23948sdkhjf

Digitala staket får lastbilen att lyda

| Av Ulrika Andersson | Transportnet | Tipsa redaktionen

Geofencing kan göra mer mycket mer än ”bara” minska risken för terrordåd. Trafikverket ser en stor potential i tekniken som demonstrerades i slutet av maj.

Stockholm. Geofencing innebär i korthet att ett geografiskt område ”villkoras” när det gäller till exempel maxhastighet, fossildrift etcetera, och att fordonet automatiskt ”lyder”, vad föraren än gör.

Läs också: Volvo Cars vill minska plastföroreningar

– GPS-positionen säger till fordonet vilka villkor som gäller, sade Maria Krafft, Trafikverkets måldirektör för trafiksäkerhet, när Trafikverket och dess samarbetspartners demonstrerade tekniken på Kungliga Tekniska Högskolan i slutet av maj.

Frågan om geofencing aktualiserades i samband med terrordådet på Drottninggatan, Trafikverket fick därför regeringens uppdrag att utreda teknikens möjligheter och bjöd i sin tur in representanter för näringslivet och Göteborgs och Stockholms stad.

Hur staden är utformad kan vara en viktig del i att förebygga terrordåd, att till exempel bygga fysiska hinder stänger dock ute människorna, förklarade Maria Krafft som beskriver geofencing som ett sätt att göra det svårare att använda fordon som vapen, men också en förutsättning för att kunna utnyttja uppkopplade fordon för att få säkrare, tryggare och attraktivare miljöer.

– Det finns en jättepotential.

Läs också: Mycket arbeten på järnvägsnätet

Även infrastrukturminister Tomas Eneroth lyfte fram att geofencing har fler nyttor än att ”bara” göra det svårare att skada människor.

– Det kan påverka transporterna i stort.

Ministern framhöll Sverige som ett föredöme när det gäller digitalisering.

– Vi har rönt stor uppmärksamhet internationellt och jag är stolt över att Sverige går i fronten när det gäller digitalisering och inte minst när det gäller geofencing.

Läs också: Volvo Cars bilfabrik moderniseras

I regeringsuppdraget ingår att testa konceptet och i höst ska Trafikverket leverera en handlingsplan där behovet av ändrade regler lär bli en viktig punkt.

– I dag får vi inte stänga ute fordon från städerna, om geofencing ska kunna bli ett verktyg för städerna måste regelverket uppdateras, sade Maria Krafft.

Hon konstaterade att både tekniken och efterfrågan redan finns, inte minst på bussidan där entreprenörerna välkomnar verktyg som gör det enklare för mindre erfarna förare att köra säkert och hållbart.

– Affärsidéerna finns redan men städerna sitter på spelplanen.

Läs också: Volvo Car gör rejält miljölyft

Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm, förklarade att arbetet med att göra stadsmiljön säkrare ofta innebär oönskade förändringar av gaturummet.

– Vi vill ha en öppen levande stad, geofencing skulle kunna revolutionera vår planering.

Säkerheten är bara en av de tänkta vinsterna, att till exempel låta eldrivna fordon sköta leveranser på nätterna skulle leda till minskade utsläpp och mindre trängsel, fortsatte han.

– Får vi det i stor skala får vi mycket mer levande stad, det här är framtiden för städernas trafikplanering.

Läs också: Banarbete på hårdtrafikerad sträcka

Mikael Ivari, utvecklingsledare på Göteborgs trafikkontor var inne på samma linje.

– Vi ser stora möjligheter med den tekniska utvecklingen sade han.

I Göteborg finns redan ett verkligen exempel, busslinje 55 är geofencad och tiotalet el- och elhybridbussar körs automatiskt i max 15 kilometer i timmen över den känsliga Götaälvbron.

– Vi har mer än tre års praktisk erfarenhet av geofencing och alla är nöjda, nu är vi redo att ta nästa steg.

Fordonstillverkarna Volvo och Scania säger sig också vara med på tåget.

– Vi är redo när myndigheterna är redo, sade Anders Eugensson på Volvo Cars.

Vissa problem återstår dock att lösa även om tekniken anses vara ”mogen”, vad händer till exempel om en buss ”tappar signalen”, risken för hackning måste också tas på allvar och fler tester krävs därför framhöll alla parter.

Jonas Eliasson, trafikdirektör i Stockholm, lyfte dessutom frågan om piska eller morot.

– För att det här ska hända måste vi skapa efterfrågan – vi kan inte börja att kräva geofencing, i stället kan vi erbjuda något de annars inte hade fått, till exempel att man får leverera på natten om lastbilen är utrustad med geofence, då skapar vi ett värde.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

AF-gruppen shoppar i Dalarna

Norska AF-gruppen har tecknat ett intentionsavtal om förvärv av 70 procent av aktierna i HMB Holding.

Process återvinner allt - två anläggningar byggs

Nya lager sparade över 54 000 euro om året

Digital bekämpning av halka

Digital informationsinsamling talar om när, var och hur halka ska bekämpas.

Gasbil testas för asfalttransporter

En gasbil testas nu med gott resultat i samband med transporter till och från ett asfaltverk i Kållered.

Norweigian in efter flygkonkursen

Nyhetsbrev

Global Fastighetsservice sålt till Effekt Svenska

Den 12 oktober blev Global Fastighetsservice ett dotterbolag till Effekt Svenska.

Fler logopeder för bättre strokerehab

Snabbspår lyfter Hansa

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Uthyrare med laddstolpar

Kunder och personal vid Persson Hyrmaskiner har nu tillgång till laddstolpar vid samtliga företagets fyra depåer.

Gifter i återvunnen plast

Organisationer i Europa slår nu larm sedan tester upptäckt gifter i leksaker, håraccessoarer och köksprodukter.

Medivir varslar 60 anställda

Cementa överväger avveckling i Degerhamn

Skärpta miljökrav gör att Cementa diskuterar nedläggning av cementtillverkningen i Degerhamn redan 2019.

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Vill producera 75 000 ton bly

Boliden Bergsöe vill växa kraftigt

Bredare vaccin i 19 av 21 landsting

Plus

Slipp jobbet inne i värmepannan

VR-teknik kan ge helt nya möjligheter för underhåll av värmepannor med bättre arbetsmiljö, högre säkerhet och lägre kostnader.

Sverige lyfter automation på Hannovermässan

Sverige har blivit utsett till partnerland till Hannovermässan nästa år. Det kommer innebära att Sverige satsar extra på mässan bland annat med en paviljong med svensk industri generellt men även en paviljong med fokus på automation.

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Har hittat tillväxtfaktor för fettceller

Viktuppgång beror både på att fettcellerna växer i storlek och ökar i antal. Nu har forskare identifierat en tillväxtfaktor som styr fettcellstillväxten. "Nu vill vi testa på människa".

Ny marknadschef

Hållbart för medvetna

Rättschef till E-hälsomyndigheten

Nya elbussar till Ale

Automatiserar i Lomma

Tiptapp överklagar

Global Handwashing Day 15 oktober

Koldioxid - så tungt väger resmålet

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Genombrott för PEF

FTI-vd lämnar

Compass Group får ny vd

Inspira får ny affärsområdeschef

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204