Bussresenärer nöjdast

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Precis som vid tidigare års undersökningar tar de nöjdaste resenärerna bussen, men skillnaden minskar mellan flyg, tåg och buss. Det framgår av årets studie från Svenskt Kvalitetsindex med inriktning på persontransport. Alla aktörer brister i hanteringen vid förseningar anser kunderna.

Tidigare har det varit stor spridning mellan hur nöjda kunderna är med transportbolagen. I år är tendensen snarare den motsatta. Bland flygbolagen så är det exempelvis oerhört jämt mellan BRA, SAS och Norwegian och skillnaden mellan MTR Express och SJ är fortsatt stor men gapet har minskat. Branschen har i snitt något bättre kundnöjdhet än förra året, 69,6 i år jämfört med 69,1 2017.

Nettbuss med sina varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express får än en gång bäst betyg bland alla aktörer i mätningen.

– Bussbolagen har alltid haft nöjdare kunder än tåget och flyget och vi kan konstatera att det är åttonde året i rad som just Nettbuss Bus4You kommer allra bäst ut, säger Svenskt Kvalitetsindex vd Johan Parmler.

Tåget väljs av miljöskäl

– Även om tågbranschen ligger fortsatt lågt kan vi notera att SJ hela tiden förbättrar sina resultat från de låga nivåer som uppmättes strax efter 2010, säger Johan Parmler. Punktligheten är fortfarande SJ:s stora akilleshäl men den har faktiskt blivit bättre och bättre i kundernas ögon.

Att resa med SJ associeras bland många kunder som miljövänligt. Nästan 3 av 10 kunder uppger att de reser med SJ på grund av miljöskäl – vilket är överlägset högre än övriga aktörer i branschen. Att ta ansvar för en hållbar social och miljömässig utveckling är en allt viktigare fråga bland kunderna. Här sticker Nettbuss båda varumärken ut positivt bland bussbolagen, medan BRA på flygsidan får ett relativt högt betyg.

Klagomål på service sänker kundnöjdheten

När man studerar transportbranschen är det svårt att inte se problemet med förseningar. Mer än var fjärde kund har upplevt förseningar under det senaste året. Om det var förseningar på den senaste resan uppger runt 40 procent av kunderna att förseningen varade mellan 10-29 minuter, 27 procent varade upp till en timme och 26 procent mer än en timme!

De höga andelarna gör att hanteringenav förseningarna blir mycket viktig. Här ser vi att alla aktörer brister i år och får ett stort icke-godkänt av sina kunder.

– Något som verkligen släpar är information i samband med hanteringen, vilket man kan tycka är konstigt i dagens läge med alla digitala kontaktpunkter som finns. Bristen på information vid störningar är också något som lyfts fram i samband med de senaste dagarnas problem inom den spårburna trafiken. Tågoperatörerna får klä skott även för infrastrukturproblem utanför deras ansvarområde, säger Johan Parmler.

FAKTA/Studien 2018

1300 intervjuer har genomförts under april-maj 2018.

SKI:s modellanalyser bygger på strukturella ekvationsmodeller och en analysmetod som kallas för partiellt minsta kvadratmetoden (PLS – Partial Least Square). Det är en metod som, förutom att beräkna index för exempelvis image, kundnöjdhet eller lojalitet, även tar fram styrkan i underliggande samband. Det är genom den valda metoden som SKI kan analysera 
kausala samband och göra utsagor kring vad som påverkar nöjdheten i störst utsträckning. Generellt är en skillnad på mer än 2 indexenheter statistiskt säkerställd. Svenskt Kvalitetsindex använder 95 % konfidensgrad som standard.

Vår erfarenhet är att branscher och aktörer som får betyg under 60 i kundnöjdhet har stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan aktör och kund. Fem områden förklarar vad som gör kunder nöjda. Som bakgrund mäts image, förväntningar, produktkvalitet, service och prisvärdhet.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Linbanan ska få ett pris

Arbetet med en linbana i Göteborg fortsätter – nu har NCC fått uppdraget ta fram ett riktpris.

Testcentrum för elfordon i Nykvarn

Runt 200 miljoner kronor öronmärks för att anlägga en testbädd för elektromobilitet i Nykvarn.

Nazister demonstrerar utanför Ica-butik

Upp till 3 000 nazister kan samlas utanför Ica på Kungsholmen i Stockholm. ”Vi är förberedda”, säger handlaren.

Ica-handlarens mardrömssommar

Omdirigering av tågtrafiken vid Stockholm centralstation kan förstöra året för Ica-handlaren. ”Det är en mardröm”.

Enarmad maskin med bra sikt

JCB:s nya skidsteer på band kommer till Sverige i sommar. "Maskinen har egenskaperna av en skidsteer men med betydligt bättre räckvidd och tipphöjd."

Satsar på gruvbrytning i rymden - kan bli extremrik

Det brittiska rymdbolaget Asteroid Mining Corporation som grundades 2016 av Mitch Hunter-Scullion planerar att sända upp en ”gruvbrytningssatellit”.

Nyhetsbrev

Stockholm Städgross inviger

Peter Bergström, tidigare ägare till Städgrossimporten som senare blev Supplies Direct, har nu startat Stockholm Städgross. Invigning den 24 augusti.

Skola dammsuger mattan en gång om året

Forskar om klimatförnekelse

Med Chalmers som nav etableras nu världens första, globala forskarnätverk om klimatförnekelse.

Nya instrument för blodförgiftning ska rädda liv

Högt och lågt i Göteborg

Scantruck visar både teleskoplastare, minlastare och skidsteers på Entreprenad Live.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Barnavdelningen flyttas när japansk kedja utökar

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen flyttas under hösten successivt till heminredningsplanet.

LCHF och vissa läkemedel farlig kombination

Jättegenom kartlagt

Efter fjorton års arbete publicerar forskarna i International Wheat Genome Sequencing Consortium ett utkast och säger att de i stort sett är framme.

Svensktestade siktverk

En helt ny käftkross som klarar svensk sten trängdes med Kleemans första helt egentillverkade siktverk, att ta hem produktionen har lett till högre kvalitet uppger Wirtgen Group.

Större skopa på ny Komatsu

En ny kompakthjullastare från Komatsu är här. Större skopa, många nya funktioner och ett stort utbud av tillval utlovas.

Måttligt med salt ok för hälsan

Salt i maten är inte så farligt för hälsan som vi tidigare trott visar en omfattande studie som publiceras i The Lancet.

Färre ansökningar om bygglov

Allt färre bygglov beviljas, något som pekar på att nybyggnadsvolymen sjunker de närmaste åren.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

MQ vinstvarnar - varm sommar gav mindre trafik

Skatt på plastförpackningar

Ny märkning ska minska matsvinn

Anrik verkstad räddas

Diabetes förkortar liv

Nu kan du prata med MonICA

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nytt sätt att förbygga infektion?

Klart med Postnords nya ordförande

USA-ambassad säljer toapapper

Brand vid Trioplast

Kraxande renhållningsarbetare…

Hon tar över på Astrazeneca

Ikaros börjar sälja städmateriel

Nu kan man panta påsar med mobilen

The Body Shop värvar vd från Adidas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

1.423