23948sdkhjf

Pigg 50-åring går under jorden

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Närmare 400 Toyota Hilux ingår i LKAB:s flotta av fordon för transporter i gruvverksamheten i Kiruna.

50-årsjubilerande Toyota Hilux var förra året den fjärde mest sålda pickupen i Sverige. I Kiruna är dock marknadsandelen betydligt större, mycket beroende på de närmare 400 bilar som ingår i LKAB:s flotta av bilar som används på gruvans cirka 40 mil långa transportvägar.

Närmare 20 miljoner exemplar av Toyotas pickupmodell Hilux har, enligt företaget, tillverkats sedan de första bilarna rullade ut från den japanska fabriken 21 mars 1968. Modellen, som fått sitt namn genom en sammandragning av orden high and luxury, kom till Europa 1969. Det fordon som möter kunderna i dag är den åttonde generationen av en bil som sammantaget såldes i drygt 41 000 exemplar i Europa förra året. Av dessa hamnade ungefär 1 400 i Sverige, vilket gör modellen till den fjärde mest sålda i Sverige bland pickuperna.

Sverige har etablerat sig som en av Europas starkaste marknader för pickuptillverkarna. Med kupéer som i mångt och mycket ger samma körkänsla som större personbilar fungerar en pickup väl som familjebil, i synnerhet för personer med stort intresse för friluftsliv och mer sportbetonade aktiviteter. Samtidigt är den väl lämpad som arbetshäst för exempelvis många hantverkare och anläggare.

Toyota Hilux har lyckats hitta ett alldeles eget, urstarkt fäste långt uppe i norr. På gatorna i Kiruna är bilen rikt representerat och under jord – i gruvan – är det i princip bara Hilux som gäller.

Enligt den svenska leverantören har LKAB närmare 400 Toyota Hilux i sin fordonsflotta. Flertalet används under jord, för transport av personal och som arbetsredskap. Därutöver lär nästan lika många användas ovan jord av företag i anslutning till gruvnäringen.

När det gäller gruvbilar så köper vi nu bara in Toyota Hilux. De är driftsäkra och stryktåliga men också säkra och lätta att underhålla. Vi har provat med en del andra märken genom åren, men har blivit tvungna att plocka upp de flesta eftersom de inte håller för påfrestningarna i underjordstrafiken, säger Jan Fjällborg som är produktionschef på LKAB:s egen fordonsverkstad.

Gruvbilarna används i en miljö som är betydligt mer krävande än den en normal bil utsätts för. Bara vägen från marknivå till huvudnivån på 1 365 meters djup är tolv kilometer lång med en konstant lutning på cirka tio procent. Totalt har Kirunagruvan omkring 40 mil transportvägar under marknivån, varav en stor del präglas av grova stenar och djupa vattensamlingar, något som ger föraren en upplevelse som närmast kan liknas vid terrängkörning.

– 1 000 mil i gruvan motsvarar 3 000 mil i vanlig trafik. Därför både servas och säkerhetsbesiktigas alla bilar som går under jord med bara 16 veckors intervall. Ingen bil släpps ner i gruvan obesiktigad, säger Jan Fjällborg.

LKAB har fem egna mekaniker som utbildats speciellt för Toyota-bilarna och som svarar för både service och reparationer. Framför allt är det bromsar, kopplingar och hjulupphängningar som tar stryk i den extrema miljön. Trånga passager med bergväggar nära körbanorna resulterar också i en och annan plåtskada.

Efter ett långvarigt samarbete med återförsäljaren Lingmans Bil i Kiruna finns ett färdigt utrustningspaket som gör att gruvbilarna är anpassade till ett liv i gruvan redan vid leverans. De är bland annat försedda med grovmönstrade all terrain-däck, extraljus och blixtljus samt brandsläckare och annan säkerhetsutrustning som ska finnas som standard i alla gruvbilar. All eftermonterad elutrustning är för säkerhets skull dubbelt skyddad mot mekaniska skador.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Fortsatt ökad försäljning för Volvo CE

God efterfrågan på flertalet marknader gör att Volvo CE i hög grad medverkar till att Volvogruppen gör sitt hittills starkaste resultat för tredje kvartalet.

Premiär för lösning mot förpackningsindustrin

Wemo Automation AB visade nya Xpacker, på Fakuma.

Risk för brist på PA66 fram tills 2021

Situationen är komplicerad och kommer så förbli ett bra tag till. 

Recipharm lägger inte ner i Höganäs

Förra året meddelande bolaget att de bommar igen företagets anläggningar i Höganäs och Stockholm. Nu kommer nya besked.

Lyckat hållbarhetsinitiativ till Göteborg

3

Dubbdäcksforskare står på sig

Samtliga påståenden om felaktigheter tillbakavisas.

Nyhetsbrev

Ludo Gielen ny VD för Schoeller Allibert

Rekordsiffror för ballast

Ballastproduktionen ökade med tio miljoner ton 2017 och produktionen är nu uppe i en nivå som enligt SGU är den största på nästan 30 år.

Dags för ABB Ability Tour

Plus

Sill på bordet kräver avancerad process

För att vi ska få sill på bordet krävs en processindustri med doseringssystem för starkt koncentrerade, ibland farliga vätskorna, blandningskärl och system med säkerhetsventiler om högt tryck skulle uppstå i processen. Vi har besökt sillfabriken.

Norrlands Miljövård blev Årets städföretag

Årets städföretag är ett helt nyinstiftat pris som delas ut av Almega Städföretagen, Fastighetsanställdas Förbund och Kommunalarbetareförbundet. Inspira, Norrlands Miljövård och HSB Städ hade nominerats till finalen som hölls den 18 oktober i samband med den av Almega arrangerade Stora städbranschdagen.

Verktyg för Smart Fabrik

Ny VD i Smurfit Kappa

Konferens om Physical Asset Management

Nästa vecka arrangeras en konferens om underhållets centrala roll för att öka värdet som de fysiska anläggningstillgångarna genererar.

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Getinge säljer skadeståndshotat bolag

Det är största byggföretaget i Sverige

Det är små förändringar på tio i topplistan över Sveriges största byggföretag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

ABB Sverige bildar Digital Operations

Digital Operations är en ny ABB-funktion för utveckling och leverans av digitala projekt och tjänster från företagets samtliga fyra divisioner.

Rototilt skippar mineraloljan

Rototilt byter ut mineraloljan mot egenproducerad helsyntetisk olja, ett byte som ska maxa tiltrotatorernas livslängd hävdar företaget.

Världsrekord för Veidekke

Veidekke har flest VDC-certifierade medarbetare i världen och ser en tydlig koppling mellan VDC och en effektiv byggprocess.

Hon skrev bästa avhandlingen

Satsning på bussförarutbildning

NCC vill avyttra vägservice

Divisionen för vägservice och vissa delar av affärsområdet Industry avyttras eller avvecklas när NCC skakar om sin organisation.

Fler logopeder för bättre strokerehab

Snabbspår lyfter Hansa

Rusning efter Interrail-kort

Ny marknadschef

Hållbart för medvetna

Rättschef till E-hälsomyndigheten

Nya elbussar till Ale

Automatiserar i Lomma

Tiptapp överklagar

Global Handwashing Day 15 oktober

Koldioxid - så tungt väger resmålet

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138