23948sdkhjf

Hybridkross på 30 ton

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Keestrack lanserade sin nya hybridkross på Intermat – R3e, en 30 ton tung kross som uppfyller kraven för framtiden hävdar vd Kees Hoogendoorn. – Hybrider är här för att stanna.

Paris. Det har tagit Keestrack, med vd Kees Hoogendoorn i spetsen, två år att ta fram det nya krossverket R3e, den modell som visades upp på Bauma 2016 hade vuxit sig fullstor lagom till Intermat 2018 - en 30 ton tung kross visades upp i montern.

Läs också: Bättre kontroll med ny kamera

– Nästa modell ska vi visa på Bauma nästa år, vi kommer att gå vidare med hela rangen, förklarade Keestracks Michael Brookshaw på Intermat.

R3 har funnits i många år, den hette tidigare Destroyer 1011. Våren 2018 är det dags för en ny design och i samband med det kommer också en hybridversion – R3e, där e- indikerar eldrift.

I båda fallen utlovar Keestrack en pålitlig maskin som ska vara enklare att underhålla, den ska kunna lastas snabbare, det ska gå snabbt att sätta upp verket som också ska vara mobilare än förut.

R3e har en en 300 kVA stark generator och en steg IV Volvo dieselmotor på 235 kW, som tillval finns också en steg III motor på 260 kW.

Läs också: Tung tillställning

Krossen drivs av en elmotor på 132 eller 160 kW och de hydrauliska komponenterna drivs av en elmotor på 45 kW

R3e har också ett 63 A eluttag och kan pluggas in till en strömkälla.

Keestrack beskriver det som en utmaning att integrera den elektriska hybriddriften i en maskin i 30-tonsklassen.

Arbetet är ändå högt prioriterat, hybrid- och eldrift kommer att bli allt mer efterfrågat tror företaget som siar om en framtid där det är svårt att få köra traditionella krossar och siktar till exempel inne i städer.

Läs också: Svensktestade siktverk

Företaget förutspår att energikostnaden minskar med 40-70 procent jämfört med en konventionellt dieselhydrauliskt verk, enligt företaget minskar också underhållskostnaderna.

– Man spar inte bara bränsle, det blir mindre stilleståndstid också eftersom maskinen kräver mindre underhåll, sade Michael Brookshaw, som också lyfter fram den låga vikten som en fördel.

Keestrack beskriver R3e, som nyligen vann designpriset Red dot award i kategorin ”Industrial equipment, machines and automation”, som autonom och flexibel, den har en 770X960 millimeter stor öppning och krossningskapaciteten uppges vara upp till 250 ton i timmen.

R3e är först ut, Keestrack ska införa det alternativa drivsystemet i flera av sina mobila krossar och siktar och Kees Hoogendoorn ser R3e som det första steget till fullskalig elektrifiering.

– Hybrider är här för att stanna.

Fakta Keestrack

  • Keestrack är ett familjeägt företag som grundades 1996 av nuvarande vd Kees Hoogendoorn.
  • Företaget tillverkar siktverk och krossar, i sortimentet finns 21 modeller inom sex produktfamiljer.
  • Keestrack har totalt 70 återförsäljare i 52 länder, i Sverige är det Fredheim Maskin som säljer företagets produkter.
  • Keestrack hade 2016 en omsättning på 85 miljoner euro (drygt 892 miljoner svenska kronor).
  • Keestrack har investerat 2,3 miljoner euro i en ny fabrik i Tjeckien, anläggningen i Sternberk öppnades i februari 2018. Företaget har också fabriker i Italien och Kina.

Källa: Keestrack



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Flygskatten slopas – men det dröjer

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

I Tyskland finns elbilen med tillräcklig lastvolym

Jakten på en hyfsat stor eldriven transportbil tog Daniel Adolfsson till Tyskland och Streetscooter.

Nyhetsbrev

Lucka 13 - öppna och se

I dagens lucka förutspås att en ketchupeffekt väntar bakom hörnet...

Ikea ska bli självförsörjande på sallad

Som en del i Ikeas hållbarhetsstrategi börjar nu arbetet mot att bli självförsörjande på sallad.

Bellman Group får fäste i Göteborg

Bellman Group har köpt  Samgräv Holding AB, ett göteborgsföretag som ska stärka hela Bellmangruppen i Västsverige.

Nya juryn i Pentawards utsedd

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Jästolja kan ersätta palmolja

Den olja, t ex palm- eller sojaolja, som används i fiskfoder kan ersättas med “fet jäst” som odlas på halmsubstrat.

Segt för EQT att köpa Karo

Intresset bland aktieägarna har varit lågt för EQT:s uppköpsbud. Efter Anders Lönners hastiga bortgång förlängs nu tidsfristen.

Nytt tunneljobb klart för NCC på Färöarna

Det är nu bekräftat att NCC får bygga Sandøyartunneln på Färöarna i ett uppdrag värt motsvarande 1,2 miljarder svenska kronor.

Varberg får simhall

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Ny dom kör över Konkurrensverket

Nu är sista ordet sagt kring en flera år gammal strid mellan Konkurrensverket och tretton skånska kommuner.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Lucka 12 - vem där?

Denna internationellt bevandrade vd önskar sig färre knäppgökar i världspolitiken...

Storsatsning på jämtländsk gränshandel

Investeringar på inledningsvis en kvarts miljard kronor ger Storlien det största nybyggnadsprojektet sedan 1880-talet.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Snabb och exakt schaktning utlovas

Föraren behöver bara styra, resten ska ett skalbart och automatiskt höjdkontrollsystem hålla reda på hävdar Caterpillar.

De bekräftar - storaffär nära

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Uppsalaföretag prisades

Lucka 1 – vem döljer sig här?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

1.477