23948sdkhjf

Fem snabba frågor...

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

...till Per Ankersjö, moderator på Kollektivtrafikdagen 14 maj i Stockholm - Den som inte anmält deltagande har chansen att rätta till det fram till 13 maj!

Den som vill ha mer information om Kollektivtrafikdagen och rent av anmäla deltagande, var god klicka HÄR

Vad fick dig att ta jobbet som moderator på Kollektivtrafikdagen 2018?

- Jag är en riktig stadsutvecklingsnörd. Kollektivtrafiken är en av de allra viktigaste ingredienserna i framtidens hållbara samhälle. Med åren har det blivit allt tydligare hur avgörande kollektivtrafiken är för hur våra städer och samhällen utvecklas. Kollektivtrafikdagen är hjärtat för framtidsspaningarna och kollen på branschen, så jag tycker det ska bli både hedersamt och roligt att få moderera den.

Hur är din egen syn på kollektivtrafikens utmaningar under åren som kommer?

- Den roligaste utmaningen hänger ihop med teknikutvecklingen och digitaliseringens möjligheter. En annan är att få samhällsplanerarna att tänka kollektivtrafik från början när de bygger ut våra samhällen. Sen finns också utmaningar med miljö och ekonomi, som påverkas av hur exempelvis de offentliga upphandlingarna ser ut. Men det är solklart att det är en framtidsbransch.

Det är val i höst – vilken tyngd tror du att frågor om kollektivtrafiken får i valrörelsen bland alla andra viktiga frågor?

- Kollektivtrafikfrågorna är alltid tunga lokalt och regionalt, så blir det även denna gång. Området är ju så centralt för att våra vardagsliv ska fungera. Jag skulle däremot önska att fler hade viljan att diskutera kollektivtrafiken som lösning på både miljömässig och social hållbarhet, även ur ett nationellt perspektiv. Jag träffade Bogotas borgmästare Enrique Penalosa för några år sedan. Han förklarade att den bästa sociala integrationen sker när kollektivtrafik dras mellan de rika och de fattiga områdena i en stad. Svenska politiker borde vara mer visionära när det gäller kollektivtrafikens möjligheter.

Vilka frågor inom det här området skulle du själv vilja diskutera?

- Jag var på SXSW i Austin nyligen. Där pratade alla om introduktionen av artificiell intelligens i våra fordon. Många vill prata om självkörande bilar. Jag tycker det är mycket mer spännande att prata om hur tekniken kan utnyttjas i kollektivtrafiken. Där kan bilar vara en del, men grundtanken med att färdas tillsammans i grupp får inte glömmas bort. Vi behöver prata mer om hur tjänsterna kan se ut och komplettera varandra när AI introduceras i våra fordon, och hur människors liv och stadsutvecklingen kan bli bättre på kuppen.

Slutligen, handen på hjärtat, hur ofta åker du själv kollektivt i vardagen?

- Så gott som dagligen på vinterhalvåret. Fast nu när våren kommit så åker cykeln fram!

FAKTA/Per Ankersjö

14 maj är han moderator för Kollektivtrafikdagen 2018 på Courtyard by Marriott på Kungsholmen i Stockholm. Per Ankersjö är medgrundare av företaget A Beautiful Soup – en kommunikationsbyrå som jobbar mycket med hållbarhet, samhällsbyggande och stadsutveckling. Det är inte helt överraskande att den före detta centerpolitikern hamnade i det sällskapet.

I sin roll som stadsmiljöborgarråd var Per Ankersjö ansvarig för huvudstadens miljöpolitik under förra mandatperioden 2010-2014. Bland det som han då genomförde var den så kallade cykelmiljarden och legaliseringen av foodtrucks. Han jobbade också för att skapa en giftfri stad med stora satsningar för att förbättra luftkvaliteten och klimatpolitiken i stort.

Per Ankersjö är utbildad inom nationalekonomi och samhällsplanering. Innan nuvarande jobbet och det politiska uppdraget i Stockholm har han arbetat inom mediebranschen, bland annat som programchef för SBS Radio. I dag har han stor erfarenhet av media från båda sidorna av mikrofonen – som redaktör och som intervjuobjekt. 14 maj möter han hela kollektivtrafikbranschen i Stockholm.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.087