- Vi skapar Europas modernaste stadstrafik i den framväxande Barkarbystaden, säger Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting.
Redan i höst börjar självkörande bussar rulla i Barkarbystaden, nästa år startas en helt elektrisk BRT-linje mellan tunnelbanestationen i Akalla och Barkarby.
Kan du förklara hur hela satsningen kring Barkarbystaden är tänkt att gå till?
- Den innehåller många punkter, dels är det en unik överenskommelse på så sätt att här har vi kommit samman med insikten om att ska vi ha en bra kollektivtrafik så kräver det bra infrastruktur. Det vi gör är att vi går fram med satsningar på kollektivtrafiken tillsammans med vår operatör Nobina, hand i hand med stora, betydande satsningar på infrastrukturanpassningar från Järfälla kommun när det gäller framkomlighet, gator, vägar och annat.
- Ska man få någonting gjort så måste man göra det tillsammans och alla måste vara med och bidra utifrån sitt ansvarsområde.
Vad mer gör det här stora projektet unikt?
- Jo, mycket vi gör här är väldigt mycket först. Om inte i världen eller Europa så i vart fall i Sverige, säger Kristoffer Tamsons. Detta att vi till hösten kör igång självkörande bussar i reguljär linjetrafik i Sverige för första gången – jag tror även att detta blir först i Europa.
Det handlar om tre självkörande bussar av samma typ som de som körs i Kista med plats för 12 passagerare. Våren 2019 kommer ytterligare tre självkörande bussar att sättas i trafik så att det då blir totalt sex bussar som kör själv i linjetrafik i Barkarbystaden.
Det är inte bara självkörande utan även ett BRT-system på gång, eller hur?
- Ja, det är riktigt, vi startar en av Europas första och med ambitions att bli Sveriges första helt elektriska BRT-linje mellan Barkarbystaden och Akalla senast i december 2019. Linjen följer i princip den sträckning som den framtida tunnelbanan kommer att gå.
Tunnelbanelinjen blir klar 2025, så det blir runt fem år som den elektriska BRT-linjen kommer att trafikera sträckan. I en första etapp kommer bussarna att gå mellan Barkarbystadens centrum till Akalla tunnelbanestation, från 2021 förlängs BRT-linjen vidare från Barkaby till Barkarby station där pendeltågen stannar.
- Till allt detta har vi en överenskommelse om elektrifiering av all stadstrafik i Barkarby och i Järfälla, säger Kristoffer Tamsons. Till en början kommer det att handla om att vi först skiftar fem av bussarna som rullar i Barkarbystaden till elbussar, på sikt kommer hela stadstrafiken i Barkarby-Järfälla att bli elektrifierad.
- Dessutom fogar vi till allt detta en mobilitetsplattform, alltså en helt ny digital plattform som dels ska vara en reseplanerare men också rymma MaaS-tjänster, alltså hela resan-perspektivet. Till exempel ska resenärerna kunna se hyrbilar, hyrcyklar, digital biljettköp i SL-trafiken och gärna mer än så. Det blir möjligt när vi har det här nya öppna gränssnittet som idé.
Vad innebär det här sammantaget?
- Det innebär att SL med Nobina som operatör tillsammans med Järfälla kommun de kommande åren kommer att satsa runt 200 miljoner kronor på det här gemensamma projektet.
- Det här handlar också om att knyta samman de många gånger olika utvecklingsidéerna som finns om framtidens kollektivtrafik. Allt det som växer fram när det gäller sådant som elektrifiering, automatisering, digital teknik och mobilitet – vår tanke är att nu bli först med att föra samman allt det här.
Enligt Kristoffer Tamsons blir Stockholm nu först med att föra samman alla delarna av det nya inom kollektivtrafiken – Att föra samman allt till en gemensam idé om en sammanhängande fungerande stadstrafik. Detta gör Barkarbystaden till en föregångare när den växer fram tillsammans med kollektivtrafiken. Då ska helheten också bli något att visa upp inför UITP:s världskongress i Stockholm 2019 när hela kollektivtrafikvärlden samlas i Sverige för första gången på många år.
Hur kommer elbussarna att laddas?
- Den exakta tekniken är inte beslutad ännu, men vi hoppas kunna klara mycket med depåladdning. Men vi talar ju om ledbussar för BRT-trafik och där blir vi kanske först ut, där får vi se om det utöver depåladdning också behövs andra snabbladdningsstationer och i så fall vilka. Vi vet att det går att göra och vi ska även se till att få in de pengar som behövs för att genomföra det här – all investering i infrastruktur, fordon, depåanpassningar, drift och laddinfrastruktur ska naturligtvis säkras.
Vem ska leverera bussarna till BRT-systemet?
- Det kommer att visa sig vilka som ska leverera de elektriska ledbussarna till BRT-linjen, säger Kristoffer Tamsons. Vi har ambitionen att detta ska bli Sveriges första helt elektriska BRT-linje. Om det finns någon annan stad som vill ta upp kampen med Stockholm om förstaplatsen i Sverige så är de varmt välkomna”!
Den stad som RT-Forum tidigare skrivit om i det sammanhanget är Helsingborg som till sitt system HelsingborgsExpressen enligt tämligen säkra källor ska köpa bussar från VDL. De uppgifterna kommenterar inte Kristoffer Tamsons eller någon annan heller just nu.
De självkörande bussarna – blir det samma leverantör som Kistabussarna?
- Till en början blir det sannolikt samma slags bussar som de som kör i Kista just nu. Sedan får vi se vad som erbjuds i teknik och prestanda, men själva tanken är att överföra all den erfarenhet vi fått genom Kista-projektet och sedan skala upp det både vad gäller antal och trafikering när det gäller Barkarbystaden.
Grattis, det känns som om Stockholm tar ett jättekliv framåt nu, eller hur?
- Tack, visst är det så. Det ligger mycket och hårt arbete bakom detta men också en väldigt bra samverkan, dels mellan SL och Nobina men också med Järfälla kommun i det här fallet, säger Kristoffer Tamsons.
- När vi i Stockholm gör någonting så vill vi göra det på riktigt! Vi har prövat, vi har testat, nu är piloternas tid förb. Nu skapar vi en ny modell för framtidens stadstrafik och då med ambitionen att kunna erbjuda denna vår modell även för omvärldens modernisering av sin stadstrafik. Att kunna göra det nästa år när UITP har sin kongress i Stockholm känns jättekul.
FAKTA/Satsningen som uppgår till 200 miljoner kronor - Detta ingår.
- Europas första självkörande elektriska bussar i reguljär linjetrafik som på sikt ska kunna erbjuda resa dörr till dörr.
- Kapacitetsstarka eldrivna snabbussar med infrastruktur enligt BRT-standard mellan Barkarby station, Barkarbystaden och Akalla som ett av de första försöken i Europa och med målbild att bli först i Sverige.
- Elektrifiering av övrig busstrafik för en modern, tyst och emissionsfri kollektivtrafik i Barkarbystaden och hela Järfälla kommun.
- Mobilitetstjänst med pilot av digital SL-biljett med bland annat biljettköp, reseplanering och annat samt även tjänster såsom hyrbil och hyrcykel kopplat till kollektivtrafiken.
- Mer detaljer om överenskommelsen med planering kommande år finns bifogat.