Kollektivtrafiken är redan idag ledande i omställningen till en fossilfri fordonsflotta. För att nå ända fram behöver vi använda många olika tekniker och drivmedel, beroende på lokala förutsättningar och typer av trafik, påpekar den internationella kollektivtrafikorganisationen UITP som nu publicerat sin officiella position apropå EU-kommissionens förslag 209/33/EC. EU-kommissionens förslag syftar till att i lag reglera vilka fordonstekniker som ska vara ”rena och klimatsmarta” (Clean Vehicle Directive” och listar endast ett fåtal tekniker.
Förslaget krockar med andra förslag som just nu diskuteras inom EU rörande exempelvis drivmedel och utbyggnad av alternativa infrastruktur för drivmedel och på sikt riskerar förslaget, om det antas, att hämma teknikutveckling och kollektivtrafikens möjligheter att fullt ut bidra till den omställning som behövs i transportsystemet, menar UITP.
För svensk del innebär förslaget att exempelvis biodrivmedel som HVO inte längre kan räknas som rena. Förslaget tar heller inte hänsyn till den senaste utvecklingen av miljöklassade bussar, såsom Euro6.
- UITP:s ståndpunkt visar att hela den europeiska kollektivtrafiksektorn står bakom den kritik som vi i Sveriges Bussföretag framfört det senaste åren i frågan, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd vid Sveriges Bussföretag.
Hon är tillsammans med Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik och Jens Plambeck, chef strategisk utveckling vid Trafikförvaltningen SLL medlemmar av UITPs EU-kommitté och har aktivt deltagit i arbetet med att ta fram UITP:s position. En position som nu sprids till EUs beslutsfattare och politiker på alla nivåer.
Läs UITPs ståndpunkt och analys i sin helhet genom att klicka HÄR!