23948sdkhjf

Lydig buss struntar i föraren

| Av Ulrika Andersson | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth åkte geofencad buss härförleden, en åtta minuter lång resa där bussen struntade i föraren och i stället lydde de digitala regler som gällde i olika zoner.

Stockholm. Bussen tvärstannar inte, men nog var inbromsningen häftig – trots att föraren har gasen i botten sänker bussen på eget bevåg hastigheten till fem kilometer i timmen – för det är det som gäller i den hastighetszon som satts upp på Kungliga Tekniska Högskolans område.

Läs också: Mycket arbeten på järnvägsnätet

Lite tidigare har bussen på lika självsvåldigt slagit om från dieseldrift till eldrift, nu på grund av en miljözon.

– Även om föraren försöker forcera gasen går det inte att köra mer än den maximala hastigheten i en speed limit zone, förklarade Fredrik Cederstav, projektledare på Volvo AB, när den fullastade bussen masade sig ner för Drottning Kristinas väg.

En av passagerarna på den lydiga bussen är infrastrukturminister Tomas Eneroth och den åtta minuter långa resan var kulmen på den geofencingdemonstration Trafikverket anordnade i slutet av maj.

Tekniken aktualiserades efter terrordådet på Drottninggatan och Trafikverket fick regeringens uppdrag att se vad som kan göras för att till exempel öka säkerheten.

Läs också: Fem får ett uppdrag – svensk allians för framtidens gruvbrytning

– Branschen samlades för att se vad vi kan göra för att förhindra fruktansvärda händelser som denna, vilka tekniska lösningar finns det, sade Tomas Eneroth.

I projektet ingår förutom Trafikverket även Göteborgs stad, Stockholm stad, Scania, Veoneer, Volvo Cars och Volvo Group. Parterna har genomborrat ämnet och konstaterar att tekniken har betydligt fler nyttor än att ”bara” göra det svårare att skada andra, digitala staket ska till exempel kunna öka trafiksäkerheten, effektivisera transporterna och minska miljöpåverkan.

– Det kan påverka transporterna i stort, sade Tomas Eneroth, som hävdar att Sverige ligger i framkant.

– Vi har rönt stor uppmärksamhet internationellt och jag är stolt över att Sverige går i fronten när det gäller digitalisering och inte minst när det gäller geofencing.

Läs också: Banarbete på hårdtrafikerad sträcka

Den lydiga bussen, en Volvo 7900 hybridbuss av 2015 års modell, är försedd med en extra styrenhet och när fordonet kör in i en viss zon får styrenheten signaler via en webbapplikation som i sin tur fått information om bussens läge via GPS.

Bussen ”vet” därför vad som gäller och slår självständigt om till eldrift eller justerar hastigheten, oavsett vad föraren tycker och gör.

Geofencing i bussvärlden är än så länge ett rätt sällsynt fenomen, men det finns en busslinje där tekniken används dagligen.

– Linje 55 i Göteborg har tio bussar med geofencing, fyra elektriska bussar och sex hybridbussar, säger Fredrik Cederstav.

Läs också: Digitala staket får lastbilen att lyda

Mikael Ivari, utvecklingsledare på Göteborgs trafikkontor, lyfter fram linjen som ett positivt exempel, linje 55:s bussar körs automatiskt i max 15 kilometer i timmen över den känsliga Götaälvbron.

– Vi har mer än tre års praktisk erfarenhet av geofencing och alla är nöjda, nu är vi redo att ta nästa steg.

Fredrik Cederstav uppger att intresset för bussar försedda med geofencing blivit allt starkare.

– Vi ser att det finns en viss efterfrågan, till exempel i London.

Läs också: Skopan i backen i Göteborg

Rent konkret måste tekniken dock testas mer och i takt med att efterfrågan växer kan det bli aktuellt med fler geofencade bussar i trafik, förklarar han.

I regeringsuppdraget ingår att testa konceptet och i höst ska Trafikverket leverera en handlingsplan där behovet av ändrade regler lär bli en viktig punkt.

– I dag får vi inte stänga ute fordon från städerna, om geofencing ska kunna bli ett verktyg för städerna måste regelverket uppdateras, sade Maria Krafft, Trafikverkets måldirektör för trafiksäkerhet.

Hon konstaterar att både tekniken och efterfrågan redan finns, inte minst på bussidan där entreprenörerna välkomnar verktyg som gör det enklare för mindre erfarna förare att köra säkert och hållbart.

– Affärsidéerna finns redan men städerna sitter på spelplanen.

Mer om: Scania | Trafikverket | Volvo


Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

AF-gruppen shoppar i Dalarna

Norska AF-gruppen har tecknat ett intentionsavtal om förvärv av 70 procent av aktierna i HMB Holding.

Process återvinner allt - två anläggningar byggs

Nya lager sparade över 54 000 euro om året

Digital bekämpning av halka

Digital informationsinsamling talar om när, var och hur halka ska bekämpas.

Gasbil testas för asfalttransporter

En gasbil testas nu med gott resultat i samband med transporter till och från ett asfaltverk i Kållered.

Norweigian in efter flygkonkursen

Nyhetsbrev

Global Fastighetsservice sålt till Effekt Svenska

Den 12 oktober blev Global Fastighetsservice ett dotterbolag till Effekt Svenska.

Fler logopeder för bättre strokerehab

Snabbspår lyfter Hansa

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Uthyrare med laddstolpar

Kunder och personal vid Persson Hyrmaskiner har nu tillgång till laddstolpar vid samtliga företagets fyra depåer.

Gifter i återvunnen plast

Organisationer i Europa slår nu larm sedan tester upptäckt gifter i leksaker, håraccessoarer och köksprodukter.

Medivir varslar 60 anställda

Cementa överväger avveckling i Degerhamn

Skärpta miljökrav gör att Cementa diskuterar nedläggning av cementtillverkningen i Degerhamn redan 2019.

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Vill producera 75 000 ton bly

Boliden Bergsöe vill växa kraftigt

Bredare vaccin i 19 av 21 landsting

Plus

Slipp jobbet inne i värmepannan

VR-teknik kan ge helt nya möjligheter för underhåll av värmepannor med bättre arbetsmiljö, högre säkerhet och lägre kostnader.

Sverige lyfter automation på Hannovermässan

Sverige har blivit utsett till partnerland till Hannovermässan nästa år. Det kommer innebära att Sverige satsar extra på mässan bland annat med en paviljong med svensk industri generellt men även en paviljong med fokus på automation.

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Har hittat tillväxtfaktor för fettceller

Viktuppgång beror både på att fettcellerna växer i storlek och ökar i antal. Nu har forskare identifierat en tillväxtfaktor som styr fettcellstillväxten. "Nu vill vi testa på människa".

Ny marknadschef

Hållbart för medvetna

Rättschef till E-hälsomyndigheten

Nya elbussar till Ale

Automatiserar i Lomma

Tiptapp överklagar

Global Handwashing Day 15 oktober

Koldioxid - så tungt väger resmålet

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Genombrott för PEF

FTI-vd lämnar

Compass Group får ny vd

Inspira får ny affärsområdeschef

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18