Med hela 33 nyregistrerade tungviktare under maj månad så rycker MAN åt sig ledningen, kör förbi både Volvo och Scania till topplaceringen efter årets första fem månader.
Maj-tvåan Mercedes-Benz kom långt efter MAN med 7 nyregistraringar, därefter finns Volvo som med sina 6 nya tungviktare visserligen kör förbi Scania men samtidigt blir omkör av MAN varför frabrikatet ligger kvar på andraplatsen totalt.
Fjärde bästa i maj var Kässbohrer-Setra med 4 nyregistraringar, därefter Scania med 3 och slutligen Temsa med en nyregistrerad tungviktare i maj. Övriga fabrikat kammade noll.
Det går fortsatt trögt för nyregistreringen av tunga bussar över 10 ton varför Tunga Bussligen 2018 nu ligger klart efter fjolårets. Totalt blev det 54 nya tunga bussar registrerade under maj i år vilket är 3,6 procent färre än samma måndad förra året. Om inte MAN gjort så bra ifrån sig hade läget varit än mer dystern.
När årets samtliga fem månader slås ihop noteras 189 tunga bussar över 10 ton vilket ska jämföras med de 222 som hade registrerats så här års 2017 - minus 14,9 procent.
Men mycket är kvar av året och stora upphandlingar väntar i höst. Hur det går under juni och en summering av första halvåret 2018 redovisas i Tunga Bussligan här på RT-Forum 2 juli och då direkt från Almedalen i Visby. Missa aldrig det!
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-MAJ 2018
Fabrikat |
Antal |
Andel % |
(Andel 2017 %*) |
MAN |
45 |
23,8 |
(15,7) |
Volvo |
41 |
21,7 |
(10,8) |
Scania |
40 |
21,2 |
(22,0) |
Kässbohrer-Setra |
25 |
13,2 |
(13,8) |
Mercedes-Benz |
19 |
10,1 |
(27,5) |
VDL |
12 |
6,3 |
(3,6) |
Temsa |
5 |
2,6 |
(3,8) |
Neoplan |
1 |
0,5 |
(1,4) |
Irizar |
1 |
0,5 |
(0,3) |
*) Andel 2017 anger fabrikatets totala marknadsandel det året. Endast fabrikat som fått bussar registrerade i år visas i tabellen.