Pigg 50-åring går under jorden

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Närmare 400 Toyota Hilux ingår i LKAB:s flotta av fordon för transporter i gruvverksamheten i Kiruna.

50-årsjubilerande Toyota Hilux var förra året den fjärde mest sålda pickupen i Sverige. I Kiruna är dock marknadsandelen betydligt större, mycket beroende på de närmare 400 bilar som ingår i LKAB:s flotta av bilar som används på gruvans cirka 40 mil långa transportvägar.

Närmare 20 miljoner exemplar av Toyotas pickupmodell Hilux har, enligt företaget, tillverkats sedan de första bilarna rullade ut från den japanska fabriken 21 mars 1968. Modellen, som fått sitt namn genom en sammandragning av orden high and luxury, kom till Europa 1969. Det fordon som möter kunderna i dag är den åttonde generationen av en bil som sammantaget såldes i drygt 41 000 exemplar i Europa förra året. Av dessa hamnade ungefär 1 400 i Sverige, vilket gör modellen till den fjärde mest sålda i Sverige bland pickuperna.

Sverige har etablerat sig som en av Europas starkaste marknader för pickuptillverkarna. Med kupéer som i mångt och mycket ger samma körkänsla som större personbilar fungerar en pickup väl som familjebil, i synnerhet för personer med stort intresse för friluftsliv och mer sportbetonade aktiviteter. Samtidigt är den väl lämpad som arbetshäst för exempelvis många hantverkare och anläggare.

Toyota Hilux har lyckats hitta ett alldeles eget, urstarkt fäste långt uppe i norr. På gatorna i Kiruna är bilen rikt representerat och under jord – i gruvan – är det i princip bara Hilux som gäller.

Enligt den svenska leverantören har LKAB närmare 400 Toyota Hilux i sin fordonsflotta. Flertalet används under jord, för transport av personal och som arbetsredskap. Därutöver lär nästan lika många användas ovan jord av företag i anslutning till gruvnäringen.

När det gäller gruvbilar så köper vi nu bara in Toyota Hilux. De är driftsäkra och stryktåliga men också säkra och lätta att underhålla. Vi har provat med en del andra märken genom åren, men har blivit tvungna att plocka upp de flesta eftersom de inte håller för påfrestningarna i underjordstrafiken, säger Jan Fjällborg som är produktionschef på LKAB:s egen fordonsverkstad.

Gruvbilarna används i en miljö som är betydligt mer krävande än den en normal bil utsätts för. Bara vägen från marknivå till huvudnivån på 1 365 meters djup är tolv kilometer lång med en konstant lutning på cirka tio procent. Totalt har Kirunagruvan omkring 40 mil transportvägar under marknivån, varav en stor del präglas av grova stenar och djupa vattensamlingar, något som ger föraren en upplevelse som närmast kan liknas vid terrängkörning.

– 1 000 mil i gruvan motsvarar 3 000 mil i vanlig trafik. Därför både servas och säkerhetsbesiktigas alla bilar som går under jord med bara 16 veckors intervall. Ingen bil släpps ner i gruvan obesiktigad, säger Jan Fjällborg.

LKAB har fem egna mekaniker som utbildats speciellt för Toyota-bilarna och som svarar för både service och reparationer. Framför allt är det bromsar, kopplingar och hjulupphängningar som tar stryk i den extrema miljön. Trånga passager med bergväggar nära körbanorna resulterar också i en och annan plåtskada.

Efter ett långvarigt samarbete med återförsäljaren Lingmans Bil i Kiruna finns ett färdigt utrustningspaket som gör att gruvbilarna är anpassade till ett liv i gruvan redan vid leverans. De är bland annat försedda med grovmönstrade all terrain-däck, extraljus och blixtljus samt brandsläckare och annan säkerhetsutrustning som ska finnas som standard i alla gruvbilar. All eftermonterad elutrustning är för säkerhets skull dubbelt skyddad mot mekaniska skador.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Högt och lågt i Göteborg

Scantruck visar både teleskoplastare, minlastare och skidsteers på Entreprenad Live.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Barnavdelningen flyttas när japansk kedja utökar

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen flyttas under hösten successivt till andra ytor i varuhuset.

LCHF och vissa läkemedel farlig kombination

Jättegenom kartlagt

Efter fjorton års arbete publicerar forskarna i International Wheat Genome Sequencing Consortium ett utkast och säger att de i stort sett är framme.

Svensktestade siktverk

En helt ny käftkross som klarar svensk sten trängdes med Kleemans första helt egentillverkade siktverk, att ta hem produktionen har lett till högre kvalitet uppger Wirtgen Group.

Nyhetsbrev

Större skopa på ny Komatsu

En ny kompakthjullastare från Komatsu är här. Större skopa, många nya funktioner och ett stort utbud av tillval utlovas.

Måttligt med salt ok för hälsan

Salt i maten är inte så farligt för hälsan som vi tidigare trott visar en omfattande studie som publiceras i The Lancet.

Färre ansökningar om bygglov

Allt färre bygglov beviljas, något som pekar på att nybyggnadsvolymen sjunker de närmaste åren.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

MQ vinstvarnar - varm sommar gav mindre trafik

Skatt på plastförpackningar

Ny märkning ska minska matsvinn

Anrik verkstad räddas

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Diabetes förkortar liv

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

De bygger kulturkvarter i Örebro

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

En motorväg in i arbetslivet

Den 27 augusti drar polymeringenjörsutbildningen på 400 YH-poäng igång i Jönköping och Värnamo.

Han utreder järnvägsunderhållet

Det blir kommunstyrelsens ordförande i Valdemarsvik, Erland Olauson, som ska tala om för regeringen hur det basunderhåll för järnvägen som i dag genomförs av Infranord ska överföras till Trafikverket.

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

Nu kan du prata med MonICA

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nytt sätt att förbygga infektion?

Klart med Postnords nya ordförande

USA-ambassad säljer toapapper

Brand vid Trioplast

Kraxande renhållningsarbetare…

Hon tar över på Astrazeneca

Ikaros börjar sälja städmateriel

Nu kan man panta påsar med mobilen

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.189