23948sdkhjf

Roslagskrossen vinner med återvinning

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Behovet av stenmaterial är stort men marginalerna äts lätt upp för en täkt i periferin. Roslagskrossen breddar därför med återvinning, en satsning som slagit väl ut.

Norrtälje. Lastmaskinerna jobbar på i Roslagskrossen strax utanför Norrtälje, krossverken står stilla just denna heta majdag men en tvättanläggning spottar ur sig naturgrus från systertäkten i Riala.

Vi har sålt en hel del grus till SGU som renoverar bankar i Furusundsleden, materialet används också av trädgårdsmästare och kyrkor, säger Thomas Rythén, säljare på Rodenåkarna.

Läs också: Ted når bättre med en liten maskin

Hallstaviks Schakt står för driften i Roslagskrossen som ägs av Rodenåkarna. 400 000 ton sprängs varje år och förvandlas till CE-märkt krossmaterial i alla fraktioner.

Behovet av bergmaterial är stort i Sverige men en täkt lite vid sidan av måste ändå se om sitt hus.

– Vi ligger i periferin, även om vårt pris är lågt äts det upp av transporterna till Stockholm, säger Thomas Rythén.

Norrtälje ligger 5-6 dyra mil från huvudstaden och dess stora projekt.

Läs också: Skogens storbolag toppar i unik lista

Å andra sidan har vi 60 procent av marknaden i Norrtälje, vi har våra kunder här.

Rodenåkarna har ändå vidtagit åtgärder för att stå sig i konkurrensen. För några år sedan köpte företaget, med 17 ägare och ett 30-tal lastbilar, ut täktdelägaren NCC och påbörjade ett arbete för att modernisera verksamheten.

– Vi måste bli mer flexibla, för att bli det måste vi investera och försöka vara mer långsiktiga, säger Thomas Rythén.

Tanken är att bredda verksamheten, naturtäkten i Riala levererade redan naturgrus och råmaterial till den jord Rodenåkarna tillverkar och transporterar åt Hasselfors, företaget har också upplåtit en flisplan åt Mellanskog, en verksamhet som också genererar transporter åt åkeriet.

Så sent som i fjol startades dessutom en omfattande återvinningsverksamhet vid Roslagskrossen.

– Vi såg en stor potential i återvinning – det är framtiden, säger Thomas Rythén.

Läs också: Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Han har erfarenhet från återvinningsbranschen och har varit drivande i satsningen som inneburit att krossen nu tar emot asfalt, betong, byggnadsfyllning, schaktmassor och rivningsmaterial.

– Att få igång återvinningen är ett sätt att optimera logistiken, kommenterar Thomas Rythén.

– Transporterna utgör ofta halva kostnaden och det finns mycket att vinna på att öka fyllnadsgraden i bilarna.

Att kombinera täktverksamheten med återvinning har också ökat lönsamheten uppger han.

Läs också: Blå, blå är grävaren

– Som det är nu är lönsamheten per ton bättre på återvinningen än på krossmaterial.

Asfalten blir man av med ”nästan direkt”, det är bra fart även på de andra materialen. Schaktmassorna kommer till god användning i bullervallar i täkten, de blöta massorna läggs på hög och företaget har också funnit ett sätt att återvinna de blöta resterna från Swerocks betongtillverkning.

– Normalt sett skulle man bara hälla ut det, vi gjuter istället ”legoblock” som vi kan bygga fickor med, förklarar Thomas Rythén.

Hösten 2017 anslöt sig Roslagskrossen dessutom till Loop Rocks, för att förhoppningsvis hitta nya kunder, underhålla de gamla och effektivisera transporterna ytterligare.

Läs också: Så ska förskolor göra barn till återvinningshjältar

Det ligger i framtiden, vi måste hänga med kommenterar Thomas Rythén som konstaterar att beslutsvägarna är kortare på ett mindre företag.

Han ser mångfald som en nödvändighet i en modern täkt.

– Vi har en bra vd som vill utveckla verksamheten och återvinningen har kommit igång bra, vi vill också strukturera upp verksamheten, gärna via samarbeten med några större kunder för att på så sätt skapa en bas som man sedan kan fylla ut med mindre kunder.

Täkten har också rustats upp fysiskt, med bullervallar, återvinningsfickor och stängsel. Tanken är också att flytta ut huvudkontoret till Roslagskrossen.

– Det blir verklighet om ett par år, säger Thomas Rythén.

Rodenåkarna förbereder sig därmed för en framtid då Norrtälje inte längre är så perifert.

– Vi har tillstånd i 24 år till samtidigt som det kommer att bli allt svårare att få öppna nya täkter närmare stan, då ska vi vara redo att leverera.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lucka 9 - vem där?

Lucka 8 - vem hittar vi här?

Elbilar och hus i energiharmoni

Självkörande bussar - i Borås!

Största byggarna 2018

Byggfakta har sammanställt en lista över de 20 största byggnadsentreprenörerna och projekten 2018.

Akademiska spolar Pcure

Nu har Akademiska gjort en större studie av enzymblocken som skulle rena läkemedelsrester redan i toalettstolen. Resultatet är nedslående.

Nyhetsbrev

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Bra fart på Dalaföretag

Med en tillväxt på 404 procent var det ett entreprenadföretag som knep förstaplatsen i tillväxtligan i Dalarna.

Lucka 7 - kika in här

Certifierad kvartsdammutbildning

Byggstart i Södertälje

Största jobbet hittills för Norconsult

Projektering för utbyggnaden av Mälarbanan, väster om Stockholm, är företagets hittills största projekt, hävdar Norconsult.

HSB bygger nytt

37 nya hyreslägenheter byggs i Traneberg.

Lucka 6 - vem där?

Ministersamtal och ett command center nämns bland vd:ns julönskningar.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Bravida växer inom kyla

Storkoncern investerar – mer kapacitet behövs

Ludvika i rättstvist med byggjätte

Nu får domstol avgöra en mångårig tvist om byggandet av en vattenledning.

Sex trender om framtidens butiker

Mindre utsläpp från transporterna

Bra underhåll kan förhindra legionella

Genom bra underhåll av vattensystemen kan man förhindra att legionellabakterier växer till. Får man problem med legionella kan systemet behöva saneras.

Extra platser på jultågen

Bokningstrycket på julens tågresor är ovanligt högt, SJ har därför ordnat massor av extra sittplatser på sina tåg – så nu gäller det bara att tågen också går som de ska under helgerna.

Två intressenter har blivit en

Apollo fortfarande spekulant på RPC

Uppsalaföretag prisades

Lucka 1 – vem döljer sig här?

De bygger fiber i Västergötland

Västerbotten: Slut på influensavaccin

Nätet störst på Black friday

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Får Forska Sveriges hedersutmärkelse

Han lämnar vd-posten

Hur gör krassliga flyttfåglar?

Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Blir ny direktör på KI

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.196