23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

HVO-stopp kan knäcka bussbranschen

Biodrivmedlet HVO gör före detta dieselbussar fossilfria – Men bränslet kan bli förbjudet inom kort om inte regeringen ingriper.

Sveriges Bussföretag träffade nyligen Emil Högberg, statssekreterare på Energi- och miljödepartementet för att dryfta frågan om vad som händer med biodrivmedlen framöver.

- Det som hotar är en krock som hotar att slå riktigt illa mot hela branschen redan i januari 2019. Vi tog upp det med Emil Högberg, vi försökte få regeringen att skjuta upp införandet till en tidpunkt längre bort med tanke på att det annars blir en omöjligt läge. 1 januari 2019 är nära i tiden, industrin som tillverkar HVO hinner inte få ett certifieringen klart till dess, det får jättestora konsekvenser för branschen, säger Anna Grönlund, vice vd och branschchef, Sveriges Bussföretag.

Konsekvensen om förändringen införs redan 1 januari nästa år kan bli att bussarna tvingas återgå till att köra på diesel.

- Hur kan man från våra politikers sida tycka att det är bättre? Svenska Naturskyddsföreningen har faktiskt sagt att det är bättre under en period att köra bussarna med diesel, vi kan inte förstå hur de tänker, säger Anna Grönlund.

Det är val i höst – finns hopp om en bättring med en annan regeringskonstellation?

- Allianspartierna har sagts sig vilja föra en diskussion om det här, men de har så vitt jag vet inte lagt några skarpa förslag om den här, säger Anna Grönlund.

EU ligger i grunden bakom detta att stoppa HVO – kan något göras på den kanten?

- Där är det väldigt svårt i nuläget, de förslag som handlar om Clean Vehicle, rena fordon, som är EU:s senaste utspel i den här frågan, där slår de fast att allt utom vätgas, el och till viss del biogas är farligt för klimatet.

Förslaget har mött stora protester från flera håll, i Sverige är flera organisationer med i motståndet.

- Vi har med oss Svensk Kollektivtrafik, SL och andra som vänder sig mot EU:s förslag, säger Anna Grönlund. Så EU vet om att många tycker att förslaget är riktigt dåligt.

Att palmolja är råvaran som använts för framställning av HVO är något som skapat kritik, eftersom länder i framför allt Sydostasien sågat ner regnskog för att i stället skapa enorma odlingar av palmer för att producera den efterfrågade palmoljan. I Norden skulle det här biobränslet kunna tillverkas av slakteriavfall och avfall från skogsindustrin.

Kan ni inte anför de alternativa tillverkningsmetoderna för HVO i diskussionen med EU?

- Nej, för i dagsläget existerar inte det alternativet även om det kan säkert göra det på sikt. Därför kan vi inte ta upp detta med exempelvis skogsavfall. Till det kommer EU:s skepticism till allt vad biodrivmedel heter, något som för mig är en gåta. Man kan fråga sig om polsk kol-el är bättre!

Hur går ni vidare i det rådande läget?

- Det vi gör nu är att på olika sätt försöka beskriva läget för de svenska beslutsfattarna. Det är inte helt enkelt eftersom fen här frågan ligger på olika departement så inte ens den svenska regeringen är synkad i den här frågan.

- Sedan jobbar vi tillsammans med IRU och IUTP för att påverka EU-kommissionen när det gäller Clean Vehicle. Där finns det färdiga positioner och där pågår uppvaktning av olika parlamentariker och av EU-kommissionens tjänstemän för att beskriva den här problematiken för dem. Hela kollektivtrafikbranschen i Europa står enade här och vårt konkreta mål är att stoppa det här Clean Vehicle-förslaget som det ser ut nu. Och vi försöker få den svenska regeringen att skjuta upp bannlysningen av de råvaror som i dag ingår i HVD, det vill säga PFAD, från 1 januari 1919. Genom att skjuta fram tiden så hinner det komma fram alternativ eller att man hinner göra en klassificering av PFAD så att den blir spårbart hållbar.

- För kan vi visa att råvarorna kan produceras på ett hållbart sätt, då har vi inget problem längre. Men dit hinner vi inte nå på den lilla tid som återstår till nästa år, säger Anna Grönlund.

Fotnot. PFAD, Palm Fatty Acid Distillate, är en restiprodukt som uppstår vid palmoljetillverkning.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094