Fabriken som nyss invigdes ligger utanför staden Aduna, Gipuzkoa i spanska Baskien. Byggnaden har en modern öppen planlösning och är totalt på 18000 kvadratmeter, den finns i sin tur på en tomt om 4 hektar vilket är nästan dubbla byggnadsytan. Det möjliggör framtida expansion om efterfrågan på just elbussar och andra elfordon ökar i framtiden.
Fabriken bär namnet Irizar e-mobility och har nu i början kapacitet för att bygga 1000 fordon per år, mestadels bussar men också andra fordon. Såväl fordon som nyckelkomponenter och system tillverkas på plats i Aduna. När tillverkningen i fabriken rullade igång var produktionstakten en buss på tre dagar, när Trafikforum besökte anläggningen hade takten skruvats upp till en buss på två dagar.
Hur står det då till med efterfrågan på elbussar?
- Den är stor, vår existerande orderbok gör att vi fördubblar produktionen till en buss per dag redan i september, säger Hector Olabegogeaskoetxea, vd för Irizar e-mobility.
Han pekar också på att själva fabriksbyggnaden är en ytterst innovativ konstruktion som är både energisnål, klimatsmart och bra belysning med LED. Det är förklaringen till att fabriken nått högsta energiklassen A som finns I Europa.
Anläggningen har sin egen testbana och annan testutrustning för att se till att de tillverkade fordonen är I topptrim när de levereras till kunderna.
- Just nu finns 150 anställda I Irizar e-mobility, säger Hector Olabegogeaskoetxea. Innan året är slut kommer vi att vara 200 och under de kommande fem åren är prognosen att vi hamnar någonstans mellan 300 och 500 anställda.
Mycket krut har lagts på teknikutvecklingen, inte minst när det gäller att bygga batteripaket med högsta möjliga prestanda. Elbussar med högre prestanda och längre räckvidd mellan laddningarna. Målet är att ligga i den absoluta teknikfronten när det gäller AI, säkerhetssystem och assisterad körning.
Irizar e-mobility ska alltså tillverka elfordon i allmänhet, men det handlar mest om bussar (läs om ellastbilen HÄR!). De bussar som byggs är 10,8 meter, 12 meter och 18-meter. 12-metersbussen har en räckvidd på mellan 200 och 220 km vid en snittfart på 15-17 km/h vilket innebär en drifttid på 14-16 timmar beroende på trafikförhållandena. 10,8-metersbussen bygger på den som är 12 meter, tar något färre passagerare men har i övrigt i princip samma prestanda.
Mer speciell är Irizar ie tram som inte alls är någon spårvagn även om den designmässigt påminner om en sådan. Den finns i 12-metersversion och som ledbuss på 18 meter och då kan 155 personer åka med. Tram-bussen kan ingå i BRT-system men behöver inte göra det.