Bussen som var från Bergkvarabuss skulle köra skolbarn till fjällen. I stället körde den av E45:an på en raksträcka i närheten av Sveg och välte 2 april 2017. Få i bussen hade bältet på, så var det även med de som förolyckades.
Haveriutredningen tog omkring ett år på sig och där konstaterades att det inte fanns några tekniska fel på bussen eller några skador på vägen. I stället ansågs föraren ha haft nedsänkt förmåga på grund av trötthet, trots att han följt regelsystemet med kör- och vilotider. Så långt haveriutredningen.
30 maj kom beskedet att det blir åtal mot föraren av olycksbussen. Enligt ett uttalande av kammaråklagare Mikael Bäckström visar Haverikommissionens utredning att förarens koncentration och vaksamhet varit sänkt på grund av trötthet, möjligen somnade bussföraren till, även om det inte kan styrkas av utredningen.
Bergkvarabuss åtalas däremot inte, eftersom bolaget följt alla lagar och regler. Även om åklagaren konstaterar att marginalerna varit små så ryms de inom gällande lagstiftning. Därmed kommer bussföraren ensam att sitta på de anklagades bänk när det är dags för rättegång. Åtalet gäller vållande till annans död i tre fall, vållande av kroppskada i 36 fall samt för vårdslöshet i trafik. De här tre misstankarna ska rätten ta ställning till när rättegången så småningom blir av.
Bussföraren själv hävdar att han inte somnat och nekar till alla anklagelser. Han har själv mått ytterst dåligt sedan olyckan inträffade och så vitt känt inte fortsatt att köra buss.