23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Praktik om avtalen

Eva Tiséus, Transdev, tog upp Flygbussarna i Göteborg som gick som ett koncessionsavtal för några år sedan - Ett praktiskt exempel på hur det kunde gå till.

- Detta med Flygbussarna gick ut på att bolaget tog hela risken men vi kunde också ta hela intäkten av verksamheten, säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev som är moderbolag till Flygbussarna.

Redan innan 2012 då den nya kollektivtrafiklagen kom hade Västtrafik beslutat om att släppa flygbusstrafiken. Enligt Eva Tiséus är just flygbussarna ett bra exempel. Men värre blev det med den kommersiella trafiken som kördes mellan Nacka och Kista, mycket populär trafik som inte lyckades ekonomiskt:

- Det kostade 1000 kronor att åka med Nacka-Kista-bussen, vi försökte få ett samarbete med SL men det lyckades inte, tyvärr fick vi inte ens synas i deras informationssystem, säger Eva Tiséus.

Trist i sammanhanget var att busslinjen lyckades locka bilister till bussen, alltså en helt ny grupp av resenärer som vanligtvis är mycket svårflirtad. Kanske hade de varit kvar än i dag om villkoren sett annorlunda ut.

Mer om det här kommer att publiceras på RT-Forum och i Trafikforum nr 4!

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063