23948sdkhjf

"Så mycket mer än maskiner"

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

– Ramirent är så mycket mer än maskiner. Med vår kompetens kan vi hjälpa till med att skapa flyt på byggarbetsplatsen, förbättra logistiken och se till att material, maskiner och människor är på rätt plats vid rätt tillfälle, säger Jonas Söderkvist, vd för Ramirent i Sverige och Danmark.

Uthyrningen av utrustning och maskiner avsedda för bygg och anläggning är väl utvecklad i Sverige. Dock inte så väl att den inte kan bli bättre. Det menar i varje fall Jonas Söderkvist som efter två år som vd för Ramirent i Sverige gärna ser att företagets roll i allt högre omfattning blir betydligt mer omfattande än vid traditionell maskinuthyrning.

Byggarbetsplatserna, eller de temporära fabrikerna som Ramirent kallar dem, blir allt mer komplexa och ju mer komplexa de är desto större betydelse får bland annat planering och en väl fungerande och smidig logistik, som dessutom ska fungera oavsett väder. Ramirent erbjuder därför ett allt bredare utbud av tjänster, och i vissa fall även bemanning, för att kunna leverera helhetslösningar till de mest komplicerade byggprojekten.

– Vi hyr gärna ut ställningar som kunden monterar själv, eller den utrustning som behövs för att kunna asfaltera en parkeringsplats. Men vi tar lika gärna ett helhetsgrepp, även för mycket komplexa projekt. Vi har exempelvis svarat för projektering och alla maskin- och utrustningsleveranser till Urban Escape, som är ett extremt komplicerat projekt vid Sergels Torg i Stockholm, där fem fastigheter på tillsammans 130 000 kvadratmeter förvandlas till något av ett andningshål mitt i city. Bland de tjänster som vi på Urban Escape tar ansvar för finns materialomlastningsstationer utanför staden, bokningsadministration av slottider samt hantering av returer och rester med bemanning på plats, säger Jonas Söderkvist.

I ytterligare ett närliggande projekt har Ramirent, precis som på Urban Escape, etablerat ett temporärt kundcenter på platsen. Det innebär att kunden enkelt kan försäkra sig om att alltid ha tillgång till de maskiner och den övriga utrustning som behövs, samtidigt som färdiganvänd utrustning lika enkelt och säkert kan återlämnas till uthyraren.

– Vi vill in så tidigt som möjligt i projekten för att därigenom kunna medverka i projekteringen. Det gör att vi kan påverka och styra exempelvis placeringen av bodar och lagerytor, något som har stor betydelse för logistiken, men det innebär också att vi kan säkerställa att exempelvis ställningar, väderskydd, fallskydd, hissar och bryggor både projekteras och monteras på rätt sätt för högsta möjliga effektivitet och säkerhet. Den inställningen har verkligen gått hem i projektet Urban Escape, där vi till och med upphandlades före byggentreprenören.

– I och med att vi är ett stort bolag med verksamhet i tio länder har vi en mycket stadig grund att stå på med stabil ekonomi, bred erfarenhet och ett stort produktutbud. Det kan vi kombinera med vår lokala kännedom, vilket gör att vi står väldigt väl rustade för att möta varje önskemål och behov på bästa sätt. Vi använder oss också allt mer av den senaste tekniken inom VDC och BIM, vilket ger oss de verktyg vi behöver för att komma in i ett projekt med planering och behovsanalys innan vi bemannar det, säger Jonas Söderkvist.

Även om Ramirents tjänsteutbud blir allt bredare och allt mer avancerat handlar det förstås fortfarande i hög grad om att kunna erbjuda rätt maskiner och utrustning. I alla tider har det funnits en viss kamp mellan egenägt och hyrt.

Något som talar för uthyrning är att användaren slipper investera i maskiner som kanske inte används så ofta, en annan är att maskinerna behöver hanteras på ett miljömässigt uthålligt vis under hela sin livscykel, vilket är svårt att säkerställa utan tillgång till en utvecklad logistik- och serviceorganisation. Uthyrning i sig är ett starkt bidrag till cirkulär ekonomi och miljömässig hållbarhet, vilket är något som Ramirent strävar efter.

Vår strategi är att fokusera på maskiner och utrustning som effektiviserar kundernas arbetsplatser. Maskinerna levereras alltid utan förare. Eldrivna entreprenadmaskiner är ännu ett mindre segment, även om intresset kontinuerligt ökar.

– Mindre maskiner har en livslängd på tre till fem år hos oss, därefter byts de ut mot nya som då vanligen är både mindre miljöbelastande och bättre ergonomiskt utformade. Våra moderna maskiner klarar dessutom gällande utsläppskrav, även om de drivs med fossila bränslen.

Ramirent fokuserar mycket på säkerhet för så väl arbetare på byggplatsen som för den förbipasserande allmänheten. En mycket utsatt arbetsgrupp är vägarbetare, Ramirent har arbetat intensivt med att öka säkerheten även för dem. Utvecklingsarbetet har skett tillsammans med Ramirentägda Safety Solutions Jonsered, SSJ, och resultatet är en serie säkerhetsprodukter, som bland annat omfattar ett enklare och säkrare monterat barriärsystem för arbete på eller intill vägar, samt en ny typ av räckessystem som i första hand är tänkt för cykel- och gångvägar.

– Med vår kompetens och erfarenhet kan vi förutse riskerna och därmed minimera dem om vi är med vid planering och projektering vid olika typer av vägarbete. Den kunskapen har varit värdefull vid utvecklingen av våra säkerhetsprodukter, som gör nytta för både vägarbetare och trafikanter.

– Vi har dessutom tagit fram utbildningar som anpassats till den moderna tekniken och som hela tiden uppdateras enligt gällande lagar och regler. Den som genomgått kurserna med godkända kunskapstester har då uppnått den kompetens som behövs för att få behörighet att jobba på Trafikverkets arbetsplatser.

– Ett modernt maskinuthyrningsföretag erbjuder så mycket mer än maskiner och annan temporär utrustning. På Ramirent har vi den specialistkunskap som gör varje byggarbetsplats säkrare, mer funktionell och dessutom mer lönsam, lovar Jonas Söderkvist.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.087