23948sdkhjf

Stärker kapaciteten och får in ny kunskap

-Vi har haft en väldigt god kundtillväxt de senaste åren ...

...och vuxit ur kostymen, säger Alexander Blad, vd för A-plast AB, till Plastforum.

För två år sedan hade A-Plast en tillväxt på 36 procent och i fjol en tillväxt på närmare 45 procent, vilket gjort att bolaget varit i behov av ytterligare kapacitet för att slå vakt om dess primära värden - korta leveranstider och hög flexibilitet.

-Förvärvet av Alstermoföretaget ger oss mycket nytt kunnande och stärkt kapacitet, säger Blad.

A-Plast tillverkar och säljer produkter som är producerade i plast, genom formsprutning och extrudering. Inom området extudering så är det framförallt rör och slang som produceras. Genom förvärvet av Alstermoföretaget tillförs ny kunskap om profilextrudering, vilket innebär en utökad produktionsförmåga och dörröppnare mot en ny nisch.

I Älghult så har A-Plast 16 formsprutningsmaskiner och fyra större extuderingsenheter. I Alstermo är extuderingslinjerna mindre, men betydligt fler.

-Genom förvärvet så kommer vi att kunna bibehålla vår flexibilitet. En bonuseffekt av förvärvet är personalen vid Alstermofabriken även har formsprutningskompetens då tekniken fanns i huset fram till 2010, säger han.

Om någon kapacitetsöverflyttning av maskiner kommer att ske bolagen emellan, och i så fall när, vill Alexander Blad inte uttala sig om i nuläget.

-Det finns strategier för att få synergieffekter, men inledningsvis så kommer vi att köra vissa projekt på båda orterna istället, säger han.

Det förvärvade bolaget kommer att anta namnet A-Extrusion, och vara ett fristående systerbolag till A-Plast.

A-plast AB ägs och drivs av Hans Bergersäter (försäljningschef) och Alexander Blad (vd). Bolaget grundades 1992 i Älghult, Småland.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078