23948sdkhjf

Bussresenärer nöjdast

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Precis som vid tidigare års undersökningar tar de nöjdaste resenärerna bussen, men skillnaden minskar mellan flyg, tåg och buss. Det framgår av årets studie från Svenskt Kvalitetsindex med inriktning på persontransport. Alla aktörer brister i hanteringen vid förseningar anser kunderna.

Tidigare har det varit stor spridning mellan hur nöjda kunderna är med transportbolagen. I år är tendensen snarare den motsatta. Bland flygbolagen så är det exempelvis oerhört jämt mellan BRA, SAS och Norwegian och skillnaden mellan MTR Express och SJ är fortsatt stor men gapet har minskat. Branschen har i snitt något bättre kundnöjdhet än förra året, 69,6 i år jämfört med 69,1 2017.

Nettbuss med sina varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express får än en gång bäst betyg bland alla aktörer i mätningen.

– Bussbolagen har alltid haft nöjdare kunder än tåget och flyget och vi kan konstatera att det är åttonde året i rad som just Nettbuss Bus4You kommer allra bäst ut, säger Svenskt Kvalitetsindex vd Johan Parmler.

Tåget väljs av miljöskäl

– Även om tågbranschen ligger fortsatt lågt kan vi notera att SJ hela tiden förbättrar sina resultat från de låga nivåer som uppmättes strax efter 2010, säger Johan Parmler. Punktligheten är fortfarande SJ:s stora akilleshäl men den har faktiskt blivit bättre och bättre i kundernas ögon.

Att resa med SJ associeras bland många kunder som miljövänligt. Nästan 3 av 10 kunder uppger att de reser med SJ på grund av miljöskäl – vilket är överlägset högre än övriga aktörer i branschen. Att ta ansvar för en hållbar social och miljömässig utveckling är en allt viktigare fråga bland kunderna. Här sticker Nettbuss båda varumärken ut positivt bland bussbolagen, medan BRA på flygsidan får ett relativt högt betyg.

Klagomål på service sänker kundnöjdheten

När man studerar transportbranschen är det svårt att inte se problemet med förseningar. Mer än var fjärde kund har upplevt förseningar under det senaste året. Om det var förseningar på den senaste resan uppger runt 40 procent av kunderna att förseningen varade mellan 10-29 minuter, 27 procent varade upp till en timme och 26 procent mer än en timme!

De höga andelarna gör att hanteringenav förseningarna blir mycket viktig. Här ser vi att alla aktörer brister i år och får ett stort icke-godkänt av sina kunder.

– Något som verkligen släpar är information i samband med hanteringen, vilket man kan tycka är konstigt i dagens läge med alla digitala kontaktpunkter som finns. Bristen på information vid störningar är också något som lyfts fram i samband med de senaste dagarnas problem inom den spårburna trafiken. Tågoperatörerna får klä skott även för infrastrukturproblem utanför deras ansvarområde, säger Johan Parmler.

FAKTA/Studien 2018

1300 intervjuer har genomförts under april-maj 2018.

SKI:s modellanalyser bygger på strukturella ekvationsmodeller och en analysmetod som kallas för partiellt minsta kvadratmetoden (PLS – Partial Least Square). Det är en metod som, förutom att beräkna index för exempelvis image, kundnöjdhet eller lojalitet, även tar fram styrkan i underliggande samband. Det är genom den valda metoden som SKI kan analysera 
kausala samband och göra utsagor kring vad som påverkar nöjdheten i störst utsträckning. Generellt är en skillnad på mer än 2 indexenheter statistiskt säkerställd. Svenskt Kvalitetsindex använder 95 % konfidensgrad som standard.

Vår erfarenhet är att branscher och aktörer som får betyg under 60 i kundnöjdhet har stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan aktör och kund. Fem områden förklarar vad som gör kunder nöjda. Som bakgrund mäts image, förväntningar, produktkvalitet, service och prisvärdhet.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Grön biokomposit i svensk nylanserad kista

Hur mycket kan du om plast och hållbarhet?

2

Tobaksjättens oväntade vision

Hela Europa med tåg

Nyhetsbrev

Hon blir chef för Skånes sjukvård

Ökad lönsamhet med bättre underhåll

Bananförpackning "best in show" på PIDA

Staffare hyllade på hemmaplan

Företaget blev ”Årets entreprenör” i Hudiksvall.

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

1

Fullt ös på Maskinexpo

Regnet strilade men humöret var på topp när årets Maskinexpo slog upp portarna på torsdagen.

Träffpunkt i norr

Med långa avstånd blir behovet av ett samlande forum ännu större. Under två dagarsmötet Fokus Hjälpmedel möttes förskrivare, hjälpmedelskonsulenter och leverantörer för fortbildning och nya perspektiv.

Möblerar om i polyamidverksamheten

Extremt mjuk fotopolymer

VI FÖLJER UPP: Cyberattacken mot Norsk Hydro

En kostsam historia och produktionen är fortfarande inte tillbaka fullt ut.

Plus

Dags att öka den digitala mognaden

Exklusiv intervju i Process Nordic.

Plus

Samverka affärsmässigt

Allt fler företag vill arbeta med industriell symbios där ett företags restprodukt eller restvärme blir en resurs hos någon annan. Vi har besökt Kemira i Helsingborg som har lång erfarenhet av detta.

”Transportfusk kan stoppas”

Från bokhandel till e-handel

SL-buss i brandolycka

SSM renodlar – avyttrar entreprenaddelen

Tuff kostnadsjakt och koncentration till kärnverksamheten är viktiga inslag när bostadsutvecklaren SSM anpassar organisationen efter målgruppens försämrade möjligheter att finansiera sina bostäder. Samtidigt inleds ett strategiskt samarbete med bostadsbyggaren Mecon Bygg.

Daf miljardsatsar för fortsatt tillväxt

Det går bra för lastbilstillverkaren Daf, så bra att företaget nu aviserar en investering på motsvarande en bit över två miljarder kronor i hyttfabriken i Westerlo.

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Klarsignal för nya E10

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.103