23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Tung Volvosatsning på turistbussar

Volvo lanserar två helt nya turistbussar som bägge ska börja serietillverkas från vecka 37 eller 10 september - Det största som hänt på 20 år enligt Ulf Magnusson, Europachef på Volvo Bussar, här förklarar han varför!

Bussarna premiärvisades för utvalda kunder och medier redan 23 maj men RT-Forum fick chansen att provköra dem i Hällered 28 maj vilket publiceras i en specialartikel. Nu har vi dessutom fått en pratstund med Volvo Bussars Europachef, Ulf Magnusson. Han är en av många som hoppas mycket på de nya turistbussarna.

Du säger att det är 20 år sedan ni kom med en så stor nyhet som de båda nya Volvo 9700 och Volvo 9900 – kan du förklara?

- Det var 20 år sedan vi tog över Carrus modell från 1997 och byggde våran egen komplett-coach på den. Så det här är ärligt talat allra första gången vi tillverkar en komplett coach! Det är därmed också vårt största projekt inom turistbussar inom Volvo Bussar, säger Ulf Magnusson.

Vad kostar det att köpa de här bussarna?

- Priserna är väldigt fördelaktiga jämfört med vad kunden får för pengarna – men vilka summor det handlar om och hur våra bussar förhåller sig till konkurrenternas priser kan vi inte säga något om.

Vad fick er att fatta beslutet att tillverka en helt ny turistbuss när ni redan hade en?

- Jo det var så att den coach vi sålt hittills har varit bra, men det har funnits ett behov av mer än ett face lift. Frågan är hur mycket man kan lyfta ett face genom åren och nu kom vi fram till att det behövdes ett nytt helhetsgrepp och det här är ett helt nytt busskoncept som vi nu presenterar.

- Nu kommer vi in på en helt ny marknad också.

Ska ni vara med i tävlingen Årets Turistbuss med någon av de här nya bussarna?

- Det är länge sedan vi var med i såväl Bus of the Year som Coach of the Year, men nästa år kan det bli aktuellt för vår del med just coach. Förhoppningsvis kommer vår 9900 att vara en spelare i den ligan 2019. Serieproduktionen startar vecka 37 och vi ska tillverka den i vår fabrik i Wroclaw i Polen.

Vad händer med de turistbussar som ni säljer i dag?

- Jo vi gör vad vi kallar en clear-cut mellan ny och gammal produktion på just coachen. Så efter vecka 25 tillverkar vi inte längre de nuvarande turistbussmodellerna. Sedan är det en viss upprampning inför tillverkningen av de nya bussarna som vi alltså kör igång produktionen några veckor efter att de sista gamla rullat ut.

Hur mycket har ni testat de nya bussarna 9700 och 9900, klarar de kyla och värme?

- Jag kan säga ärligt att vi tidigare aldrig riktigt lyckats med vårt klimatsystem, säger Ulf Magnusson. Nu har vi ett helt nytt klimatsystem och för att verkligen vidimera och säkerställa att det funkar så har vi haft bussarna i väldigt kallt klimat och i väldigt varmt klimat. Och det har fungerat lysande bra, vi är mycket nöjda.

Det dynamiska styrsystemet som Volvo Bussar lanserade 2014 är standard i de nya turistbussarna och har funnits som tillval i de tidigare turistbussarna sedan en tid, men från och med i höst finns det alltså alltid på 9700 och 9900.

- Volvo Dynamic Steearing, VDS, är ett koncept som vi tagit fram i samarbete med Volvo Lastvagnar för fyra år sedan. Det har varit tillval för turistbussarna vi sålt, och nu kommer VDS också som tillval för stadsbussar där det kan göra väldigt stor nytta. Alla som testat att köra med respektive utan VDS vet att det är en otroligt stor skillnad.

Kan du summera hur ni inom Volvo Bussar upplever nya turistbussarna?

- Det är att vi som helhet i vårt management-team i Europa är extremt nöjda med den slutliga produkten. Vi har ju vår Volvo 9900 som är topprodukten med teatergolvet för premium turisttrafik med mycket hög komfort. Och så har vi vår 9700 som har en mycket stor bredd på vad den kan uträtta. Den kan vara allt från regiontrafikbuss upp till premium turisttrafik.

- Båda är väldigt fina bussar som vi är mycket nöjda med och jag är övertygad om att många kunder kommer att hålla med.

Ulf Magnusson och Volvo Bussar går inte ut med vad nya turistbussarna kostar, däremot vet alla att turistbussar är det dyraste fordonsslaget som rullar på vägarna. Irizar i8 som blev årets turistbuss förra året ansågs vara en av de dyraste turistbussar som till dags dato hade byggts.

Det här gör det extra viktigt för alla som säljer turistbussar att erbjuda kunderna bra stöd i form av finansiering, service och underhåll. Det har Volvo Bussar redan erbjudit men nu lanseras en paketlösningen under namnet Volvo Care.

Vad är det som är nytt med Volvo Care?

- Som koncept är det inget nytt, vi har sedan tidigare tagit hand om service, reparationer och finansiering åt våra kunder. Men som begrepp är Volvo Care nytt och det finns ett nytt innehåll i det också. Allt eftersom tekniken ger oss möjlighet så kan vi öka möjligheterna att samla in information från fordonen, mäta och sedan analysera för att så skicka tillbaka information i realtid.

Vad innebär det i praktiken?

- Jo, då kan bussföretaget föregripa händelser som annars skulle kunna leda till driftstopp, de kommer in med bussen för förebyggande åtgärder planerat. Vi kan varsla om att det är dags att vidta den eller den åtgärden före en viss tidpunkt. Och det här kommer att utvecklas hela tiden. Som jag ser det är det här ett sätt för oss att göra det lättare för befintliga kunder och de som vill bli turistbussägare.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063