Fem snabba frågor...

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

...till Per Ankersjö, moderator på Kollektivtrafikdagen 14 maj i Stockholm - Den som inte anmält deltagande har chansen att rätta till det fram till 13 maj!

Den som vill ha mer information om Kollektivtrafikdagen och rent av anmäla deltagande, var god klicka HÄR

Vad fick dig att ta jobbet som moderator på Kollektivtrafikdagen 2018?

- Jag är en riktig stadsutvecklingsnörd. Kollektivtrafiken är en av de allra viktigaste ingredienserna i framtidens hållbara samhälle. Med åren har det blivit allt tydligare hur avgörande kollektivtrafiken är för hur våra städer och samhällen utvecklas. Kollektivtrafikdagen är hjärtat för framtidsspaningarna och kollen på branschen, så jag tycker det ska bli både hedersamt och roligt att få moderera den.

Hur är din egen syn på kollektivtrafikens utmaningar under åren som kommer?

- Den roligaste utmaningen hänger ihop med teknikutvecklingen och digitaliseringens möjligheter. En annan är att få samhällsplanerarna att tänka kollektivtrafik från början när de bygger ut våra samhällen. Sen finns också utmaningar med miljö och ekonomi, som påverkas av hur exempelvis de offentliga upphandlingarna ser ut. Men det är solklart att det är en framtidsbransch.

Det är val i höst – vilken tyngd tror du att frågor om kollektivtrafiken får i valrörelsen bland alla andra viktiga frågor?

- Kollektivtrafikfrågorna är alltid tunga lokalt och regionalt, så blir det även denna gång. Området är ju så centralt för att våra vardagsliv ska fungera. Jag skulle däremot önska att fler hade viljan att diskutera kollektivtrafiken som lösning på både miljömässig och social hållbarhet, även ur ett nationellt perspektiv. Jag träffade Bogotas borgmästare Enrique Penalosa för några år sedan. Han förklarade att den bästa sociala integrationen sker när kollektivtrafik dras mellan de rika och de fattiga områdena i en stad. Svenska politiker borde vara mer visionära när det gäller kollektivtrafikens möjligheter.

Vilka frågor inom det här området skulle du själv vilja diskutera?

- Jag var på SXSW i Austin nyligen. Där pratade alla om introduktionen av artificiell intelligens i våra fordon. Många vill prata om självkörande bilar. Jag tycker det är mycket mer spännande att prata om hur tekniken kan utnyttjas i kollektivtrafiken. Där kan bilar vara en del, men grundtanken med att färdas tillsammans i grupp får inte glömmas bort. Vi behöver prata mer om hur tjänsterna kan se ut och komplettera varandra när AI introduceras i våra fordon, och hur människors liv och stadsutvecklingen kan bli bättre på kuppen.

Slutligen, handen på hjärtat, hur ofta åker du själv kollektivt i vardagen?

- Så gott som dagligen på vinterhalvåret. Fast nu när våren kommit så åker cykeln fram!

FAKTA/Per Ankersjö

14 maj är han moderator för Kollektivtrafikdagen 2018 på Courtyard by Marriott på Kungsholmen i Stockholm. Per Ankersjö är medgrundare av företaget A Beautiful Soup – en kommunikationsbyrå som jobbar mycket med hållbarhet, samhällsbyggande och stadsutveckling. Det är inte helt överraskande att den före detta centerpolitikern hamnade i det sällskapet.

I sin roll som stadsmiljöborgarråd var Per Ankersjö ansvarig för huvudstadens miljöpolitik under förra mandatperioden 2010-2014. Bland det som han då genomförde var den så kallade cykelmiljarden och legaliseringen av foodtrucks. Han jobbade också för att skapa en giftfri stad med stora satsningar för att förbättra luftkvaliteten och klimatpolitiken i stort.

Per Ankersjö är utbildad inom nationalekonomi och samhällsplanering. Innan nuvarande jobbet och det politiska uppdraget i Stockholm har han arbetat inom mediebranschen, bland annat som programchef för SBS Radio. I dag har han stor erfarenhet av media från båda sidorna av mikrofonen – som redaktör och som intervjuobjekt. 14 maj möter han hela kollektivtrafikbranschen i Stockholm.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Fokus på el för Wacker Neuson

Elmaskinerna står i fokus i Wacker Neusons monter, företaget vill också visa sin bredd och tar med sig allt från stora till små maskiner.

JCB drar ner volymen

JCB tar med sig sin nya elgrävare till Svenska Maskinmässan. Grävmaskinen lanserades i mars och den brittiska tillverkaren beskriver den som den tystaste i sitt segment och lyfter fram att utsläppen blir noll.

Massiv insats mitt i natten

Sex grävmaskiner står tätt i Täby en vårvinternatt – en bro över motorvägen ska rivas, en insats som kräver god koordination och snabba redskapsbyten. "Det blir inga kafferaster förrän klockan är på vår sida!"

Bioplast bara ett sidospår

Björn Florman, Materialbiblioteket höll i samband med Produktionsmässorna i Jönköping.....

Miljard satsas på testbäddar i offentlig sektor

Läkemedelsverket förbjuder bilirubinmätare

Nyhetsbrev

Säkrare SL med nattstopp

Förbättrad slangservice

Stärker kapaciteten och får in ny kunskap

-Vi har haft en väldigt god kundtillväxt de senaste åren ...

Bökigt för Bellmans vid Slussen

En långsmal remsa mellan storstadstrafiken och Saltsjön, mer plats finns det inte när Bellmans ska bygga vid Slussen. – När jag kom hit fick jag börja med att städa upp lite, annars gick det inte ens att vrida maskinen.

Återvunnen asfalt på dansk motorväg

Stora mängder återvunnen asfalt i ett av Danmarks största motorvägsprojekt.

Genombrott för Sulapac

Hemfrid tar till hammare och pensel

Nu ska Hemfrid även sätta upp hyllor, byta gardiner eller tapetsera om.

Japansk maskin i svensk tappning

Bomfjädring, flytläge och hjulstyrning direkt från fabrik. Söderberg & Haak har sett till att Komatsus nya 15-tonnare ska vara redo för kräsna svenska entreprenörer.

Flyttar produktionen från Norrköping till USA

1

Offentliga upphandlingar underblåser osund konkurrens

Fem av tio arbetsgivare i städbranschen anser att många i näringen tvingas tumma på arbetsmiljöreglerna för att vinna uppdrag.

Bussresenärer nöjdast

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Inga fler ormbon

På plats även i Danmark

Fortsatt kompakt satsning

Wiklund Trading visar bredden på Svenska Maskinmässan.

Gravida avråds från att använda HIV-läkemedel

Manitouverkstad i Rosersberg

Den nya anläggningen i Rosersberg gör det möjligt för Scantruck att utrusta maskinerna i Sverige, företaget anställer därför fler mekaniker och utlovar bättre service.

Forum för cirkulära materialflöden

Eldrivet krossverk med stor matare

Fredheim utlovar hög och pålitlig prestanda i en ny maskin. – Krossverket Keestrack B7e är alltigenom byggt för att kombinera hög produktion med låga kostnader för drift och underhåll.

Sök pengar för att byta jobb

Ny ekonomichef till Inspira

Planerar ny organisation

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.196