23948sdkhjf

OP System visade bredden

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En nedstrippad sikt, en materialhanterare som går på el och en betongsax med mer kraft i cylindrarna stod att finna när OP System ställde ut på Svenska Maskinmässan.

– El är på allas läppar, förklarade OP systems Jonas Coltén när Leveranstidningen Entreprenad tittade in i företagets monter på Svenska Maskinmässan.

Han konstaterar att Sennebogen har haft elmaskiner länge.

– Det går att få nästan alla deras maskiner med eldrift men det är först nu folk verkligen har börjat prata om det, vi ser det på kunderna.

OP System hade tagit med sig några exempel till mässan, till exempel Sennebogens materialhanterare 821e, en elhybrid som lanserades för några år sedan och som är den näst minsta i serien.

– Den kan ställas på en anläggning och köras på el, när den sedan ska flyttas använder man dieseldrift, säger Jonas Coltén.

Elhybridens dieselmotor fungerar även som motvikt och maskinen ska därför vara lika kompakt som tidigare.

Tanken ska räcka för en timmes dieseldrift noterar Jonas Coltén som ser flera fördelar med de eldrivna maskinerna.

–  Det blir mindre service och mindre bränsleförbrukning, det ligger bra i tiden.

OP System visade också en Doppstadtsikt med roterande trumma.

– Vi har sålt Doppstadt i många år och ser att maskinerna lämpar sig väl inte minst för återvinning, säger Jonas Coltén.

Doppstadt SM 518 är en mindre modell som tagits fram även i en nedstrippad variant – SM 518 Basic, som nu visades för första gången i  Sverige.

– Kunderna har efterfrågat en nedslimmad version av proffssikten, säger Jonas Coltén.

Till skillnad från 518 kan basvarianten till exempel inte transporteras på väg i 80 kilometer i timmen.

–  Den är gjord för att stå på en mindre anläggning där den får jobba kanske 500-600 timmar per år, den passar bra till exempel för att sikta jord eller för återvinning, säger Jonas Coltén.

OP System visade också en ny betongsax från Demarec, DCC25.

– Den är gjord för att få ner material snabbt, till exempel när man ska riva en bro, säger Jonas Coltén.

Saxen är nyutvecklad för att kunna jobba snabbt och har aldrig visats i Sverige tidigare.

– Demarec har utvecklat ett system där arean i kolven blir större så att cylindrarna får mer kraft, vi räknar med 20-25 procent mer kraft jämfört med en konventionell cylinder, säger Jonas Coltén.

Den nya serien lanseras i år och omfattar totalt åtta saxar. DCC25, på 1,9 ton, är den näst minsta modellen och ska bäras av en maskin på 18-25 ton.

– Vi har redan börjat få ut saxen till kunder, säger Olle Karlsson, säljare.

Sennebogen 821E

Motor: 90-119 KW

Lyftkapacitet: 23,9-26,3 kW (beror på val av bom och sticka)

Räckvidd: 9-12 meter (beror på val av bom och sticka)

Källa: OP System

Doppstadt 518 Basic

Matarhöjd: 2,8 meter

Matarficka: 4 kubikmeter

Maskinvikt: 12 ton

Motor: 36,3 kW

Trumdiameter: 1.80 meter

Trumlängd: 4,70 meter

Siktyta:22,5 kvadratmeter

Perforering, valbar: 8-100 millimeter

Trummans hastighet: 0-21 var/minut

Källa: OP System

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112