23948sdkhjf

Fortsatt kompakt satsning

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Wiklund Trading visar bredden på Svenska Maskinmässan.

För Yanmar är det en intensiv vår med bred uppslutning på Intermat och full satsning i Norden med medverkan på mässor i Danmark, Sverige och Norge. Delar av det Wiklund Trading tar med till Svenska Maskinmässan presenterades redan på höstens Entreprenadexpo, men visas nu för en bredare publik.

Europa har länge varit av stor vikt för Yanmar, något som tydliggjordes redan då företaget tillsammans med Amman började tillverka minigrävare i franska Saint-Dizier 1989. Sedan 2010 har dock företaget på egen hand fortsatt att utveckla sin europeiska verksamhet. Ett resultat av satsningen presenterades 2014 i och med SV26, den första minigrävare företaget utvecklat och tillverkat för den europeiska marknaden.

Den senaste, riktigt stora förändringen, var förvärvet av den kompaktmaskinsverksamhet som tidigare bedrevs av Schaeff i tyska Crailsheim och som vid tillfället för förvärvet ägdes av Terex.

Europa är den viktigaste marknaden för kompaktmaskiner och driver utvecklingen. Det är märkbart hur den japanska ledningen släpper in allt starkare influenser från Europa – även i den japanska verksamheten. Genom det tyska förvärvet har vi i stort sett fördubblat produktionskapaciteten i Europa och just nu jobbar vi bland annat med att konsolidera verksamheten, sade företagets försäljningschef för Europa, Magnus Täljemark, när Leveranstidningen Entreprenad fick en pratstund med honom på Intermat för några veckor sedan.

Mycket är redan gjort för att effektivisera verksamheten, men vi har inte kommit helt i mål vad gäller ingenjörer och inköp där vi tror att vi kan uppnå ytterligare samordningsvinster. Vi tittar också på hur vi på bästa sätt ska organisera varu- och reservdelsdepåer.

Inför Svenska Maskinmässan lyfter Magnus Täljemark framför allt fram SV60, en minigrävare på sex ton som tagits fram, inte minst med sikte på nordiska förhållanden.

SV60 är svaret på en resa vi gjorde bland svenska entreprenörer för fyra-fem år sedan tillsammans med ett gäng japaner från Yanmar. Det är mycket synpunkterna från de svenska maskinförarna som fått styra utvecklingsarbetet som leddes från Saint-Dizier. I praktiken är resultatet en maskin utvecklad i Europa för den europeiska marknaden, vilket bland annat satt sin prägel på ett helt nytt hyttkoncept med en mycket genomtänkt förarmiljö. Dessutom fyller den ett hål i produktutbudet där vi tidigare haft en femtonsmaskin, berättade Magnus Täljemark.

Maskinen kom praktiskt taget direkt från fabriksgolvet till Entreprenad Live i höstas där den visades av Wiklund Trading tillsammans med bland annat exempel ur Schaeffs hjulgrävarprogram och Kramers eldrivna hjullastare 5055e.

Dessa maskiner kommer att väga tungt även på Svenska Maskinmässan, men de får trängas om utrymmet med bland annat Yanmars svanslösa minigrävare Vio33-6, en kompakt bandgående dumper med svivlande balja samt Kramers hjullastare 8155 som väger in kring 9,2 ton.

Bland företagets minigrävare har bland annat fyra modeller ur Vio-programmet i vikter mellan två och fyra ton förbättrats. Kraften hämtas exempelvis från den senaste versionen av företagets egna TNV-motorer med elektronisk styrning och direktinsprutning. Tanken är att i varje fall Vio33-6 ska finnas med på Solvalla, en modell som är utrustad med ett hydraulsystem med fyra pumpar, två variabla och två kugghjulspumpar, varav en för joysticks.

Banddumprarna, C30R-3 och C30R-3TV är inte minst avsedda för trånga byggarbetsplatser. Medan C30R-3 har baktipp och 3-vägstipp är C30R-3TV utrustad med en vagnkonstruktion som kan roteras 180 grader. Därmed klarar den exempelvis att tippa material samtidigt som den kör längs med ett dike. Båda modellerna kan, enligt tillverkaren, svänga 360 grader på mindre än 18 sekunder även när de är lastade med 2 500 kg.

Kramers senaste tillskott bland hjullastarna, 8155, lyfter 5,6 ton i skopan och ska klara en skopvolym på 1,55 kubikmeter. Två motoralternativ erbjuds, i både fallen Deutz på 100 eller 115 kilowatt.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lucka 9 - vem där?

Lucka 8 - vem hittar vi här?

Elbilar och hus i energiharmoni

Självkörande bussar - i Borås!

Största byggarna 2018

Byggfakta har sammanställt en lista över de 20 största byggnadsentreprenörerna och projekten 2018.

Akademiska spolar Pcure

Nu har Akademiska gjort en större studie av enzymblocken som skulle rena läkemedelsrester redan i toalettstolen. Resultatet är nedslående.

Nyhetsbrev

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Bra fart på Dalaföretag

Med en tillväxt på 404 procent var det ett entreprenadföretag som knep förstaplatsen i tillväxtligan i Dalarna.

Lucka 7 - kika in här

Certifierad kvartsdammutbildning

Byggstart i Södertälje

Största jobbet hittills för Norconsult

Projektering för utbyggnaden av Mälarbanan, väster om Stockholm, är företagets hittills största projekt, hävdar Norconsult.

HSB bygger nytt

37 nya hyreslägenheter byggs i Traneberg.

Lucka 6 - vem där?

Ministersamtal och ett command center nämns bland vd:ns julönskningar.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Bravida växer inom kyla

Storkoncern investerar – mer kapacitet behövs

Ludvika i rättstvist med byggjätte

Nu får domstol avgöra en mångårig tvist om byggandet av en vattenledning.

Sex trender om framtidens butiker

Mindre utsläpp från transporterna

Bra underhåll kan förhindra legionella

Genom bra underhåll av vattensystemen kan man förhindra att legionellabakterier växer till. Får man problem med legionella kan systemet behöva saneras.

Extra platser på jultågen

Bokningstrycket på julens tågresor är ovanligt högt, SJ har därför ordnat massor av extra sittplatser på sina tåg – så nu gäller det bara att tågen också går som de ska under helgerna.

Två intressenter har blivit en

Apollo fortfarande spekulant på RPC

Uppsalaföretag prisades

Lucka 1 – vem döljer sig här?

De bygger fiber i Västergötland

Västerbotten: Slut på influensavaccin

Nätet störst på Black friday

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Får Forska Sveriges hedersutmärkelse

Han lämnar vd-posten

Hur gör krassliga flyttfåglar?

Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Blir ny direktör på KI

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.189