23948sdkhjf

Roslagskrossen vinner med återvinning

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Behovet av stenmaterial är stort men marginalerna äts lätt upp för en täkt i periferin. Roslagskrossen breddar därför med återvinning, en satsning som slagit väl ut.

Norrtälje. Lastmaskinerna jobbar på i Roslagskrossen strax utanför Norrtälje, krossverken står stilla just denna heta majdag men en tvättanläggning spottar ur sig naturgrus från systertäkten i Riala.

Vi har sålt en hel del grus till SGU som renoverar bankar i Furusundsleden, materialet används också av trädgårdsmästare och kyrkor, säger Thomas Rythén, säljare på Rodenåkarna.

Läs också: Väg till arbete via återvinning beviljas medel från Tillväxtverket

Hallstaviks Schakt står för driften i Roslagskrossen som ägs av Rodenåkarna. 400 000 ton sprängs varje år och förvandlas till CE-märkt krossmaterial i alla fraktioner.

Behovet av bergmaterial är stort i Sverige men en täkt lite vid sidan av måste ändå se om sitt hus.

– Vi ligger i periferin, även om vårt pris är lågt äts det upp av transporterna till Stockholm, säger Thomas Rythén.

Norrtälje ligger 5-6 dyra mil från huvudstaden och dess stora projekt.

Läs också: Samarbete ska öka återvinning av förpackningar och tidningar

Å andra sidan har vi 60 procent av marknaden i Norrtälje, vi har våra kunder här.

Rodenåkarna har ändå vidtagit åtgärder för att stå sig i konkurrensen. För några år sedan köpte företaget, med 17 ägare och ett 30-tal lastbilar, ut täktdelägaren NCC och påbörjade ett arbete för att modernisera verksamheten.

– Vi måste bli mer flexibla, för att bli det måste vi investera och försöka vara mer långsiktiga, säger Thomas Rythén.

Tanken är att bredda verksamheten, naturtäkten i Riala levererade redan naturgrus och råmaterial till den jord Rodenåkarna tillverkar och transporterar åt Hasselfors, företaget har också upplåtit en flisplan åt Mellanskog, en verksamhet som också genererar transporter åt åkeriet.

Så sent som i fjol startades dessutom en omfattande återvinningsverksamhet vid Roslagskrossen.

– Vi såg en stor potential i återvinning – det är framtiden, säger Thomas Rythén.

Läs också: Brand på byggåtervinning

Han har erfarenhet från återvinningsbranschen och har varit drivande i satsningen som inneburit att krossen nu tar emot asfalt, betong, byggnadsfyllning, schaktmassor och rivningsmaterial.

– Att få igång återvinningen är ett sätt att optimera logistiken, kommenterar Thomas Rythén.

– Transporterna utgör ofta halva kostnaden och det finns mycket att vinna på att öka fyllnadsgraden i bilarna.

Att kombinera täktverksamheten med återvinning har också ökat lönsamheten uppger han.

Läs också: Gammal järnvägsmakadam blir värdefull i vägbeläggning

– Som det är nu är lönsamheten per ton bättre på återvinningen än på krossmaterial.

Asfalten blir man av med ”nästan direkt”, det är bra fart även på de andra materialen. Schaktmassorna kommer till god användning i bullervallar i täkten, de blöta massorna läggs på hög och företaget har också funnit ett sätt att återvinna de blöta resterna från Swerocks betongtillverkning.

– Normalt sett skulle man bara hälla ut det, vi gjuter istället ”legoblock” som vi kan bygga fickor med, förklarar Thomas Rythén.

Hösten 2017 anslöt sig Roslagskrossen dessutom till Loop Rocks, för att förhoppningsvis hitta nya kunder, underhålla de gamla och effektivisera transporterna ytterligare.

Läs också: NCC avyttrar dansk återvinning

Det ligger i framtiden, vi måste hänga med kommenterar Thomas Rythén som konstaterar att beslutsvägarna är kortare på ett mindre företag.

Han ser mångfald som en nödvändighet i en modern täkt.

– Vi har en bra vd som vill utveckla verksamheten och återvinningen har kommit igång bra, vi vill också strukturera upp verksamheten, gärna via samarbeten med några större kunder för att på så sätt skapa en bas som man sedan kan fylla ut med mindre kunder.

Täkten har också rustats upp fysiskt, med bullervallar, återvinningsfickor och stängsel. Tanken är också att flytta ut huvudkontoret till Roslagskrossen.

– Det blir verklighet om ett par år, säger Thomas Rythén.

Rodenåkarna förbereder sig därmed för en framtid då Norrtälje inte längre är så perifert.

– Vi har tillstånd i 24 år till samtidigt som det kommer att bli allt svårare att få öppna nya täkter närmare stan, då ska vi vara redo att leverera.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Grön biokomposit i svensk nylanserad kista

Hur mycket kan du om plast och hållbarhet?

2

Tobaksjättens oväntade vision

Hela Europa med tåg

Nyhetsbrev

Hon blir chef för Skånes sjukvård

Ökad lönsamhet med bättre underhåll

Bananförpackning "best in show" på PIDA

Staffare hyllade på hemmaplan

Företaget blev ”Årets entreprenör” i Hudiksvall.

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

1

Fullt ös på Maskinexpo

Regnet strilade men humöret var på topp när årets Maskinexpo slog upp portarna på torsdagen.

Träffpunkt i norr

Med långa avstånd blir behovet av ett samlande forum ännu större. Under två dagarsmötet Fokus Hjälpmedel möttes förskrivare, hjälpmedelskonsulenter och leverantörer för fortbildning och nya perspektiv.

Möblerar om i polyamidverksamheten

Extremt mjuk fotopolymer

VI FÖLJER UPP: Cyberattacken mot Norsk Hydro

En kostsam historia och produktionen är fortfarande inte tillbaka fullt ut.

Plus

Dags att öka den digitala mognaden

Exklusiv intervju i Process Nordic.

Plus

Samverka affärsmässigt

Allt fler företag vill arbeta med industriell symbios där ett företags restprodukt eller restvärme blir en resurs hos någon annan. Vi har besökt Kemira i Helsingborg som har lång erfarenhet av detta.

”Transportfusk kan stoppas”

Från bokhandel till e-handel

SL-buss i brandolycka

SSM renodlar – avyttrar entreprenaddelen

Tuff kostnadsjakt och koncentration till kärnverksamheten är viktiga inslag när bostadsutvecklaren SSM anpassar organisationen efter målgruppens försämrade möjligheter att finansiera sina bostäder. Samtidigt inleds ett strategiskt samarbete med bostadsbyggaren Mecon Bygg.

Daf miljardsatsar för fortsatt tillväxt

Det går bra för lastbilstillverkaren Daf, så bra att företaget nu aviserar en investering på motsvarande en bit över två miljarder kronor i hyttfabriken i Westerlo.

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Klarsignal för nya E10

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.391