23948sdkhjf

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

- Att ett av världens största tågbolag som ägs till tre fjärdedelar av kinesiska staten om omsätter 47 miljarder kronor gnäller om att det är för dyrt att marknadsföra sin webbplats, det är litet patetiskt, säger Niclas Härensstam, presschef på SJ. Han fortsätter: 

- Vår policy är tydlig. Vi säljer kompletterande trafik för att ge god service åt våra kunder och skapa ett heltäckande nät i Sverige. Det handlar då om främst om trafik som kör sträckor där vi inte kör eller stannar på stationer som vi kör förbi. Men vi säljer inte konkurrerande trafik. Det är egentligen självklart om man jämför med andra marknader. Du hittar inte Comviqs telefonabonnemang hos Telia och du hittar inte Norwegians flygresor hos SAS. På samma sätt fungerar den öppna järnvägsmarknaden.

Här finns notisen om att MTR stämmer SJ, klicka HÄR!

- Järnvägsmarknaden har varit avreglerad i 30 år och helt öppen i åtta år. Vi har byggt upp och satsat mångmiljonbelopp på vår prisbelönta webb och app sedan vi bolagiserades. Dagens resenärer har en hög digital mognad och är vana att söka information och jämföra mellan olika företag på olika webbplatser. För den som vill ha hela utbudet samlat så finns resrobot.se som är samägt av branschen, alltså både SJ och MTR.

När fler nyheter om den här konflikten når redaktionen rapporterar vi om dem på RT-Forum.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.375