Trafikverket har därför finansierat ett forskningsprojekt där KTH under åren 2014-2018 gjort en fallstudie som omfattar 14 stationer som nyligen byggts eller byggts om och fått ett förbättrat utbud av tågtrafik sedan 1990.

Det som slår mig är det är så stor skillnad i regional pendling. Väljer man att placera nya stationer utanför centrum blir det mellan 25 och 35 procent färre på- och avstigande vid perifera stationer jämfört med centrala, allt annat lika, säger projektledaren Oskar Fröidh, forskare vid avdelningen för transportplanering, ekonomi och teknik på KTH.

KTH lyfter bland annat fram att en perifer station leder till att färre människor pendlar regionalt. Dessutom tar fler resenärer bilen i stället för att gå till järnvägsstationen. KTH slår också fast att en perifer station resulterar i ingen eller svag utveckling av ny bebyggelse.

Vi tycker att det är viktigt att analysera effekterna i stationsutredningar där det finns flera alternativ. Visar det sig att det skiljer i antalet på- och avstigande resenärer och samhällseffekter i övrigt bör det läggas i vågskålen, säger Oskar Fröidh.

Daniel Jonsson, forskare vid avdelningen för systemanalys och ekonomi på KTH, har arbetat med resande och tillgänglighet, och har en klar bild av fördelen med de centralt belägna stationerna.

− När flera människor har nära till stationen, som i centrala lägen, ökar tillgängligheten till jobb och samhällsservice, både på orten och vid andra stationer med tågförbindelser, säger han.

Även Marcus Adolphson vid avdelningen för urbana och regionala studier vid KTH har kommit till en liknande slutsats efter att ha analyserat vad som händer med boende och sysselsättning när nya stationer placeras utanför centrum.

Det är tydligt att exploatering och förtätning sker i urbana miljöer och att stationen där har en stor betydelse för stadsutvecklingen. Motsvarande effekter saknas nästan helt i de perifera lägena utanför tätortsbebyggelsen, säger han.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Nyhetsbrev

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Uppsalabyggare växer genom förvärv

Trosan som vet vad du gör

En trosa som läser av hur mycket du läcker och vad du gör just då – Smarta textilier och teknik som läser av dina rörelser ger helt nya möjligheter för kvinnor att bli kvitt sin inkontinens.

”Det gäller att säga stopp"

I 16 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör. För publiken berättar han om mod, normalitet och motivation. Åhörarna får med sig en känsla av att ingenting är omöjligt. Men hur gör han själv för att ta sig genom svårigheter?

Trelleborg blir majoritetsägare i kompositbolag

Se filmen från Örebro

Håll koll på vibrationerna

Verktygen har utvecklats i många hänseenden, den skyddsutrustning som finns används dock för sällan konstaterar Bosch.

Sju av tio tar sig inte tid

Vidtar yrkeshantverkare de säkerhetsåtgärder som krävs? Inte enligt en undersökning som Bosch låtit göra. De svenska hantverkarna verkar dessutom vara sämst i klassen.

Asfaltjobb för 50 miljoner

Hållbar Europanyhet från Ed

Kartläggning delas i öppen databas

Mer sortering i Norrvidinge

Genom förvärvet av Sortab Mark och Sorteringstjänst utvidgar Norrvidinge sin verksamhet till Blekinge och södra Småland.

Mer tunneljobb för Bravida

Bravida har tagit hem ytterligare ett installationskontrakt i miljardklassen för Förbifart Stockholm.

Skärpt lag mot organhandel föreslås

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Höjning vid årsskiftet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.103