Ny chans för dieselmotorn

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ska en liten skalbagge ge dieselmotorn en ny chans? Ja, det tror Lundaforskare som utvecklat ny reningsteknik inspirerad av en ovanlig insekt, läs om det här!

FORSKNING

Forskare i förbränningsmotorer vid Lunds Tekniska Högskola har i samarbete med Swedish Biomimetics 3000 utvecklat en ny reningsteknik som tar bort de skadliga kväveoxiderna, NOx, ur dieselmotorns avgaser. Nyligen skrevs avtal med en stor leverantör av avgasefterbehandlingssystem. Tekniken är inspirerad av en ovanlig insekt, Bombardierskalbaggen, som skrämmer bort fienden med hjälp  att spruta ut en het, giftig vätska från baken.

Ryktet om förbränningsmotorns död är betydligt överdriven - åtminstone enligt förbränningsforskarna själva som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer vara hybrider.

- Ytterst handlar det om att merparten av elproduktionen faktiskt inte är grön på länge än. Därför är det viktigaste målet inte att få elektrifierade bilar i sig, utan att se till att vi accelererar produktionen av grön energi från vindkraft, vattenkraft och biomassa och använder den där den behövs bäst, säger Per Tunestål, professor i förbränningsmotorer vid LTH, Lunds universitet

I sin forskning verkar han och hans kollegor för att på olika sätt göra förbränningsmotorn både klimat- och hälsovänligare. I ett projekt har forskarna tillsammans med företaget Swedish Biomimetics 3000 utvecklat en ny teknik som helt tar bort de hälsovådliga kvävoxiderna ur dieselmotorns avgaser, vilka kopplas till flera hundratusen förtida dödsfall varje år.

Närmare bestämt har de byggt en ny insprutare – inspirerad av bombardierskalbaggen – och applicerat på en befintlig teknik för att reducera NOx, Selective Catalytic Reduction (SCR).

SCR-tekniken går ut på att urea sprutas in och omvandlar NOx till kvävgas och vattenånga. Den används idag i dieselfordon som är Euro 6/VI-klassade, men lyckas bara reducera NOx-halten till en viss del, då den kräver höga temperaturer för att reagera i katalysatorn. Med den nya insprutaren reduceras halten signifikant jämfört med dagens teknik, visar de tester som gjorts i motorlabbet på LTH.

- Med den nya insprutaren reduceras halten signifikant jämfört med dagens teknik, visar de tester vi gjort i motorlabbet på LTH. Dessutom tar den också bort illaluktande och hälsoskadlig ammoniak som bildas när NOx ska oskadliggöras, säger Per Tunestål.

Förklaringen? Det finns flera, men en nyckel handlar om utformningen av sprayen.

- Vi får till en spray med många små varma droppar som injiceras med hög hastighet jämfört med dagens system. Detta underlättar omblandningen med avgaserna och fördelar sig bättre över katalysatorns yta.

Ett avtal har nyligen slutits med en stor leverantör av avgasefterbehandlingssystem och förväntas komma i produktion om några år. Projektet har delfinansierats av Energimyndigheten.

Det finns fåtal andra utvecklingsprojekt, med andra tekniker, för att reducera NOx-halten från dieselmotorer.

FAKTA/Bombardierskalbaggen

Naturen har utrustat den lilla skalbaggesorten Bombardier med en inbyggd ”motor” som sätts igång när den känner sig hotad av fienden. Då skjuter skalbaggen ut en varm och giftig vätska från baken, bestående av flera hundra droppar per sekund. Konstruktionen av denna inbyggda millimeterstora anordning är både avancerad och ovanlig och har därför fascinerat och inspirerat forskarvärlden – och motorutvecklare. 



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Midsommar på danska

Brasor, sång och stora festmåltider - Danskarnas svar på midsommar, Sankt Hans aften, innebär stor fest i hela Danmark, även gruppresearrangörer kan sikta på den helgen, läs här!

Fortsatt het maskinmarknad

Gott om jobb för maskinentreprenörerna - svårare att hitta rätt kompetens.

Regeringskansliet nöjt med Miab

Life science-veteran ny vd för UU holding

Kraftfull satsning inom AI

Nobina axar i Bussförar-SM!

Men bara någon vecka kvar har 349 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 - Keolis leder fortsatt, men nu har Nobinas bussförare kört om Transdev till andraplatsen i anmälningsligen, läs mer här!

Nyhetsbrev

Kulturnatt i Tel Aviv

Allt värre bostadsbrist

Glappet mellan behovet av bostäder och det faktiska nybyggandet bli allt större, enligt Boverket.

Kroppskamera fortsätter i väst

Yaskawa nyanställer för ökad service

Finska finesser på mässan

Växellådan har flyttats bak på Veekmas RG281, en förändring som ska bland annat ska förbättra sikten i den finska hyveln och ge maskinen en mer optimal viktfördelning.

Mekanism som styr risk för MS identifierad

Svenskar är väderberoende

Få saker engagerar svenskarna så mycket som sommarvädret – Oro för dåligt väder får många att boka in semester på vädersäkra destinationer, läs om det här!

Större hytt på ny maskin

Den som sitter skönt jobbar bättre.  Det tror i alla fall Maskino som visade upp en ny Kubotagrävare med stor hytt och fjädrat säte. Företaget slog också ett slag för sitt nya koncept All inclusive.

Mångsidig arm från Ystamaskiner

Ystamaskiner har arbetat tätt tillsammans med tillverkaren och hann precis få med sig en redskapsarm för fem olika redskap. "Den görs bara för oss i Sverige".

Stabil maskin med högre tipplast

Smidigare snöröjning utlovas med Liebherrs nya hjullastare som  ska orka hålla emot även om snön är tung. "Bakhjulen följer med och när snön är tung slipper man att hela maskinen svänger".

Nya tunneltåget visat

Han ropade hem svarta grävaren

Maskinia avslöjar nu vem som vann auktionen och var Doosan DX140W-5 Black Edition numera hör hemma. "Jag blev mycket glad när jag såg att det var jag som till slut tog hem maskinen", säger vinnaren.

Volvo Car gör rejält miljölyft

Varje ny bil ska innehålla minst 25 procent återvunnen råvara från 2025, säger Andreas Andersson, analysingenjör på Volvo Car, till Plastforum.

Jättemixer för blöta massor

När en ny produkt ska lanseras räcker det ibland inte att få entreprenörerna att köpa den – beställarna måste också inse att den behövs, ett uppdrag Allu Sverige tagit på allvar.

Tigon ska ut i verkligheten

Steg IV-motor, drivna järnvägshjul och ett nytt styrsystem är några av finesserna på Huddigs nya serie 1260D. Företaget avslöjar också att Tigon ska testas i verkligheten nästa år.

Diskussionerna bekräftas kring fusion

Blixtrande nyheter från Ljungby

Ljungby Maskin gungar vidare, nu med bättre belysning – ett led i företagets säkerhetstänk. "Det är viktigt att synas bättre till exempel vid vägarbeten".

Satsar på innovativa energilösningar

Azita Shariati: Hållbarhet är lönsamt

200 miljoner till tvärvetenskap

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Krönika: AI i vården – naiv utopi eller självklar framtid?

Ny HR-chef på Apoteksgruppen

Axfood och Lidl naggar på Coop

Willys kommer till Söder

Billig nålkirurgi lika bra som läkemedel

Amazonstädning på gång

Kry tar in halv miljard

Gävle låter fler slåss om kakan

Pythagoras förvärvat norska Evcon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144