23948sdkhjf

Säkrare SL med nattstopp

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Alliansen har beslutat att genomföra försök med flexibla nattstopp i busstrafiken – Då ska det bli tryggare att åka buss sena kvällar och nätter är tanken.

Idén med nattstopp går ut på att en ensam resenär kan begära att bli avsläppt mellan två hållplatser genom framdörrarna. Målbilden är att resan blir tryggare genom att vägen hem blir kortare och att ingen annan på bussen släpps av samtidigt. Detta som ytterligare ett sätt att öka tryggheten för resenärerna från kollektivtrafiken. Den första piloten startar i höst.

- Vi har i grund och botten en trygg kollektivtrafik, men många människor, särskilt kvinnor, känner sig otrygga när de rör sig ute om nätterna – främst till och från kollektivtrafiken och i sitt bostadsområde, där otryggheten också ökar. Att öka tryggheten har därför varit och är en prioriterad fråga för Alliansen där vi har på bara några år ökat trygghetsinsatserna med drygt 30 procent. Nu tar vi nästa steg, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

- Ingen ska behöva avstå nattjobbet eller festen för att de känner sig rädda för vad som skulle kunna hända på vägen hem. Flexibla nattstopp gör att stockholmare får en kortare och tryggare väg hem. Jag är glad att förslaget om flexibla nattstopp nu börjar förverkligas så att fler kan känna frihet att röra sig och använda kollektivtrafiken även sena kvällar och nätter, säger Sara Svanström (L), trafiknämndens vice ordförande.

FAKTA/Nattstopp

Idén om nattstopp går ut på att en ensam resenär kan begära att bli avsläppt mellan två hållplatser. Chauffören släpper då av resenären genom framdörrarna på ett sätt som är trafiksäkert. För den som vill bli avsläppt på detta sätt blir resan tryggare genom att vägen hem blir kortare och att ingen annan på bussen släpps av samtidigt. Det finns framför allt bland unga kvinnor en utbredd oro över att bli utsatt för hot eller överfall under sena kvällar och nätter, enligt både SL:s och länsstyrelsens trygghetsundersökningar. Linje 396 (nattbuss Brommaplan – Stenhammra) har identifierats som en första möjlig kandidat för försök med flexibla nattstopp. Nu utreds hur en trafiksäkring ska ske i samband med stopp på ej iordninggjorda stoppställen/hållplatser med målbilden att pilotverksamhet ska starta under hösten.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lucka 15 - se vem du hittar här

Digitalisering ska öka säkerheten inom bygg

Ett nystartat utvecklingsprojekt hoppas kunna öka säkerheten i byggbranschen med hjälp av Internet of Things.

Tuffa norska krav på alla aktörer i städbranschen

Alla leverantörer av städtjänster ska vara godkända av myndigheten Arbeidstilsynet.

Effektivare ståltransporter med nya lok

Green Cargos transporter av stål för SSAB:s räkning fortsätter med start 2020 och minst fem år framåt.

Lucka 14 - vem finns här?

Fortsatt stabilt för maskinbranschen

Fortsatt stabilt för maskinentreprenörerna trots nedgång i bostadsbyggandet.

Nyhetsbrev

Tredubblat RUT-avdrag i ny budget

På onsdagen röstades Moderaternas och Kristdemokraternas budget igenom i riksdagen, med stöd av Sverigedemokraterna (SD).

Stora Enso gör miljöinvestering

Siemens fixar kontrollsystem i förbifarten

Förbifart Stockholms infrastruktur för kommunikation och övervakning levereras av Siemens Mobility för cirka 800 miljoner kronor.

EU-domstolen återupptar mål?

Häromdagen meddelade Högsta förvaltningsdomstolen sin dom i målet mellan Konkurrensverket och de skånska kommuner som direktupphandlat avfallstjänster utan att annonsera dessa. En dom som kan leda till att EU-domstolen återupptar ett mål mot Sverige.

Flygskatten slopas – men det dröjer

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

I Tyskland finns elbilen med tillräcklig lastvolym

Jakten på en hyfsat stor eldriven transportbil tog Daniel Adolfsson till Tyskland och Streetscooter.

Lucka 13 - öppna och se

I dagens lucka förutspås att en ketchupeffekt väntar bakom hörnet...

Ikea ska bli självförsörjande på sallad

Som en del i Ikeas hållbarhetsstrategi börjar nu arbetet mot att bli självförsörjande på sallad.

Bellman Group får fäste i Göteborg

Bellman Group har köpt  Samgräv Holding AB, ett göteborgsföretag som ska stärka hela Bellmangruppen i Västsverige.

Nya juryn i Pentawards utsedd

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Jästolja kan ersätta palmolja

Den olja, t ex palm- eller sojaolja, som används i fiskfoder kan ersättas med “fet jäst” som odlas på halmsubstrat.

Segt för EQT att köpa Karo

Intresset bland aktieägarna har varit lågt för EQT:s uppköpsbud. Efter Anders Lönners hastiga bortgång förlängs nu tidsfristen.

Nytt tunneljobb klart för NCC på Färöarna

Det är nu bekräftat att NCC får bygga Sandøyartunneln på Färöarna i ett uppdrag värt motsvarande 1,2 miljarder svenska kronor.

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136