23948sdkhjf

Mindre plusvärden med perifera stationer

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En färsk forskningsrapport visar att perifera stationer ökar bilresandet och minskar incitamenten för ny bebyggelse.

Höghastighetsbanorna är tänkta att gå på separata banvallar, vilket i många fall innebär att stationerna placeras utanför befintliga stadscentrum. En ny forskningsrapport visar att sådana lösningar gör att bilåkandet ökar och dämpar intresset för investeringar i ny bebyggelse.

En fråga som höghastighetstågens förespråkare inte gärna diskuterar är stationernas placering. Med höghastighetståg menas vanligtvis tåg med en hastighet över 250 km/h, något som bland annat ställer höga krav på banvallarna – i princip krävs separata banvallar. Därmed blir det praktiskt taget omöjligt att utnyttja befintliga stationer.

Även i mindre samhällen finns motsvarande svårigheter, vilket framför allt kan få betydelse för det regionala pendlandet. Trafikverket har därför finansierat ett forskningsprojekt där KTH under åren 2014-2018 gjort en fallstudie som omfattar 14 stationer som nyligen byggts eller byggts om och fått ett förbättrat utbud av tågtrafik sedan 1990.

Det som slår mig är det är så stor skillnad i regional pendling. Väljer man att placera nya stationer utanför centrum blir det mellan 25 och 35 procent färre på- och avstigande vid perifera stationer jämfört med centrala, allt annat lika, säger projektledaren Oskar Fröidh, forskare vid avdelningen för transportplanering, ekonomi och teknik på KTH.

KTH lyfter bland annat fram att en perifer station leder till att färre människor pendlar regionalt. Dessutom tar fler resenärer bilen i stället för att gå till järnvägsstationen. KTH slår också fast att en perifer station resulterar i ingen eller svag utveckling av ny bebyggelse.

Vi tycker att det är viktigt att analysera effekterna i stationsutredningar där det finns flera alternativ. Visar det sig att det skiljer i antalet på- och avstigande resenärer och samhällseffekter i övrigt bör det läggas i vågskålen, säger Oskar Fröidh.

Daniel Jonsson, forskare vid avdelningen för systemanalys och ekonomi på KTH, har arbetat med resande och tillgänglighet, och har en klar bild av fördelen med de centralt belägna stationerna.

− När flera människor har nära till stationen, som i centrala lägen, ökar tillgängligheten till jobb och samhällsservice, både på orten och vid andra stationer med tågförbindelser, säger han.

Även Marcus Adolphson vid avdelningen för urbana och regionala studier vid KTH har kommit till en liknande slutsats efter att ha analyserat vad som händer med boende och sysselsättning när nya stationer placeras utanför centrum.

Det är tydligt att exploatering och förtätning sker i urbana miljöer och att stationen där har en stor betydelse för stadsutvecklingen. Motsvarande effekter saknas nästan helt i de perifera lägena utanför tätortsbebyggelsen, säger han.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

800 kg förfalskade kullager förstörs i dag

Nu snurrar Skywheel of Tallinn

Skywheel of Tallinn har officiellt öppnats för allmänheten – attraktionen blir stadens nya landmärke och är dessutom första pariserhjulet som byggts på ett tak.

Ramirent nappar på Husqvarnas molntjänst

Skrot försvann

Tidningen Norra Skåne skriver att en stöld inträffat på återvinningscentralen i Vankiva.

29 döda i bussolycka

Klart med klädleverantör till NCC

Nyhetsbrev

Nya miljoner till AI-utbildningar

KK-stiftelsen stöttar Örebro universitets satsning på AI-utbildningar för yrkesverksamma med 13,5 nya miljoner.

Klart med stängning hos Stora Enso

Trådlös uppkoppling nästa steg för Sandvik

Investerar i onlinesystem till såglinje

Höckert säljer Hitachi i Härnösand

Bussförare friades

KESO i ny hållbar bägare

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

1

Stormtimmer skeppas från Harg

Hargs hamn får en nyckelroll när de ekonomiska skadeverkningarna efter Alfridas framfart i framför allt Upplandsskogarna ska begränsas.

Kumla på Bauma

Storfräsarna var inte ensamma på Bauma – där fanns till exempel en redskapstillverkare från Närke.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Blåljusbygge i Luleå

Stenhårt sommarjobb

Toppkvalitet med återvunnen plast

Mängder av skräp plockat utmed västkusten

Uppemot 45 ton mindre skräp utmed västkusten. Så lyder en första prognos för vad vårens Städa Kust-insats genomförd av Städa Sverige och tusentals idrottsungdomar resulterar i. 

ABB:s vd lämnar med omedelbar verkan - UPPDATERAD

Slangbutik till Värmdö

BillerudKorsnäs - bra försäljning men svag vinst

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Väg till arbete via återvinning beviljas medel från Tillväxtverket

Han tar över på Karo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.096