23948sdkhjf

Eldrivna ledbussar i Göteborg

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

14–21 juni får staden två helt eldrivna ledbussar som ska ta besökare mellan Nordstan och evenemangsområdet för Volvo Ocean Race i Frihamnen.

Från 25 juni ska de nya bussarna, som är prototyper, med plats för 135 resenärer testas på en del av Västtrafiks busslinje 16. De eldrivna ledbussarna ingår i ElectriCity-samarbetet som sedan 2015 har ett tiotal eldrivna bussar i trafik på linje 55 i Göteborg.

– Med de två första helt eldrivna ledbussarna tar vi ännu ett viktigt steg mot en tystare och utsläppsfri kollektivtrafik i Göteborg och Västsverige. Vi hoppas att så många göteborgare och besökare som möjligt ska passa på att uppleva framtidens bussresande, säger Ulrika Frick, (MP), ordförande i Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd.

Utöver eldriften har båda ledbussarna en rad tekniska och designmässiga lösningar som ska göra resan enklare och bekvämare för resenärerna. Bussarna är bland annat utrustade med fyra dubbeldörrar, stora fria golvytor och ergonomiskt utformade ledstänger, handtag och ryggstöd för stående passagerare. Syftet är att ett stort antal passagerare snabbt och smidigt ska kunna kliva på och av vid varje stopp, samtidigt som resan ska bli så behaglig som möjligt.

Ombord finns gratis wifi, möjlighet att ladda mobilen och infoskärmar som visar trafikinformation.

Under Volvo Ocean Race 14–21 juni kommer de eldrivna ledbussarna att gå mellan Nordstan och Frihamnen. Från 25 juni kommer de att testas på linje EL16, som är en del av Västtrafiks linje 16. Morgon och kväll går de mellan Eriksbergstorget och Nordstan. Dagtid går de även mellan och Eriksbergstorget och Sahlgrenska. Längs linjen kommer två nya hållplatser att byggas och två befintliga hållplatser vid Eriksbergstorget och Lindholmen får nya väderskydd. Eftersom de eldrivna ledbussarna är prototyper, kommer de att gå utanför ordinarie tidtabell.

De nya eldrivna ledbussarna ingår i ElectriCity, ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara stadstrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas.

Samarbetspartners inom ElectriCity är Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Göteborg Energi, Ericsson, Älvstranden Utveckling, Keolis, Akademiska Hus och Chalmersfastigheter.

Ledbussprojektet drivs av Volvo, Västtrafik, Göteborgs Stad, Göteborg Energi och Transdev.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lucka 15 - se vem du hittar här

Digitalisering ska öka säkerheten inom bygg

Ett nystartat utvecklingsprojekt hoppas kunna öka säkerheten i byggbranschen med hjälp av Internet of Things.

Tuffa norska krav på alla aktörer i städbranschen

Alla leverantörer av städtjänster ska vara godkända av myndigheten Arbeidstilsynet.

Effektivare ståltransporter med nya lok

Green Cargos transporter av stål för SSAB:s räkning fortsätter med start 2020 och minst fem år framåt.

Lucka 14 - vem finns här?

Fortsatt stabilt för maskinbranschen

Fortsatt stabilt för maskinentreprenörerna trots nedgång i bostadsbyggandet.

Nyhetsbrev

Tredubblat RUT-avdrag i ny budget

På onsdagen röstades Moderaternas och Kristdemokraternas budget igenom i riksdagen, med stöd av Sverigedemokraterna (SD).

Stora Enso gör miljöinvestering

Siemens fixar kontrollsystem i förbifarten

Förbifart Stockholms infrastruktur för kommunikation och övervakning levereras av Siemens Mobility för cirka 800 miljoner kronor.

EU-domstolen återupptar mål?

Häromdagen meddelade Högsta förvaltningsdomstolen sin dom i målet mellan Konkurrensverket och de skånska kommuner som direktupphandlat avfallstjänster utan att annonsera dessa. En dom som kan leda till att EU-domstolen återupptar ett mål mot Sverige.

Flygskatten slopas – men det dröjer

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

I Tyskland finns elbilen med tillräcklig lastvolym

Jakten på en hyfsat stor eldriven transportbil tog Daniel Adolfsson till Tyskland och Streetscooter.

Lucka 13 - öppna och se

I dagens lucka förutspås att en ketchupeffekt väntar bakom hörnet...

Ikea ska bli självförsörjande på sallad

Som en del i Ikeas hållbarhetsstrategi börjar nu arbetet mot att bli självförsörjande på sallad.

Bellman Group får fäste i Göteborg

Bellman Group har köpt  Samgräv Holding AB, ett göteborgsföretag som ska stärka hela Bellmangruppen i Västsverige.

Nya juryn i Pentawards utsedd

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Jästolja kan ersätta palmolja

Den olja, t ex palm- eller sojaolja, som används i fiskfoder kan ersättas med “fet jäst” som odlas på halmsubstrat.

Segt för EQT att köpa Karo

Intresset bland aktieägarna har varit lågt för EQT:s uppköpsbud. Efter Anders Lönners hastiga bortgång förlängs nu tidsfristen.

Nytt tunneljobb klart för NCC på Färöarna

Det är nu bekräftat att NCC får bygga Sandøyartunneln på Färöarna i ett uppdrag värt motsvarande 1,2 miljarder svenska kronor.

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116