23948sdkhjf

Digitala staket får lastbilen att lyda

| Av Ulrika Andersson | Transportnet | Tipsa redaktionen

Geofencing kan göra mer mycket mer än ”bara” minska risken för terrordåd. Trafikverket ser en stor potential i tekniken som demonstrerades i slutet av maj.

Stockholm. Geofencing innebär i korthet att ett geografiskt område ”villkoras” när det gäller till exempel maxhastighet, fossildrift etcetera, och att fordonet automatiskt ”lyder”, vad föraren än gör.

Läs också: Veidekke säkrar för ny Lovöentreprenör

– GPS-positionen säger till fordonet vilka villkor som gäller, sade Maria Krafft, Trafikverkets måldirektör för trafiksäkerhet, när Trafikverket och dess samarbetspartners demonstrerade tekniken på Kungliga Tekniska Högskolan i slutet av maj.

Frågan om geofencing aktualiserades i samband med terrordådet på Drottninggatan, Trafikverket fick därför regeringens uppdrag att utreda teknikens möjligheter och bjöd i sin tur in representanter för näringslivet och Göteborgs och Stockholms stad.

Hur staden är utformad kan vara en viktig del i att förebygga terrordåd, att till exempel bygga fysiska hinder stänger dock ute människorna, förklarade Maria Krafft som beskriver geofencing som ett sätt att göra det svårare att använda fordon som vapen, men också en förutsättning för att kunna utnyttja uppkopplade fordon för att få säkrare, tryggare och attraktivare miljöer.

– Det finns en jättepotential.

Läs också: Vi avslöjar: Nyhet om samarbete - gammal skåpmat

Även infrastrukturminister Tomas Eneroth lyfte fram att geofencing har fler nyttor än att ”bara” göra det svårare att skada människor.

– Det kan påverka transporterna i stort.

Ministern framhöll Sverige som ett föredöme när det gäller digitalisering.

– Vi har rönt stor uppmärksamhet internationellt och jag är stolt över att Sverige går i fronten när det gäller digitalisering och inte minst när det gäller geofencing.

Läs också: Uppländskt uppdrag för Peab

I regeringsuppdraget ingår att testa konceptet och i höst ska Trafikverket leverera en handlingsplan där behovet av ändrade regler lär bli en viktig punkt.

– I dag får vi inte stänga ute fordon från städerna, om geofencing ska kunna bli ett verktyg för städerna måste regelverket uppdateras, sade Maria Krafft.

Hon konstaterade att både tekniken och efterfrågan redan finns, inte minst på bussidan där entreprenörerna välkomnar verktyg som gör det enklare för mindre erfarna förare att köra säkert och hållbart.

– Affärsidéerna finns redan men städerna sitter på spelplanen.

Läs också: Svevia sätter nytt rekord på statens vägar

Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm, förklarade att arbetet med att göra stadsmiljön säkrare ofta innebär oönskade förändringar av gaturummet.

– Vi vill ha en öppen levande stad, geofencing skulle kunna revolutionera vår planering.

Säkerheten är bara en av de tänkta vinsterna, att till exempel låta eldrivna fordon sköta leveranser på nätterna skulle leda till minskade utsläpp och mindre trängsel, fortsatte han.

– Får vi det i stor skala får vi mycket mer levande stad, det här är framtiden för städernas trafikplanering.

Läs också: Klockan tickar för Bergnäsbron

Mikael Ivari, utvecklingsledare på Göteborgs trafikkontor var inne på samma linje.

– Vi ser stora möjligheter med den tekniska utvecklingen sade han.

I Göteborg finns redan ett verkligen exempel, busslinje 55 är geofencad och tiotalet el- och elhybridbussar körs automatiskt i max 15 kilometer i timmen över den känsliga Götaälvbron.

– Vi har mer än tre års praktisk erfarenhet av geofencing och alla är nöjda, nu är vi redo att ta nästa steg.

Fordonstillverkarna Volvo och Scania säger sig också vara med på tåget.

– Vi är redo när myndigheterna är redo, sade Anders Eugensson på Volvo Cars.

Vissa problem återstår dock att lösa även om tekniken anses vara ”mogen”, vad händer till exempel om en buss ”tappar signalen”, risken för hackning måste också tas på allvar och fler tester krävs därför framhöll alla parter.

Jonas Eliasson, trafikdirektör i Stockholm, lyfte dessutom frågan om piska eller morot.

– För att det här ska hända måste vi skapa efterfrågan – vi kan inte börja att kräva geofencing, i stället kan vi erbjuda något de annars inte hade fått, till exempel att man får leverera på natten om lastbilen är utrustad med geofence, då skapar vi ett värde.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Grön biokomposit i svensk nylanserad kista

Hur mycket kan du om plast och hållbarhet?

2

Tobaksjättens oväntade vision

Hela Europa med tåg

Nyhetsbrev

Hon blir chef för Skånes sjukvård

Ökad lönsamhet med bättre underhåll

Bananförpackning "best in show" på PIDA

Staffare hyllade på hemmaplan

Företaget blev ”Årets entreprenör” i Hudiksvall.

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

1

Fullt ös på Maskinexpo

Regnet strilade men humöret var på topp när årets Maskinexpo slog upp portarna på torsdagen.

Träffpunkt i norr

Med långa avstånd blir behovet av ett samlande forum ännu större. Under två dagarsmötet Fokus Hjälpmedel möttes förskrivare, hjälpmedelskonsulenter och leverantörer för fortbildning och nya perspektiv.

Möblerar om i polyamidverksamheten

Extremt mjuk fotopolymer

VI FÖLJER UPP: Cyberattacken mot Norsk Hydro

En kostsam historia och produktionen är fortfarande inte tillbaka fullt ut.

Plus

Dags att öka den digitala mognaden

Exklusiv intervju i Process Nordic.

Plus

Samverka affärsmässigt

Allt fler företag vill arbeta med industriell symbios där ett företags restprodukt eller restvärme blir en resurs hos någon annan. Vi har besökt Kemira i Helsingborg som har lång erfarenhet av detta.

”Transportfusk kan stoppas”

Från bokhandel till e-handel

SL-buss i brandolycka

SSM renodlar – avyttrar entreprenaddelen

Tuff kostnadsjakt och koncentration till kärnverksamheten är viktiga inslag när bostadsutvecklaren SSM anpassar organisationen efter målgruppens försämrade möjligheter att finansiera sina bostäder. Samtidigt inleds ett strategiskt samarbete med bostadsbyggaren Mecon Bygg.

Daf miljardsatsar för fortsatt tillväxt

Det går bra för lastbilstillverkaren Daf, så bra att företaget nu aviserar en investering på motsvarande en bit över två miljarder kronor i hyttfabriken i Westerlo.

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Klarsignal för nya E10

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.245