23948sdkhjf

Bussresenärer nöjdast

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Precis som vid tidigare års undersökningar tar de nöjdaste resenärerna bussen, men skillnaden minskar mellan flyg, tåg och buss. Det framgår av årets studie från Svenskt Kvalitetsindex med inriktning på persontransport. Alla aktörer brister i hanteringen vid förseningar anser kunderna.

Tidigare har det varit stor spridning mellan hur nöjda kunderna är med transportbolagen. I år är tendensen snarare den motsatta. Bland flygbolagen så är det exempelvis oerhört jämt mellan BRA, SAS och Norwegian och skillnaden mellan MTR Express och SJ är fortsatt stor men gapet har minskat. Branschen har i snitt något bättre kundnöjdhet än förra året, 69,6 i år jämfört med 69,1 2017.

Nettbuss med sina varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express får än en gång bäst betyg bland alla aktörer i mätningen.

– Bussbolagen har alltid haft nöjdare kunder än tåget och flyget och vi kan konstatera att det är åttonde året i rad som just Nettbuss Bus4You kommer allra bäst ut, säger Svenskt Kvalitetsindex vd Johan Parmler.

Tåget väljs av miljöskäl

– Även om tågbranschen ligger fortsatt lågt kan vi notera att SJ hela tiden förbättrar sina resultat från de låga nivåer som uppmättes strax efter 2010, säger Johan Parmler. Punktligheten är fortfarande SJ:s stora akilleshäl men den har faktiskt blivit bättre och bättre i kundernas ögon.

Att resa med SJ associeras bland många kunder som miljövänligt. Nästan 3 av 10 kunder uppger att de reser med SJ på grund av miljöskäl – vilket är överlägset högre än övriga aktörer i branschen. Att ta ansvar för en hållbar social och miljömässig utveckling är en allt viktigare fråga bland kunderna. Här sticker Nettbuss båda varumärken ut positivt bland bussbolagen, medan BRA på flygsidan får ett relativt högt betyg.

Klagomål på service sänker kundnöjdheten

När man studerar transportbranschen är det svårt att inte se problemet med förseningar. Mer än var fjärde kund har upplevt förseningar under det senaste året. Om det var förseningar på den senaste resan uppger runt 40 procent av kunderna att förseningen varade mellan 10-29 minuter, 27 procent varade upp till en timme och 26 procent mer än en timme!

De höga andelarna gör att hanteringenav förseningarna blir mycket viktig. Här ser vi att alla aktörer brister i år och får ett stort icke-godkänt av sina kunder.

– Något som verkligen släpar är information i samband med hanteringen, vilket man kan tycka är konstigt i dagens läge med alla digitala kontaktpunkter som finns. Bristen på information vid störningar är också något som lyfts fram i samband med de senaste dagarnas problem inom den spårburna trafiken. Tågoperatörerna får klä skott även för infrastrukturproblem utanför deras ansvarområde, säger Johan Parmler.

FAKTA/Studien 2018

1300 intervjuer har genomförts under april-maj 2018.

SKI:s modellanalyser bygger på strukturella ekvationsmodeller och en analysmetod som kallas för partiellt minsta kvadratmetoden (PLS – Partial Least Square). Det är en metod som, förutom att beräkna index för exempelvis image, kundnöjdhet eller lojalitet, även tar fram styrkan i underliggande samband. Det är genom den valda metoden som SKI kan analysera 
kausala samband och göra utsagor kring vad som påverkar nöjdheten i störst utsträckning. Generellt är en skillnad på mer än 2 indexenheter statistiskt säkerställd. Svenskt Kvalitetsindex använder 95 % konfidensgrad som standard.

Vår erfarenhet är att branscher och aktörer som får betyg under 60 i kundnöjdhet har stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan aktör och kund. Fem områden förklarar vad som gör kunder nöjda. Som bakgrund mäts image, förväntningar, produktkvalitet, service och prisvärdhet.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lucka 9 - vem där?

Lucka 8 - vem hittar vi här?

Elbilar och hus i energiharmoni

Självkörande bussar - i Borås!

Största byggarna 2018

Byggfakta har sammanställt en lista över de 20 största byggnadsentreprenörerna och projekten 2018.

Akademiska spolar Pcure

Nu har Akademiska gjort en större studie av enzymblocken som skulle rena läkemedelsrester redan i toalettstolen. Resultatet är nedslående.

Nyhetsbrev

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Bra fart på Dalaföretag

Med en tillväxt på 404 procent var det ett entreprenadföretag som knep förstaplatsen i tillväxtligan i Dalarna.

Lucka 7 - kika in här

Certifierad kvartsdammutbildning

Byggstart i Södertälje

Största jobbet hittills för Norconsult

Projektering för utbyggnaden av Mälarbanan, väster om Stockholm, är företagets hittills största projekt, hävdar Norconsult.

HSB bygger nytt

37 nya hyreslägenheter byggs i Traneberg.

Lucka 6 - vem där?

Ministersamtal och ett command center nämns bland vd:ns julönskningar.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Bravida växer inom kyla

Storkoncern investerar – mer kapacitet behövs

Ludvika i rättstvist med byggjätte

Nu får domstol avgöra en mångårig tvist om byggandet av en vattenledning.

Sex trender om framtidens butiker

Mindre utsläpp från transporterna

Bra underhåll kan förhindra legionella

Genom bra underhåll av vattensystemen kan man förhindra att legionellabakterier växer till. Får man problem med legionella kan systemet behöva saneras.

Extra platser på jultågen

Bokningstrycket på julens tågresor är ovanligt högt, SJ har därför ordnat massor av extra sittplatser på sina tåg – så nu gäller det bara att tågen också går som de ska under helgerna.

Två intressenter har blivit en

Apollo fortfarande spekulant på RPC

Uppsalaföretag prisades

Lucka 1 – vem döljer sig här?

De bygger fiber i Västergötland

Västerbotten: Slut på influensavaccin

Nätet störst på Black friday

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Får Forska Sveriges hedersutmärkelse

Han lämnar vd-posten

Hur gör krassliga flyttfåglar?

Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Blir ny direktör på KI

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.297