23948sdkhjf

Digitala staket får lastbilen att lyda

| Av Ulrika Andersson | Transportnet | Tipsa redaktionen

Geofencing kan göra mer mycket mer än ”bara” minska risken för terrordåd. Trafikverket ser en stor potential i tekniken som demonstrerades i slutet av maj.

Stockholm. Geofencing innebär i korthet att ett geografiskt område ”villkoras” när det gäller till exempel maxhastighet, fossildrift etcetera, och att fordonet automatiskt ”lyder”, vad föraren än gör.

Läs också: Trafikverket säkrar kraftförsörjningen

– GPS-positionen säger till fordonet vilka villkor som gäller, sade Maria Krafft, Trafikverkets måldirektör för trafiksäkerhet, när Trafikverket och dess samarbetspartners demonstrerade tekniken på Kungliga Tekniska Högskolan i slutet av maj.

Frågan om geofencing aktualiserades i samband med terrordådet på Drottninggatan, Trafikverket fick därför regeringens uppdrag att utreda teknikens möjligheter och bjöd i sin tur in representanter för näringslivet och Göteborgs och Stockholms stad.

Hur staden är utformad kan vara en viktig del i att förebygga terrordåd, att till exempel bygga fysiska hinder stänger dock ute människorna, förklarade Maria Krafft som beskriver geofencing som ett sätt att göra det svårare att använda fordon som vapen, men också en förutsättning för att kunna utnyttja uppkopplade fordon för att få säkrare, tryggare och attraktivare miljöer.

– Det finns en jättepotential.

Läs också: Väst är bäst i Gävle

Även infrastrukturminister Tomas Eneroth lyfte fram att geofencing har fler nyttor än att ”bara” göra det svårare att skada människor.

– Det kan påverka transporterna i stort.

Ministern framhöll Sverige som ett föredöme när det gäller digitalisering.

– Vi har rönt stor uppmärksamhet internationellt och jag är stolt över att Sverige går i fronten när det gäller digitalisering och inte minst när det gäller geofencing.

Läs också: Fjärde vinsten för Sweco

I regeringsuppdraget ingår att testa konceptet och i höst ska Trafikverket leverera en handlingsplan där behovet av ändrade regler lär bli en viktig punkt.

– I dag får vi inte stänga ute fordon från städerna, om geofencing ska kunna bli ett verktyg för städerna måste regelverket uppdateras, sade Maria Krafft.

Hon konstaterade att både tekniken och efterfrågan redan finns, inte minst på bussidan där entreprenörerna välkomnar verktyg som gör det enklare för mindre erfarna förare att köra säkert och hållbart.

– Affärsidéerna finns redan men städerna sitter på spelplanen.

Läs också: Uttrar utan vett får hjälp

Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm, förklarade att arbetet med att göra stadsmiljön säkrare ofta innebär oönskade förändringar av gaturummet.

– Vi vill ha en öppen levande stad, geofencing skulle kunna revolutionera vår planering.

Säkerheten är bara en av de tänkta vinsterna, att till exempel låta eldrivna fordon sköta leveranser på nätterna skulle leda till minskade utsläpp och mindre trängsel, fortsatte han.

– Får vi det i stor skala får vi mycket mer levande stad, det här är framtiden för städernas trafikplanering.

Läs också: Ansvarar för tunnelventilation

Mikael Ivari, utvecklingsledare på Göteborgs trafikkontor var inne på samma linje.

– Vi ser stora möjligheter med den tekniska utvecklingen sade han.

I Göteborg finns redan ett verkligen exempel, busslinje 55 är geofencad och tiotalet el- och elhybridbussar körs automatiskt i max 15 kilometer i timmen över den känsliga Götaälvbron.

– Vi har mer än tre års praktisk erfarenhet av geofencing och alla är nöjda, nu är vi redo att ta nästa steg.

Fordonstillverkarna Volvo och Scania säger sig också vara med på tåget.

– Vi är redo när myndigheterna är redo, sade Anders Eugensson på Volvo Cars.

Vissa problem återstår dock att lösa även om tekniken anses vara ”mogen”, vad händer till exempel om en buss ”tappar signalen”, risken för hackning måste också tas på allvar och fler tester krävs därför framhöll alla parter.

Jonas Eliasson, trafikdirektör i Stockholm, lyfte dessutom frågan om piska eller morot.

– För att det här ska hända måste vi skapa efterfrågan – vi kan inte börja att kräva geofencing, i stället kan vi erbjuda något de annars inte hade fått, till exempel att man får leverera på natten om lastbilen är utrustad med geofence, då skapar vi ett värde.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

”Jag har aldrig tyckt att vi har gjort något fel”.

Leveranstidningen Entreprenad träffade en av de maskinförare som nu friats i tingsrätten, en extremt nöjd och glad Niklas Krämer.

Sandberg sågar Skånetrafiken

Skånetrafiken vill att kommuner som önskar behålla busstrafik själva får betala för den – kommunstyrelsens ordförande i Lund sågar förslaget rapporterar Lokaltidningen.

Stopp för kontanter på grund av rån

Fler får mekanisk hjärtpump

1

Viktig dom anser advokaten

”Nu vågar folk  ingripa om det sker ett brott utan att vara rädda att bli åtalade för olaga frihetsberövande”.

1

Maskinförarna friades

Niklas Krämer och Leo Björkman frias i tingsrätten

Nyhetsbrev

Skåne inför screening för tarmcancer

Återanvändning av vatten kan sexdubblas

EU-parlamentet röstade häromdagen för ett förslag till EU-lagstiftning om återanvändning av vatten.

”Vi följer den internationella debatten kring probiotika”

Bättre resultat och höjd utdelning blev facit när probiotikabolaget Biogaia kom med sitt bokslut förra veckan. Här kommenterar vd Isabelle Ducellier.

Medicinteknikjätten inför Industri 4.0

Gen som ger färre spermier

I studier på zebrafiskar har forskare identifierat en gen som är viktig för att producera spermier. Resultatet när genen stängs av är få och dåliga spermier. Nästa steg är att pröva om detsamma gäller hos människor.

Eneroth till Kollektivtrafikdagen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar på Kollektivtrafikdagen 15 maj – branschdagen genomförs i år på Quality Hotel Friends i Solna.

Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Nätverksdag för life science – Anmälan öppen

Den 4 april är det dags för nätverksdagen the Future of Swedish & Danish Life Science i Lund för åttonde året i rad med en lång rad spännande talare och utställare.

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Regionens nya materialsatsning

Resanderekord för SJ

SJ når rekordsiffror vad gäller antalet resenärer under 2018 – samtidigt backade rörelseresultatet med nära 200 miljoner.

IT-branschen lanserar manifest

Ledande representanter för svensk digitalisering samlas nu bakom ett manifest för att hantera kompetensbristen.

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

Startskottet har gått i Bromma

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

NCC bygger i Helsingborg

Spridning av RS-virus tar fart

Veidekke bygger i väst

Lifcos vd fick gå

Växer med ökad kapacitet och yta

Emission efter försenad milstolpe

Miljardavtal mellan läkemedelsbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133