23948sdkhjf

Stort och smått för Liebherr

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Liebherrs tornkranar och jättegrävare väckte uppmärksamhet i mässans största monter, de mindre maskinerna var dock lika viktiga. – Vi ser en tendens i hela Europa att man vill ha kompaktare maskiner.

Paris. Liebherr bredde ut sig på Intermat, företaget visade totalt 42 produkter inom fem divisioner och hade mässans i särklass största monter med 4 500 kvadratmeter som fylldes upp av allt från tornkranar till kompaktmaskiner.

Läs också: Ted når bättre med en liten maskin

– Vi är störst på Intermat, deklarerade Alpan Villaume, marknadskommunikatör på Liebherr-France SAS.

Frankrike är en viktig marknad för Liebherr, och det anses därför betydelsefullt att både vara med och att slå på stort när det är dags för Intermat.

– Frankrike är vår tredje största marknad, vi har också mycket goda relationer med Frankrike, sade Alpan Villaume.

Liebherr valde att bland annat visa upp en av de totalt fem specialgrävare som används på jätteprojektet Grand Paris, ett gigantiskt bygge där totalt många miljarder euro investeras i tågstationer och järnväg i vad som kallas Europas största infrastrukturbygge.

Läs också: Bättre kontroll med ny kamera

Liebherr har en hel del maskiner på projektet, bland annat täktmaskiner och tornkranar. På projektet rullar också fem specialgrävare, en av dessa hade dock fått ledigt och visades upp på mässan, en Liebherr R 946 på närmare 50 ton som försetts med kablar för att klara av att gräva djupare än andra.

– Den kan gräva 55 meter under mark, förklarade Alpan Villaume.

Jätteprojektet, som inleddes i fjol, ska stå klart 2030, då ska totalt 62 nya tågstationer ha byggts i Paris.

– Det är ett mycket viktigt projekt för oss, där kan vi visa att vi är redo och att vi har hela rangen med allt från betong till tornkranar.

Läs också: Blå, blå är grävaren

Tornkranarna och jättemaskinerna kanske syntes mest i montern, de mindre har dock en minst lika viktig roll att spela, konstaterade Alpan Villaume.

– Byggarbetsplatserna blir allt mindre, då krävs kompaktare maskiner.

Tanken är därför att kunna leverera maskiner som kan jobba överallt, men kanske bara några dagar i stöten, de ska vara enkla att transportera och dessutom kunna användas med många olika typer av redskap.

– Vi ser en tendens i hela Europa att man vill ha kompaktare maskiner, det gäller inte minst i Sverige, säger Alpan Villaume.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efterlängtat spadtag

I dag togs första spadtaget för den 530 meter långa Veddestabron som blir en viktig pusselbit för att knyta samman den stadsbildning som just nu växer fram i Järfälla, strax utanför Stockholm.

KTH lanserar ny distansutbildning

Utbildningen fokuserar på materialgrupperna polymerer och metaller.

”Att bruka – inte förbruka”

Genom att ersätta cementklinker med masugnsslagg kan Skanska nu producera betong med betydlig lägre utsläpp än tidigare. Målet är en minskning med 50 procent senast år 2030.

Ny teknik tar tempen på elnätet

Med ny smart teknik, som för första gången används i Sverige, kan Öresundskraft övervaka stora avsnitt av elnätet i realtid.

Ja och nej till ny yrkesskola

Utbildningsutskottet vill införa en ny tvåårig yrkesskola på gymnasienivå – tre partier håller dock inte med.

Skjutning i spårvagn - tre döda

Nyhetsbrev

Miljoner till nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi

Jordbruksverket utlyser 10 miljoner kronor för nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi för jordbruks- och trädgårdsnäringarna.

Pack@lunch på RISE

Fjorton kg elektronik till återvinning

2018 samlade svenskarna in drygt 14 kg elektronik per person till återvinning.

NCC bygger i Jönköping

Testar nytt läkemedel inför transplantation

Akademiska sjukhuset är först i landet med att utvärdera det nya läkemedlet som ska förhindra skador på njurar inför transplantation. Från och med februari i år erbjuds patienter behandlingen inom ramen för en klinisk studie.

400 kan få gå från bruket

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Veidekke Vågar i Varberg

Prevas öppnar kontor i Luleå

Förvärvar verksamhet i tre länder

Han köper första eldrivna Viton i Sverige

Budcompaniett i Stockholm blir första företag som tar Mercedes-Benz elversion av transportbilen Vito i bruk på svensk mark.

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Scania miljardsatsar på motorer

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Sveriges populäraste järnvägsstation

Nässjö är Sveriges populäraste järnvägsstation – det framgår av ägaren Jernhusens undersökning, rt-forum har hela listan.

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Veidekke bygger vårdboende

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Blir ledamot av kunglig akademi

Indien vill stoppa import av plastavfall

Bantningspillret kan vara livsfarligt

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Alzheimerbolag till Nasdaq

Nya partner till Pack Point Nordic

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

3.227