23948sdkhjf

Butiksdöden skonar dagligvaruhandeln

Antalet butiker oförändrat och jobben ökar enligt Svensk Handels nya rapport.

Svensk Handels två scenarier för detaljhandeln till år 2025:

  • Totalt väntas e-handeln utgöra 22 till 33 procent av den svenska detaljhandeln år 2025.
  • Inom sällanköpsvaruhandeln kommer näthandeln att stå för mellan 31 och 46 procent, varav utlandshandeln väntas utgöra 8 till 17 procent.
  • Antalet butiker i sällanköpshandeln väntas minska med mellan 6 000 och 11 000 och antalet sysselsatta kommer att minska med mellan 28 000 och 49 000 till år 2025.
  • Försäljningen av dagligvaror på nätet väntas uppgå till mellan 6 och 11 procent.

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025. För dagligvaruhandeln är bilden betydligt ljusare. Även i det ”värsta” av två scenarier är antalet butiker oförändrat och antalet jobb ökar rent av fram till 2025.

– Det beror på befolkningsutvecklingen, sade Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson när rapporten presenterades på måndagen.

Tyngdpunkten låg naturligtvis på de dystra prognoserna för detaljhandeln i stort, och den ökade konkurrensen från utlandet.

– Digitaliseringen och den nya globala marknaden för konsumenter förändrar snabbt spelplanen för handeln och utmanar tidigare framgångsrika affärsmodeller. Konkurrensen i handeln är stenhård och marginalerna pressas, säger han.

För dagligvaruhandeln räknar Svensk Handel med två scenarier. Ett där den svenska utvecklingen skuggar den brittiska, med några års fördröjning, och landar i en e-handelsandel på sex procent 2025. I det andra scenariet ger dagligvarujättarnas satsningar på e-handel en större utväxling och en e-handelsandel för dagligvaror på 11 procent.

– Det är klart att Icas storsatsning med samarbetet med Ocado ökar sannolikheten för det andra scenariot, även om det tar några år innan det växlas ut, säger Johan Davidson.

Oavsett vilket scenario man väljer räknar Svensk Handel med att antalet anställda inom dagligvaruhandeln kommer att öka från dagens nivå på 102 000 (2016), till cirka 110 000 år 2025. Antalet dagligvarubutiker kommer att öka något i det första scenariot och vara oförändrat i det andra.

Svensk Handels vd Karin Johansson lyfte fram politikernas ansvar:
– Vi ser ett ökat utlandsläckage som kommer att intensifieras när plattformar som Amazon kliver in på den svenska marknaden. För att jobb och företag ska stanna i den svenska detaljhandeln krävs att politiker förstår handelns nya verklighet och ger företagen rätt förutsättningar att konkurrera”, säger hon.

Läs mer om Svensk Handels rapport i veckans nummer av papperstidningen Fri Köpenskap.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126